Waarom zou iemand 13 jaar celstraf krijgen?

Je ziet heel vaak op tv dat (meerderjarige) moordenaars maar 8 jaar celstraf krijgen, waarvoor zou je dan 13 jaar straf voor kunnen krijgen als je niemand hebt vermoord?

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is hier in Nederland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Beste vragensteller,
Ik heb het even voor je nagezocht, en de maximum straf van moord is 30 jaar. In de praktijk wordt deze zelden gegeven, zo zijn er vaak verzachtende omstandigheden (tijdelijk ontoerekeningsvatbaar, dronken bui, niet met voorbedachte rade, geestelijke gesteldheid) - die allemaal invloed hebben op de beslissing van de rechter

Toegevoegd na 9 minuten:
nog een kleine toevoeging, art 10 v.h. wetboek van strafrecht:

'de duur van de tijdelijke gevangenisstraf is ten minste een dag en ten hoogste vijftien achterenvolgende jaren'
+
zijn kan voor ten hoogste dertig achtereenvolgende jaren worden opgelegd in gevallen waarin op het misdrijf levenslange en tijdelijke gevangenisstraf ter keuze van de rechter izjn gesteld, en in die waarin wegens strafverhoging ter zake van samenloop van misdrijven (als iemand bv. en iets heeft gejat, en iemand heeft mishandeld en iemand verkracht kunnen de straffen ervan bij elkaar opgeteld worden.) terroristische misdrijven, herhaling van misdrijf....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artikel 289 Sr is als volgt: "Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie." Art 10, lid 1 uit dezelfde wet luidt: "1.De gevangenisstraf is levenslang of tijdelijk." Dus, de maximale straf voor moord is levenslang, niet 30 jaar zoals je beweerd. De vraag gaat overigens over 13 jaar en niet over 30.

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van 't land af, en natuurlijk van de wetten en rechters en eventuele jury-leden. Er zijn meerdere landen waar je een doodstraf kunt krijgen bij drugssmokkel.