wat betekent inflatie? economisch begrip

AUB makkelijke uitleg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Inflatie is prijsontwaarding.
Simpel uitgelegd als : Afname van koopkracht van een munt (de euro bv).

Het wordt berekend door een standaard pakket te kopen en de totale prijs daarvan te bepalen.
Als het een jaar later meer euro kost om hetzelfde pakket te kopen kan je berekenen hoeveel minder het geld waard is...
Deflatie heb je als het geld meer waard wordt....dus als je een jaar later minder euro's nodig hebt voor dat pakket als een jaar eerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prijsontwaarding mz geldontwaarding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct...is inderdaad geldontwaarding

Andere antwoorden (3)

Waardevermindering van geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opblazen! Lijkt meer te worden, maar de waarde loopt terug....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inflatie is de ontwaarding van het geld. D.w.z. op een gegeven moment kun je minder doen met dezelfde hoeveelheid geld: het "alles wordt duurder" gevoel.

In Nederland wordt de inflatie berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zij nemen een "mandje met boodschappen" en berekenen hiervan de waarde. Dit is een gewogen gemiddelde. Het CBS gaat uit van de veronderstelling dat je in een jaar meer pakken melk dan auto's koopt, dus de prijsstijgingen van de melk tellen relatief zwaarder mee. Af en toe stelt het CBS een jaar gelijk aan 100, zodat je aan het prijsindexcijfer heel snel kunt zien hoe groot de inflatie is geweest. Een prijsindexcijfer van 103 betekent dat er, ten opzichte van het referentiejaar een inflatie (prijsstijging) is geweest van 3%.

Het geld kan ook meer waard worden. Terwijl de inflatie voornamelijk de consumenten raakt als individu (hun geld wordt minder waard), bestaat er ook deflatie, d.w.z. dat geld juist meer waard wordt. Dit is weer slecht voor de economie als geheel. Als het geld meer waard wordt, neigen consumenten ernaar hun aankopen uit te stellen.