Wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van een kind op achtienjarige leeftijd?

ik ben nu 18 jaar en ben dol op kinderen. de laatste paar maanden denk ik er heel erg aan om een kindje te willen..
ik droom er zelfs over dat ik zwanger ben enzo.

wat zijn de voor en nadelen om nu al een kind te nemen?

(ik heb wel een vast vriend die het ook wilt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja....ik dacht : ik reageer tóch maar weet je...: ik wordt as 18de sept. 16 en m'n vriendinnetje is 13 1/2,maar....zij is dus zwanger door mij (tja,ff niet uitkijken= neuken & klaarkomen zonder condoom ,enzo...kweet t). Ik geef dus niet hier een officieel antwoord,weet je,want dan komen allerlei opmerkingen/reatcies enzo weer... maar: áls je een kindje écht wil,weet dan dat je er voor de volle 100 % voor moet zijn: wij (m'n vriendinnetje & ik) krijgen gelukkig hééél veel steun en hulp van onze ouders & grootouders (na heel veel vijfen en zessen enzo)... We blijven gewoon naar school gaan want de ouders van m'n vriendinnetje zorgen er dan voor waneer t komt ( egin april vlgd jaar is uitgerekent). Maar ons leventje word wel hééél anders: ikzelf wil een hele goeie papa worden,wáár ik maar kan,k?
En ik weet gewoon dat me vriendinnetje een héle lieve mama zal worden.. Wees eerlijk tov jouzelf én ook je man/vriend/verloofde ofzo en hij naar jou terug. ga alle opties na en kijk wat mogelijk is ( met geld,met familiehulp,vrienden,studies,enzo) de voordelen?: ik hou van eerlijkheid: dus zeg ik gewoon; ik weet t (nog) niet ..misschien dat wij dan heel gauw (wanneer we 18 ofzo zijn) van de vuile luiers al afzijn?...maar ik weet t écht niet... de nadelen?: niet (veel) meer uit kunnen gaan,moeilijkre tijd van studie/school enzo,verantwoording voor je kindje (er altijd voor zijn,ook als t ziek is,enzo),minder tijd voor vrienden,minder geld voor jezelf te hebben (voor leuke dingen kopen enzo),enz.... Khoop dat je dr iets aan hebt?... Héééél veel sterkte gewoon k? groetjes...;-) Dennis
sterredag
12 jaar geleden
Respect Dennis, dat jullie ervoor gekozen hebben om dit kindje samen op te voeden, en soms is het wel moeilijk, maar ik geloof als jullie er zo tegenaan kijken zoals je hier schrijft en dat kindje is er, dat het ook heel veel moeie momenten zal opleveren. Al zijn jullie jong, jullie krijgen steun en kunnen iig de schoolverplichting nakomen. Ik hoop dat de rest van jullie fam niet vergeet dat jullie de ouders zijn. Als dit kindje liefde, aandacht en respect krijgt van jullie dan gaat het helemaal goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel dennis! hoop dat het goed komt met jullie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Jejaa en @ sterredag: heeey,dit doet me hééél veel...thnx...(kwil géén watje wezen,maar bijna tranen....héél veel thnx!) en ik meende wat ik zei,hoor..(maar weet ook niet hoe of wat je moet doen ,eerlijk gezegt)...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dennis : (reacties krijg je hier OOK gewoon hoor ; alleen geen duimpjes ;-) ) Ik vind het heel bewonderenswaardig dat jullie beiden in elk geval bereid zijn er zo je schouders onder te zetten. En ik hoop ook echt dat jullie je op een gegeven moment, als de basis in orde is, ook weer los weten te maken van de familie, want dat zal nog één van de lastigste dingen worden. Niet eens zozeer voor jullie, maar voor jullie ouders ;-) Rond je achttiende, twintigste zul je inderdaad uit de luiers zijn, maar dan begint het ook eigenlijk pas. Voordeel is : tegen de tijd dat je kinderen de deur uit zijn, beginnen jullie (huidige) vrienden en kennissen pas aan kinderen te denken (wat ik persoonlijk rijkelijk laat vind), en hebben jullie lekker je handen weer vrij. Een goede vriendin van mij is op haar zestiende moeder geworden, (al zorgde ze toen eigenlijk al vijf jaar voor haar broertjes en zusjes door familie-omstandigheden- ze was het zusje van een klasgenootje van mijn dochter, maar door haar 'rol' meer een vriendin van mij dan haar "moeder"), en ik moet zeggen : ze is één van de beste moeders die ik ken. En nog altijd (nu bijna 8 jaar) samen met de vader van haar dochter, en haar studie afgemaakt. Het kan ECHT. Als je maar een netwerk om je heen hebt en nooit schroomt om hulp te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en trouwens een vette punt 4 je vraag!!! ;-D enne...hééél veel succes met je beslissing!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen:héél erg bedankt hoor,voor je ruggesteuntje zeg maar...;-) mooi!!!...
groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kind is duur, heel erg duur. ga eerst maar eens kijken wat een pak luiers kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dennis, een foutje is snel gemaakt, wat jou en je vriendin overkomt kan heel veel mensen overkomen. Diezelfde mensen trekken nu al te snel een oordeel over jullie. Tis altijd makkelijk praten vanaf de zijlijn...
Maar wat mij betreft: dikke duim. Jullie zetten jullie schouders eronder en maken er vast iets moois van. Mooi ook om te horen dat de hele familie om jullie heen staat, dat is steun die onontbeerlijk is.
Heel veel sterkte met alles! Enneh...wanneer komt de kleine?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dennis ; zoals je hier ook wel kunt lezen ben ik zeker niet per definitie een voorstander van heel jong voor kinderen kiezen (o het risico nemen dat je ze krijgt), en zelfs geen tegenstander van abortus, maar ALS het eenmaal een voldongen feit is, dan is er nog maar één ding dat telt, en dat is het kind. En dan is het niet meer het moment voor verwijten of veroordelingen aan het adres van de ouders ; die hebben dan juist alle steun en backup nodig om een goede start te kunnen maken en een eerlijke kans te krijgen. Dus wat mij betreft : wellicht was het niet zo handig, maar nu het zo ver is, moet je er het beste van maken, en iedereen die dat probeert te saboteren door jullie te veroordelen of voortdurend je vergissing na te dragen, handelt niet in het belang van dat kind. Een ongepland kind moet vooral geen ongewénst kind worden, maar in rust en liefde worden ontvangen. Ga d'r voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi om te lezen wat MMRY hier aan toevoegd..not.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MMRY ; ach, ik heb mijn beide kinderen vrijwel de hele luierperiode in katoen gehad. Eén keer een eenmalige aanschaf en wat waskosten, that's it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was de hoofdreden, maar de beduidend lagere kosten waren een leuke bijkomstigheid.
Na de luierperiode zijn het overigens jarenlang nog uitstekende theedoeken geweest - ik heb er zelfs nog stééds een paar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook, nummer 1 en 2 hebben in de lappen gelegen, nummer 2 (in de tropen) kreeg wel papieren luiers. Baby's kosten eigenlijk weinig tot niks 'in het onderhoud', het is de rimram die we er zelf omheen fantaseren die het duur maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey!!
Toen ik 18 was, besefte ik ook ineens HOE graag ik moeder wilde worden!!! Mijn hormonen stelsel veranderde gewoon ineens van meisje, naar vrouw! Dus het is heel normaal dat je voelt dat je graag een kindje wilt..Alleen of je er goed aan doet is een 2e. Het is natuurlijk prachtig, een kindje krijgen samen met iemand waar je veel van houd. Is alles er dan al? Heb je een huisje? waar een kamertje komt voor het kind? Heb je een baan? Om alles te kunnen betalen? Toen ik mijzelf dat af vroeg, besefte ik dat ik beter kon wachten, tot mijn vriend en ik er samen klaar voor zijn om samen een kindje te mogen krijgen. Eerst lekker samen van elkaar genieten. Voor het eerst op jezelf wonen, of samen..Lekker op vakantie met zijn 2tjes. Doen waar je zin in hebt!! Met een kindje draait je leven niet meer om jullie, maar om de baby....En dan is er natuurlijk ook nog de vraag of je die wel kunt krijgen, het is een groot geschenk..Ik hoop dat je iets aan mijn woorden hebt. En dat je de juiste beslissing maakt!

