Waarom voelen mensen zich niet schuldig bij het dooddrukken van een mier?

Maar men zich wel schuldiger voelt naarmate het dier groter wordt?

Muizen doodslaan
Eenden schieten
Zeehonden knuppelen
Paarden slachten
Walvissen jacht

Althans, onder de meeste mensen van ons...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Leuke vraag, ik denk dat mensen zich minder schuldig voelen bij het dooddrukken van een mier omdat zij daar de gevolgen niet van zien. Geen verdriet, rotzooi of strafbare zaken. Zodra de ravage groter wordt, zie je de resultaten van je gedrag wel en dat kan confronterend zijn. Mensen voelen zich dan wel schuldig, omdat je ziet wat je iets of iemand hebt aangedaan. Daarbij komt dat anderen een negatieve druk zullen uitoefenen op je gedrag, omdat het niet 'hoort' en/of geaccepteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk: 1. Omdat ze zo klein zijn en er vaak zoveel van zijn.
2. Ze hebben minder weg van een mens dan bijv. Een paard.
3. Spinnen en mieren e.d. Worden gezien als ongedierte en mensen Vinden ze vaak vies of zijn er vang voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft meer met de schattigheid te maken. Mieren en andere insecten worden vaak vies en eng gevonden. Een konijn of zeehondje is pluizig, zacht en ziet er schattig uit. Dan vinden mensen het zieliger.