Waarom bewaarde mensen vroeger hun mooiste kleren voor de zondag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Het beste antwoord

Wij gingen maar een keer per week in bad: op zaterdag, dan was je 's zondags schoon.

Je had maar een stel mooie kleren.
Op zondag moest je naar de kerk, soms twee keer en
omdat je die dag niet werkt
en omdat je op die dag visite kreeg of er visite kwam
en uit eerbied voor de kerk en god
deed je die dag je mooiste kleren aan.

Zo had je zondag een extra feestelijk tintje.
Wat je als kind vaak niet leuk vond.
Behalve als we naar snoepjesoma gingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

men had vaak maar weinig mooie kleren dus die bewaarde men voor naar de kerk te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger waren mensen veel armer dan tegenwoordig. Vroeger had je ook de mooie kamer dat was de huiskamer daar zat je alleen zondags. Vroeger waste de mensen zich ook maar een keer in de week. Toen had je nog geen douce. Moest je water koken en in een teil doen om je te wassen
ronron1212
13 jaar geleden
Vaak deden ze zes dagen in de week lichamelijk werk, dan zouden die mooiste kleren vuil worden en niet meer geschikt zijn om in naar de kerk te gaan.

Eigenlijk is het net zo iets als waarom wij niet in onze mooiste kleren het plafond gaan staan witten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat niet de bedoeling dan???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel als je een overall tot je mooiste kleren rekent. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
zondag was vroeger een heilige dag, er werd niet gewerkt, men ging naar de kerk...
en daarom werden mooie kleding enkel op zondag gedragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dat nog, voor zon- en feestdagen (of feestjes). Zeker voor de kinderen, zo heb je altijd nette kleren achter de hand voor bepaalde gelegenheden, en heb je op zondag ook minder de neiging om hard aan het werk te gaan. Vroeger werd de zondag ook gebruikt als rustdag, de dag waarop men naar de kerk en op visite ging, dat doe je vanzelfsprekend niet in je werkkloffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was de zondag een echte rustdag! Het maakte niet uit of je wel of niet naar een kerk ging, maar op zondag droeg je nette kleren! Op zondag was er geen winkel open oid je ging je rond huis vermaken of je ging op visite! allemaal in de zondagse kleren!
Iedereen wilde er op zondag op hun best uitzien, arm of rijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men had in vroegere tijden vaak maar twee of drie stel kleren, werkkleren voor de 6 dagen dat er gewerkt werd en dan de ene week set 1 en de andere week set 2 en goede kleren voor de zondag ,op maandag werd dan weer gewassen en werden de kleren voor de volgende week weer klaar gemaakt voor een week werken ,de zondagse kleren werden dan afgeborsteld om nog een paar keer te dragen op zondag .