Antwoorden (22)

Wel een heftige keuze als je 18 bent. Ik ben zelf 18 en zou er echt nog niet aan moeten denken. Ik moet zelf nog zeker 4 jaar studeren en dan een keer beginnen met werken. Het ligt er denk ik puur aan hoe jullie situatie is. Is jullie financiële situatie en relatie stabiel genoeg om een kind te kunnen onderhouden? Zijn jullie voldoende thuis om voor het kind te zorgen. Ben je wel zo ver dat je een kind wilt? (want een kind vraagt natuurlijk veel van je tijd) Ik denk dat het een puur persoonlijke beslissing is. En bedenk wel: een kind krijg je, die neem je niet zomaar even. Denk er goed over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nadeel: de kosten, de tijd die het kost, de zorgen, je nachtrust wordt verstoort, je kunt niet meer uit, je vrienden begrijpen je niet meer omdat je kind altijd voor gaat

voordeel: je bent jong en flexibel,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Als je een kind krijgt ben je juist niet meer flexibel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met flexibel bedoel ik dat je je makkelijk aan de situatie aan kunt passen
Allereerst, een kindje heeft liefde en geborgenheid nodig. Als je een stabiele relatie hebt dan redt je het wel natuurlijk.

Maar even praktisch: hebben jullie een huis, je opleiding klaar en een vaste baan om financieel ook een stabiele situatie te bieden? Zo nee, zet die rammelende eierstokken nog even in de diepvries ( ja, dat is heel moeilijk als hormonen gaan opspelen ) , en probeer daar aan te werken.

