Mag een zwangere vrouw geen bier drinken?

Op een flesje bier zag ik een kleine afbeelding van een zwangere vrouw, met een streep door de afbeelding.

Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het is bekend dat alcohol tijdens de zwangerschap schadelijk is voor de vrucht. Wat (nog) niet bekend is, is of er een hoeveelheid alcohol is die nog wel veilig is tijdens de zwangerschap. Daarom is het (logische!) advies aan zwangere vrouwen: drink helemaal geen alcohol. Je hebt namelijk geen idee waar de grens ligt, en het zou zelfs kunnen dat er geen veilige hoeveelheid bestaat.

Het icoontje op je bierflesje is een waarschuwing aan zwangere vrouwen: hier zit alcohol in, je kunt dit dus beter niet drinken. Aangezien dat icoontje niet verplicht is, neem ik aan dat sommige fabrikanten het erop zetten om rechtzaken te voorkomen van vrouwen die achteraf beweren dat ze niet wisten (overigens héél erg onwaarschijnlijk!) dat alcohol tijdens de zwangerschap wordt afgeraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die zwangere vrouw met een streep erdoor betekent dat het verboden is voor zwangere vrouwen.

Zwangere vrouwen mogen geen druppel alcohol of sterke drank binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van één glas bier per dag, gedronken samen met de maaltijd, is nooit een negatief effect op de foetus aangetoond. Hetzelfde kan gezegd worden voor de borstvoedingsperiode: één glas bier per dag kan geen kwaad."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een gebruik van minder dan één glas per dag zijn er al aanwijzingen dat het een ongunstig effect kan hebben op de zwangerschap in de vorm van miskramen, foetale sterfte en vroeggeboorte. Ook zijn er aanwijzingen dat minder dan één glas alcohol per dag negatieve gevolgen kan hebben op de psychomotorische ontwikkeling van de baby.
Onder zwangere vrouwen die gemiddeld één tot twee standaard horecaglazen per dag drinken is een negatief effect op de psychomotorische ontwikkeling van het kind waarschijnlijk en is mogelijk het risico verhoogd van miskramen, foetale sterfte, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Bewezen is dat de baby, bij gebruik van één tot twee glazen alcohol, gedurende langere tijd stopt met het maken van ademhalingsbewegingen. Nu haalt een baby in de baarmoeder niet echt adem, hij krijgt zijn zuurstof immers via de placenta, maar de adembewegingen die hij maakt zijn wel nodig om de longen goed te laten ontwikkelen.
Bij gebruik van zes of meer glazen alcoholhoudende drank per dag is, naast eerder genoemde effecten, het risico op aangeboren afwijkingen bij de baby verhoogd en het ontstaan van het Foetaal Alcohol Syndroom. http://www.medicinfo.nl/%7Bf1232b3a-09d0-4f41-a146-10e86491caf2%7D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke54: dat stevige bruine bier, "goed voor het zog" werd er vroeger gezegd. Heb wel kraamvrouwen dat vroeger tegen heug en meug zien wegwerken, maar of het nou echt werkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee. ik heb het wel eens gedronken voor dit probleem. Maar het was niet te zuipen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, bruin bier schijn heel anders te zijn. Misschien is het wel een ander verhaal met donker bier,
mijn opa en oma beweren ook dat het een geweldig middel is tegen hitte, zonnesteek en koorts.
Al noem ik zoiets zelf gewoon verfrissend :p Schijnt wel weer goed te zijn tegen bloedarmoede?
Correctie op bovenstaande antwoord,
het is niet verboden - Maar word wel sterk afgeraden!

Alcohol is slecht voor de foetus van het kindje. Daarom kan een zwangere vrouw beter geen alcohol nuttigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde het antw, van Djimme.
Een zwangere vrouw mag zo veel bier drinken als zij maar wil.
De vraag is niet waarom het niet mag, maar of het wel mag.
Het antwoord is simpel : Je mag een fles jenever of meer leegdrinken, maar als moeder heb je een enorme verantwoording met een totaal machteloos en hulpeloos begin jong leven in je buik.
Zorg dat je gezond eet en drinkt en als je heel af en toe een biertje of wijntje drinkt, zal dat je kindje niet schaden waarschijnlijk, maar hij / zij zal er ook niet beter van worden of sterker.
Waarom zou je welk risico dan ook nemen.
Er zijn andere drankjes zat en als je in die 9 maanden niet zonder alcohol kunt, is er iets anders aan de hand.
Geef je kindje het voordeel van de twijfel, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen gedronken,zij het met mate (in het weekend) en het roken heb ik ook niet gelaten.Mijn kinderen zijn gezond,groot en niet ziekelijk.
Maar op antwoord te geven op je vraag of zwangere vrouwen(wat anders...ik heb namelijk nog nooit een zwangere man gezien),bier mag drinken...wie wil het deze vrouw verbieden en hoe wil men dat controleren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan, af en toe. Geen liters uiteraard, zodat je stomdronken door de straten heen wandeld. Maar zo nu een dan een pilsje voor de gezelligheid of wat, kan heus geen kwaad. Maar als je het voor je gevoel niet moet doen, omdat je bang bent dat je je kindje iets aandoet, dan moet je het ook niet doen. Daarom heb ik dat tijdens mijn zwangerschap ook niet gedaan.