Wat te doen als je kind sexueel misbruikt is? Wat kun je doen met het kind als ouders of leidster zijnde? Hoe kan je het kind zelf helpe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Dit is wel heel erg naar de bekende weg vragen.
Daar haal je professionele hulp bij.
13 jaar geleden
Naar de huisarts en je laten doorverwijzen naar bijv. een kinderpsycholoog. Niet laten aanmodderen, want dat kan grote gevolgen hebben voor het verdere leven!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga ook niet naar eigen inzicht "helpen" (hoe goed bedoeld ook) maar vraag eerst advies van een deskundige.

Toegevoegd na 1 minuut:
van = aan

Toegevoegd na 2 minuten:
Het enige wat je nu kunt doen is naar het kind aangeven dat je onvoorwaardelijk van hem houd en achter hem staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouders maken vaak meer stuk dat degene die misbruik heeft gepleegd. 'Sexueel misbruikt' is tegenwoordig een snel gebruikt woord. Ik zou maar eerst eens met de dokter gaan praten en met hem of haar een follow up bespreken, teveel aandacht of begrip kan averechts werken.
Daar is niet zo makkelijk een eenduidig antwoord op te geven.

Ik neem aan dat het kind ook al professionele hulp krijgt.

Wat je zelf als ouders of leidster nog kan doen lijkt mij dan niet veel.
Aan de ene kant niet al te veel aandacht geven. Want daarmee maak je het te belangrijk.
Aan de andere kant alle signalen die het kind geeft opvangen en daar adequaat mee omgaan.
Daar heb je hulp bij nodig, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast professionele hulp, zelf goed opletten op signalen van het kind. Luisteren en proberen het kind gerust te stellen. Het kind zal meer aandacht nodig hebben dan het gemiddelde andere kind.
jc54
13 jaar geleden
Hulp zoeken en laat het kind zoveel mogelijk praten als ze dat wil natuurlijk, leg geen woorden in de mond maar luister alleen de beste verwerking is er over praten, als het kind niet wil praten zorg dan dat je er bent voor ze en laat dat ook weten, ook kan je een kind laten tekenen om het te verwerken, maar dwing het nooit en kap niets af al is het nog zo moeilijk om aan te horen.
Wees er gewoon voor dat kind maar dwing het tot niets.

heel veel sterkte