Zo ja, ga ervoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Ik had ook geen huis, geen opleiding geen vaste baan en zeker geen stabiele situatie. Mijn kind is echter nooit wat tekort gekomen. Huisje is geregeld, hij had kleren, kreeg goed te eten. En toen hij 3 was naar de kinderopvang, omdat ik het belangrijk vond dat hij met andere kinderen om zou gaan. Eerst 4 dagen werken, en een avondopleiding gedaan MBO, later full-time gaan werken. Ik heb een hele goede band met hem zelfs nu hij bijna 16 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sterredag. Alhoewel ik het helemaal met je eens bent, daarom ook mijn eerste zin, stel er zou onverwachts een kindje komen hoef je niet persé al die secundaire dingen te hebben ( huis baan enz. ) Echter als je kan kiezen, dan is het wel voor jezelf een stuk fijner en makkelijker als je even wacht tot al die zaken ook op orde zijn. ( je zal je kind niet willen missen, maar als jij had kunnen kiezen om wel een vaste baan en huis te hebben en dan een kindje, had je toch ook wel gewacht? ) Nogmaals, soms gaan dingen nu eenmaal zo als ze gaan.
sterredag
12 jaar geleden
Nee, dan had ik niet gewacht, dat heb ik ook niet. Toen ik 18 was ben ik gestopt met de pil, omdat ik graag zwanger wou worden. Als de betreffende jongen dat niet zou willen, zou hij daar wat aan moeten doen. Dat deed deze niet, hoewel hij na een maand vroeg of ik de pil slikte... toen was het al te laat. Maar echt, nee, ik had de keus namelijk en ik heb gekozen voor zwanger kunnen worden.
sterredag
12 jaar geleden
Misschien dat levenservaring wenselijk is, om de taak goed uit te kunnen voeren. Dat had ik namelijk al wel toen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor: Mooi antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus sterredag, je had niet eens even aan de vader van je kind verteld dat je gestopt was met de pil??
Als ik jou was... niet doen. Hoe graag je het ook wilt. Is het niet te vroeg? En schrijf anders een op een blaadje wat de voor en nadelen ervan zijn. Kom je er dan nog niet uit dan zou ik er toch nog gewoon een tijdje mee wachten. Hieronder nog even een die misschien iets voor je is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadelen:

* Financieel sta je waarschijnlijk niet zo stevig als wanneer je nog paar jaren wacht
* Je bent zelf nog niet uitgegroeid, studies wijzen uit dat je hersenen officeel pas op 21jarige leeftijd "voltooid" zijn, op jouw leeftijd zie je nog niet alles
* Je verliest (in mijn ogen) de vrijheden die bij de early twenties horen, dus je kan niet wanneer je wilt iets doen, je moet altijd om een kind heen plannen.
* Een studie wordt moeilijk/onmogelijk (en ja, je kan altijd later studeren, maar studiefinanciering krijg je tot je 30ste)
* Een kind kan je niet uitzetten, ik denk dat je het op het moment erg romantiseer.

Voordelen:

.......... Je bent nooit alleen?

Ja, ik klink niet razend enthousiast, maar ik heb in mijn omgeving gezien wat er gebeurd als kinderen/jongeren kinderen nemen, en zowel de ouders, als de kids, zijn er niet beter op.

Zo ken ik een stel, nu in hun 40, twee volwassen zonen, en weten van ellende niet wat ze moeten, zeggen steeds, ja, toen we jong waren, hadden we alles moeten doen, want het doen op 40+ jarige leeftijd, is erg zwaar en moeilijk.

Maar uiteindelijk is het jouw keuze, maar laat het een wel overwogen keuze worden. Word een au pair voor een paar weken/maanden, kijk hoe het is om verantwoordelijk te zijn voor zo een hummeltje, en dan weet je het zeker, of je er klaar voor bent of niet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen ding. Ik wou al kinderen toen ik 15 was, en heb gewacht tot mijn 18e voordat ik zoiets had van, nu kan het echt.

Voordelen zijn:

Je bent jong moeder, de aansluiting met je kind is een stuk groter. Ik hoor mijn oudste zoon regelmatig zeggen dat hij blij is met zulke jonge ouders. Bovendien wordt de kans groter dat jij nog je achterkleinkinderen gaat meemaken, een leuke grote familie onder je hebt.

Nadelen:

Voor sommigen is het lastig dat ze niet meer zovaak uit kunnen gaan, en hebben moeite met de verantwoordelijkheid, maar ik heb wel het idee dat dit meestal is bij degene die eigenlijk nog geen kinderen wouden.

Ik heb het uitgaansleven nooit gemist, heb altijd genoten van moeder zijn en aan de feedback van mijn kinderen te zien kan ik zeggen dat ik het er behoorlijk goed vanaf breng.

Weet wel goed wat het betekend, moeder worden. Nachtvoeding, minder vrijheid, zorgen om zijn/haar welzijn.

Maar positief is genieten van die lach, die onvoorwaardelijke liefde.

