Voor acht uur krijg ik niks door mijn keel, hoe komt dit?

Ik ga ong. kwart voor acht naar school en ontbijt rond half acht. Maar het meeste voedsel, zoals een gewoon broodje, krijg ik niet eens naar binnen gewerkt. En als het wel lukt, komt het er vaak meteen weer uit. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er misschien aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Dat is helemaal niet abnormaal. Je lichaam is een langzame ontwaker en functioneert niet dadelijk op top speed. Zoek een methode om iets later te eten, eventueel een soepje of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen beweren 's morgens niet te kunnen ontbijten. Daar zijn meerdere oorzaken voor.

Een deel is gewenning / aangeleerd. Vaak zijn het mensen van die de ouders bijvoorbeeld s morgens ook al beweerden geen hap door de keel te krijgen, of ze hebben het van vrienden/dinnen overgenomen.

Een deel is ook het opstaan met TE weinig honger. Als je 's avonds nog te laat eet, doet je lichaam daar niet zo veel meer mee, en heb je 's morgens nog helemaal geen trek. Ik merk dat zelf ook ; op dagen dat ik te laat gegeten heb zit ik 's morgens echt tegen mijn verplichte boterham aan te hikken (om 6 uur 's morgens !) , terwijl ik andere dagen met knorrende maag vrolijk aanval. Op dagen dat ik geen trek heb is mijn bloedsuiker dan ook beduidend hoger (boven de 8, nuchter ) dan op dagen dat ik wel trek heb (onder de 5). Bij iemand die geen diabetes heeft, is de bloedsuikerspiegel welicht minder spectaculair, maar zeker ook van invloed op het hongergevoel.

En dan is er een stukje psychische component dat ook meespeelt ; veel mensen hebben s morgens helemaal geen zin in een boterham die de hele ochtend vult, maar eten veel liever om een uur of 9 , 10, iets lekkers (dat beduidend minder verantwoord is). Daar willen je hersens best even op wachten.

De beste oplossing is meestal 's avonds niet meer te laat eten (eigenlijk niet meer na 2-3 uur voor je bedtijd), en 's morgens een licht ontbijt, met veel fruit of drinkyoghurt of ontbijtdrank ofzo. Krijg je toch wat gezonds binnen. Voor tientuurtje kun je dan een paar lekkere verse, goed belegde boterhammen meenemen waar je tegen die tijd dan vermoedelijk wel flinke trek in hebt.

Moet je echt op alles spugen 's morgens, dan zou ik er zeker mee naar de huisarts kan, want dan kan er sprake zijn van een lichamelijke kwaal waar iets mee moet gebeuren. Maar in de regel wordt er eigenlijk niks gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoonte. Als je jezelf aanleert om elke dag voor 8 uur wat te eten gaat je lichaam er vanzelf aan wennen.