Als je bereid ben de verantwoording te nemen en je weet wat dat is, vind ik niet dat jou iets in de weg staat om al aan kinderen te beginnen. Als dat nou eenmaal jouw ding is. En carriere maken vind je niet belangrijk. Prima toch!!
12 jaar geleden
Dit is heel persoonlijk. Ik heb mijn 1e kind gekregen op mijn 26e en achteraf gezien had ik beter kunnen wachten tot ik mijn leven meer in balans had, meer levenservaring had en financieel meer mogelijkheden had.
Voordeel is dat je nog jong bent als je kinderen opgroeien en je dus nog jong bent als ze het huis uit gaan. Alleen: kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen....

Je kunt een oefenbaby proberen! Lees verder eens op de verschillende forums (google op "jong moeder").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slimme meid krijgt haar kind op tijd.
Achttien is wel een beetje jong, maar als jullie er aan toe zijn, aan de basisvoorwaarden kunnen voldoen (inkomen, huisvesting, kleding, voeding, opvoeding), en de basis van jullie relatie is goed, (vertrouwen, communicatie, liefde, gemeenschappelijk toekomstbeeld), zou ik niet weten waarom niet.

Als er ook maar één van die dingen niet in orde is, zou ik er niet aan beginnen, want een kind is GEEN speelgoed, en je kunt het niet meer terugdouwen. Je hebt je léven lang - en in elk geval de eerste pakweg 20 jaar - de verantwoordelijkheid voor een mens, die al heel snel geen lief klein schattig afhankelijk babietje meer is, maar zeeën van tijd gaat kosten en een grote druk kan leggen op je relatie.

Dus : geen vaste baan, niet genoeg geld, op-en-af relatie met strubbelingen, schulden, onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen, issues die je zelf nog moet oplossen, wat dan ook ; niet eens over PIEKEREN om daar een kind in te betrekken. De kans dat dat op de lange duur goedkomt is namelijk wel HEEL erg klein, en ELK kind heeft recht op twee ouders met een stabiele relatie in een stabiele omgeving, veel meer nog dan dat elke ouder recht zou hebben op een kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker duidelijk weer Marleen :) +1
amigo
12 jaar geleden
ik ben persoonlijk TEGEN de zinsnede: een slimme meid krijgt haar kind op tijd. Dit is ZWARE overheidsinmenging. Ik kan beter leven met: Een slimme meid krijgt een kind op een voor HAAR goede tijd. Ik zie zoveel ouders die perse ZO VEEL tijd voor zichzelf willen omdat ze er toch nog niet helemaal aan toe waren dat ze hun baby's bij piepjonge oppassen stallen en later er ook maar op vertrouwen "dat alles wel vanzelf zal gaan" want dat opvoeden is zo vermoeiend....... Later kinderen krijgen geeft mogelijk kansen op hogere medische risico's en kosten.
Te vroeg (en dan bedoel ik dus ALLEEN als de ouders er niet klaar voor zijn, dus 18 jarige kunnen TOP ouders zijn) geeft in mijn optiek een hogere kans op verwaarlozing van de kinderen, dat kost de maatschappij uiteindelijk ook geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had de overheid daar mee te maken ?
Volgens mij was dit een reactie op 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid', een campagne om vrouwen te laten doorleren (vooral ook in exacte vakken) en carriere te maken - iets waar LANG niet alle vrouwen zich in konden vinden. Dus bij mijn beste weten kwam DEZE slogan uit de samenleving. Jij ziet blijkbaar veel jonge ouders ; ik zag er in de tijd dat ik kinderen kreeg (twee keer maandenlang op de couveuse-afdeling) heel erg veel komen en gaan waarvan ik zou ZWEREN dat het de opa en oma waren. Mijn man is een kind van een oude moeder (uiteraard inmiddels al op hoge leeftijd overleden terwijl hij nog erg jong was), en die heeft daar zeker niet veel voordeel van gehad. Op tijd vind ik trouwens OP TIJD, en dat wil niet zeggen ; zo vroeg mogelijk'. Maar als het dan toch moet, liever vroeg dan laat. De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen hun eerste kind krijgen ligt tegenwoordig boven de DERTIG. Daar is echt helemaal niks 'op tijds' meer aan, want dan begint het lichaam al 'af te bouwen'. Ik zie zoveel ouders die per se zoveel tijd voor hun carriere, sociale leven en hobbies nodig hebben, dat ze er een kind 'bijnemen' voor het te laat is als een sort hobby of luxe-artikel, maar dat vooral niet te veel mag interfereren met het volmaakt uitgestippelde leventje. En opvoeden is pas vermoeiend als je zelf tegen de overgang aan zit te hikken.
Natuurlijk zijn dat de slechte voorbeelden, maar ze zijn wel een teken aan de wand. De creches zitten niet zo vol omdat die vrouwen (en mannen) zo graag willen zorgen en moederen.
amigo
12 jaar geleden
ha marleen, nou ik heb na mijn reactie ook nog eens nagedacht en eigenlijk vind ik ALLE ouders die maar voorrang geven aan van alles en nog wat en proberen er met 1 "kwaliteitsuurtje" er van af te maken, zeer verwerpelijk. Jij hebt zeker een punt met die carrieres ed. Dat is dan weer een pre van er vroeg bij zijn, dan staat die carriere meteen stop. Ik was zelf erg laat, en ik bleek met de carriere klaar te zijn. Dus misschien (heel wild) denk ik nu: voor veel mensen zou optimaal zijn: voor 25 of na 35 (als de wilde haren er echt af zijn). Die groep 30 ers is vaak ZO met zichzelf bezig, die hebben helemaal geen tijd voor hun kinderen (een deel, niet allemaal natuurlijk). Maar ik dacht echt dat die slogan ook overheidsgestuurd was omdat ze hebben uitgerekend hoeveel hoger de medische kosten zijn bij al die oudere moeders
sterredag
12 jaar geleden
Vergeet ook niet dat na je 30e je vruchtbaarheid al gaat afnemen.
'dol zijn op'van en 'dromen van' zijn NOOIT redenen om ergens aan te beginnen, en al helemaal niet aan een kind.

na delen:

- dag EN nacht voor een kind klaar staan
- een kind boven jezelf en je partner te zetten
- nooit meer #spontaan# kunnen doen wat je eerder deed
- ALTIJD rekening houden met
- veel geld hebben en dit MOETEN spenderen 'aan'
-jij bepaald je eigen leven en ritme niet meer

kortom: JIJ bent niet meer JIJ, maar vanaf dat het kind is geboren sta je 24/7 in dienst 'van' ook als je moe bent, ziek bent, of het even niet meer zo leuk vind. ook als je bonje hebt met je partner.

Voordelen
-je bent moeder (op een jonge leeftijd) en als je ALLES op de rit hebt (inkomsten, woning, zeer stabiele relatie en situatie) kan je zeer waarschijnlijk genieten van je kind.

verder zijn alle NAdelen, gelijk ook je VOORdelen.
en als je dit niet zo ziet: (nog) niet doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Eucalypje....hoewel er geen speld tussen te krijgen is, schets je het zo wel HEEL negatief. Kinderen zijn soms ook nog wel een beetje leuk, hoor ;-)
(Geen min, natuurlijk : hoe meer reality-check hoe beter).
sterredag
12 jaar geleden
Mijn kinderen staan NIET boven mezelf!!! Je moet niemand boven jezelf zetten!! IK sta bovenaan, waarom? Omdat als het met mij niet goed gaat, dit ten koste gaat van mijn kinderen. Ze volgens wel heel snel op de tweede plek en wegen mee in belangrijke beslissingen. Ik heb altijd nog dingen spontaan gedaan en veel geld hebben vind ik zwaar overdreven!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je wel een punt ja ; dat is hier ook wel zo. Eerst de mamma ; als je goed voor je kinderen wilt zorgen, moet je ook goed voor jezelf zorgen. Maar dat neemt niet weg dat je ook wel degelijk dingen moet láten voor en in het belang van je kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst de mama omdat je anders geen goede moeder kan zijn. dus mijn conclusie is: ik moet er zijn voor de kinderen dus ik moet zorgen dat het goed met me gaat. @marleen
ook ik moet veel doen en laten voor mijn kinderen, maar voor mij zijn het geen min punten want ik doet het GRAAG en met alle liefde voor mijn kinderen :) als iemand dit niet kan dan zijn het min punten en dan is het negatief. dan gaat er geen mooie wereld voor je open, maar dan gaat de (je eigen) wereld voor je dicht.
sterredag
12 jaar geleden
eens met eucalypje... tuurlijk moet je dingen laten voor je kinderen, als ik die dingen zou missen, zou het een probleem worden, maar dat doe ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"JIJ bent niet meer JIJ"
>daar moet ik toch op reageren hoor: welles!! ;) Als je moeder wordt maakt je leven een draai van 180 graden, maar te midden van al dat tumult ben je nog steeds 100% jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh nee, ik mis er niks aan ; daarvoor krijg je er veel te veel voor terug. Als het inderdaad vóelt als een 'offer'of een gemis, ben je denk ik nog niet aan kinderen toe. (Hoewel, een heel enkel keertje mag best - maar het moet niet structureel worden. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote + Eucalypje dat je het durft te zeggen. Er zitten gewoon óók veel nadelen aan een kind krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf zie ik het niet als nadelen (NO WAY!!) maar voor moeders die op een jonge leeftijd moeder (zijn ge)worden is dat helaas in de meeste gevallen niet zo.
het kan langer duren voor ze hun draai hebben gevonden in het moederschap en dat is voor hunzelf meestal niet de meest prettige periode om niet te beseffen maar écht mee te maken dat het leven wat ze voor een kleine hadden geweest is. (en mocht iemand dit weer als neg zien: het is niet negatief. simpelweg 100% ander, maar zeker ook zijn enorme voordelen: als je er ECHT klaar voor bent!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we zeggen , voor sommigen zijn er enorme voordelen . Er zijn gewoon ook veel mensen die om verkeerde redenen ( invloed van je omgeving , leegte in jezelf , problemen in de relatie met de ander , zelf emotioneel niet "volwassen ") aan kinderen beginnen. Dat is tenminste mijn mening.
Ik was 16 toen ik mijn zoontje kreeg. Hele zware vermoeiende tijd gehad maar als ik het over zou kunnen doen had ik precies hetzelfde gedaan. Tuurlijk zegt iedereen dat je het uitgaan zou missen, maar als je eenmaal een kind hebt denk je daar niet meer aan (ja een uitje naar de speeltuin). En als je kind 18 is ben jij nog jong genoeg om wat schade in te halen vind je niet??

Ik vind: Als je gevoel zegt dat het goed is... doen!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben trouwens nu 22 en mijn zoontje is nu 5 en we kunnen alles samen doen omdat mama ook nog bruist van de energie! Denk aan: lekker samen rennen in de speeltuin, samen in de sneeuw dollen en dat soort dingetjes!!

HEERLIJK! Zo vroeg moeder worden heeft mijn leven in ieder geval veel mooier gemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Leuk om te horen dat je zo voor je kindje gegaan bent. Goed van je!! En ik ben het met je eens hoor... lekker schommelen in de speeltuin, sneeuwpoppen maken, sneeuwballen gooien, kuilen graven op het strand en zandkastelen bouwen. Het schijnt dat sommige volwassenen denken dat je daarmee moet stoppen oid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoef je niet mee te stoppen, hoor.
Maar als je pas tegen je 38e een keer aan kinderen gaat denken, dan wil het stramme lijf niet altijd meer zo graag he ? ;-) Ik was 27 dus kon me prima uitleven met de meisjes (en daarna zelfs nog een paar jaar als Beverleiding, wat op het zelfde neerkomt maar dan met 15 kinderen;-) , maar NU zou ik er echt niet meer aan moeten dénken. Zou ik zo'n moeder worden die op het bankje blijft zitten terwijl haar kinderen zich (moeten) vermaken. Voor alles is een (leef)tijd, en bijtijds kinderen krijgen is alles voor te zeggen. Maar als je de keus HEBT, is het ook voor jezelf wel fijn als de basis alvast in orde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lucy78: wow.......kwordt dr ff stil van....hééééél mooi gezegt...(ik ga zélf papa worden volgend jaar begin april is uitgerekent) maar pfoeh...dit is echt een vet antwoord zeg!... gigaplus!!!
sterredag
12 jaar geleden
Leuk te lezen dat je ook een schommelaar bent Marleen, haha, maar er zijn er echt die denken dat je dat niet meer moet doen, zo jammer!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nadelen als je een kind heb kan je misschien niet je studie afmaken .maar het wordt moeilijk om een baan te vinden in deze tijd dus je moet later weer misschien iets gaan doen leren of cursus of zo dus denk goed na ga eerst een paar jaar genieten en je ding doen kind kan altijd nog je bent nog zo jong.
waarom noemt toch iedereen alle nadelen?
als je überhaupt een kind mag krijgen is dat toch prachtig!
een kindje is een wonder... En als zij er aan toe zijn, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
omdat de vraagsteller daar ook om vroeg, volgens mij heeft iedereen voor EN nadelen genoemd, precies zoals gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een wonder? ratten kunnen het. naar schatting leven er 6 duizend 918 miljard wondertjes op deze wereld en komen er elke dag 209000 wondertjes bij. het is een wonder als er is iemand besluit om geen kinderen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MMRY: zoals een oud en wijs spreekwoord al zegt: beauty is in the eye of the beholder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja sorry @MMRY, maar het is niet voor iedereen zo makkelijk als er gezegd word..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige mensen "besluiten" niet om geen kinderen te krijgen, sommige mensen kunnen ook gewoon geen kinderen krijgen.
Voordelen:
Jong moeder zijn is heel prettig, tegen de tijd dat je kinderen pubers zijn ben je zelf ook nog fris en fruitig, kun je je makkelijker inleven en het stukje dat je eventueel gemist hebt omdat je zo jong al in de kinderen zat, haal je gewoon in als je 40 bent.
Jong moeder zijn is prettig, want je bent nog goed opgewassen tegen doorwaakte nachten en je bent nog flexibel in je denken.
Jong moeder zijn is prettig, want je hebt nog niet zulke hooggespannen verwachtingen van het leven als mensen die jarenlang met z'n tweetjes er op los geleefd hebben, dus die zogenaamde vrijheid, die mis je ook niet zo erg want daar ben je nog niet zo aan verslaafd.

Ook met kinderen kun je nog steeds een heel leuk (tikje wild) leven hebben, ik heb veel vrienden die jarenlang gewacht hebben en nooit de interessante spannende dingen met hun leven gedaan hebben die ze zich als tiener voorhielden. Ik kreeg al jong m'n eerste kind en heb die dingen wel gedaan, samen met m'n man en m'n kinderen.

Nadelen:
Jong moeder zijn is ook taai, want je krijgt de vooroordelen van je omgeving over je heen, je krijgt het lastig om je studie af te maken en een goede baan te vinden (je moet jezelf extra bewijzen en je zaakjes heel goed voor elkaar hebben, je mag je aandacht niet laten verslappen en bij de pakken neer gaan zitten). Je kunt later spijt krijgen omdat je nog niet zo goed wist wat je zelf eigenlijk wilde. Soms zul je balen als een stekker (maar dat doe je ook als je pas op je 35ste aan kinderen begint). Maar je kunt er ook voor kiezen om met jezelf af te spreken om geen spijt te krijgen van je keuze. Dus als je een twijfelaar en zelfzoeker bent: niet doen.

Tip: maak wel eerst je opleiding af en zorg dat je zeker bent van je relatie en een dak boven je hoofd hebt. Die baan komt wel, als jij een doorzetter bent, ook met 'n kind. Zeker als je partner zijn steentje bijdraagt. Het perfecte moment voor een kind komt NOOIT. Een baby heeft echt niet zo veel nodig als mensen je willen doen geloven. Maar wel heeeeeel veel tijd, liefde en aandacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemiddelde leeftijd om het eerste kind te krijgen is inmiddels opgelopen tot 29,4 jaar. Ik zie veel stellen die wachten totdat er een eengezinswoning is en twee vaste contracten, totdat alles zoveel mogelijk onder de pannen is. Dat heeft veel voordelen. Maar het leven is niet altijd te plannen, dat word ironisch genoeg vaak nog het meest duidelijk als je kinderen hébt. Zo lang wachten heeft z'n voordelen maar je kunt er bijna net zoveel nadelen tegenover zetten.
Veel mensen zullen het over kosten hebben (weet je wel wat een pak luiers kost?!) maar dat is tot daaraan toe. Is het kind er eenmaal dan krijgt het hoe dan ook wel schone luiers en flesjes.
Ben je 18, (of jonger of iets ouder) dan kun je zwanger worden. Als dat per ongeluk is dan kun je kiezen voor een abortus (wat gewetensbezwaren op kan roepen en een heel andere discussie oplevert) of er het beste van zien te maken. Ben je 18 en word je opzettelijk zwanger dan moet je er evengoed het beste van maken maar zou je je wel een aantal dingen af moeten vragen, dat heeft alles te maken met verantwoordelijkheid.
Woon je wel zelfstandig? Heb je -voldoende- eigen inkomen? Kun je je studie of werk combineren met de opvang? Hard gesteld: jij kunt niet gaan kiezen voor een kind terwijl je nog bij je ouders woont of op hen leunt, het word jouw kind en dus alle bijbehorende problemen zijn ook van jou (en van je partner natuurlijk).
Ik ken een meisje die op haar 18e besloot zwanger te worden omdat het haar zo leuk leek, ze woonde (en woont..) nog bij haar ouders. Haar moeder heeft haar baan op moeten zeggen om op de kleine te passen en ze hebben het een en ander moeten verbouwen om de kleine te huisvesten. Een vakantie zat er voor de ouders van de jonge moeder dit jaar niet in omdat ze omkomen in de kosten, ze moeten echt sappelen om rond te komen. De jonge moeder werkt bijna fulltime om rond te komen en vind dat ze evengoed recht heeft op uitgaan. Wat mij betreft is dat een onwenselijke situatie. Het meisje wou een kind, haar ouders draaien er voor op.
Kun jij de verantwoordelijkheid écht aan dan moet je gewoon doen wat je niet laten kan maar wees daar wel zeker van. Jouw wens moet niet andersmans probleem worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
+ van mij, omdat ik het er zeker wel mee eens bent dat kiezen voor een zwangerschap, terwijl je nog geheel afhankelijk ben van je ouders en niet zelf de verantwoordelijk kan dragen, niet in het belang van het kind is (je bent zelf de moeder, niet jouw moeder) Toen ik 18 was en zwanger wou worden, woonde ik dus niet ook niet meer thuis, wij hebben de verantwoording 100% zelf gedragen en daartoe moet je wel bereid zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal zelf, op je 18e?
Applaus!! Dat vind ik een hele prestatie. Toen ik 18 was en op kamers ging vond ik het al moeilijk genoeg om voor mezelf te zorgen.
sterredag
12 jaar geleden
Yep en toen was er nog geen internet, dus de rekeningen moesten gewoon betaald worden door acceptgiro's op de post te doen enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, de good-old acceptgiro's. Toen ik 18 was betaalde ik ook nog weleens de huur met girobetaalkaarten, als ik weer eens een stuk maand overhield.
amigo
12 jaar geleden
+ vooral voor die allerlaatste zin, klasse!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Alles heeft in leven voor en nadelen een kind moetje nemen als er zelf echt aan toe ben.
En danniet aan de voor of nadelen denken .
Maar of je voor zelf er klaar voor bent of de liefde en geduld kan opbrengen.
En of wel of niet je vrijheid die nu heb er voor op kan geven .
Een kind is en blijft een een hele grootte verantwoording
en kan niet 123 als je zat ben weg doen.
Luister na wat jou eigen gevoel en hart zegt en verstand
Maar wat je vriend hier van vind ik was zelf op 18 zwanger geraakt en beviel op me 19 jaar .
Ik heb er zelf nooit spijt van gehad en ik daarna nog 2 kinderen gekregen de laatste op me 43 jaar .
En het enig nadeel is als oudere ben is je energie
maar dat is alles je bent wel wat meer geduldig op oudere leeftijd .
Maar ach eigenlijk maakt niet uit jong of oud het gaat er om ben je er aan toe of niet .
Dat is de vraag die zelf alleen aan kan antwoorden De ene is geboren moeder en er zijn ook onder onze die niet zijn en nooit zullen zijn dus leeftijd zegt niks .
Ik wens heel veel s6 en wijsheid in leven en voor keuze die maakt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik droom zelf (letterlijk en figuurlijk) ook heel erg van kinderen(ik ben 20, maar heb dit ook al sinds 18). waar je rekening mee moet houden is dat je je kindje op deze leeftijd niet het beste kan bieden, en als moeder wil je dat natuurlijk altijd. wacht daarom tot na de studie zodat je een stabiel inkomen hebt, een eigen huis, een (uitgebreid geteste) relatie en levenservaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet wachten tot je een kind 'het beste' kunt bieden, want dat moment komt nooit. Een kind hoeft niet 'het beste', een kind heeft voldoende aan een warm, liefdevol nest en een klein beetje welvaart. De rest is tingeltangel.
Het lastige is dat je eigenlijk geen echt beeld kunt krijgen doe het ECHT zal zijn.

Iedereen die ik ken geeft toe dat hun leven met kinderen nu HEEL anders is dan ze zich altijd hebben voorgesteld (maar gelukkig roepen de meeste er gelijk achteraan dat ze NOOIT meer terug willen en geen spijt hebben).

Dus de voor en nadelen afwegen is gewoon lastig.

Toch zeg ik niet dat je perse moet wachten, Het blijft toch een sprong in het duister en neem het volgende in overwegen:

Stel je stelt het braaf nog 8 jaar uit, ben je 25 en dan "mag" je van jezelf. Dan heb je ondertussen mogelijk ZULKE hoge verwachtingen van jezelf (nu ben je volwassener en dat soort "onzin") dat je het jezelf ERG kwalijk neemt als je het dan toch wel eens zwaar en/of vervelend vindt, want dat mag dan niet meer, je was er toch klaar voor?

Iedereen moet toch gewoon zijn eigen gevoel volgen.

Het enige dat je zou kunnen doen om jezelf een klein beetje te testen, is met een aantal moeders praten en dan vragen wat ze het leukste EN het zwaarste vinden.

En dan niet alleen met moeders van baby's maar bijv ook met moeders van basisschool kinderen want die hebben weer hele andere sores aan hun hoofd.

Je weet gewoon nooit wanneer je er echt klaar voor bent, en feitelijk ben je dat gewoon niet, je moet je erin storten en dan vervolgens gewoon al doende leren.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik bedacht me nog dat er NERGENS statistieken zijn dat kinderen beter af zijn bij ouders die ouder zijn. Dat die bijv minder gaan scheiden en beter voor hun kinderen zorgen.

Er zijn tegenwoordig zoveel verbroken relaties en kinderen die als boksbal in de ruzie tussen hun ouders worden gebruikt.... En dat zijn OOK ouders die op 25, 30 en 35 hun eerste kind kregen.

Er is gewoon geen garantie. Dus nogmaals, volg je gevoel en neem je verantwoording, dat lijkt me het beste
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Om te beginnen wil ik je niet kwetsen met wat ik nu allemaal ga zeggen.

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken omdat ik jouw situatie niet ken. Toch klinkt het erg onverstandig en naief om nu al een kindje te willen.

Ik heb ook even je andere vragen bekeken om iets meer over je te weten te komen.

Als je 18 bent ben je (met alle respect) zelf nog een kind. Het komt over alsof je iets mist in je leven waardoor je nu al een kindje wilt hebben. Waarom kan je niet samen geniet met je je vriend van dit leven? Ik heb het idee dat het leven wat je nu hebt echt voorbij is dan. nooit meer tijd om samen lekker op vakantie te gaan, uit te gaan of uitslapen.

Wat heb je je kind nu te bieden behalve liefde? Je hebt blijkbaar niet echt een diploma of serieus werk met een goed inkomen. Gelukkig woon je wel in een flatje en niet bij je ouders.

Ook denk ik dat je nog niet zo heel lang je huidige vriend hebt. (vanwege de vraag over je ex).

Leer nou eerst jezelf en je vriend eens goed kennen voordat je je leven op z'n kop gaat gooien met zo'n kindje.

Ik vind het een beetje egoïstisch om nu aan jezelf te denken met: ow wat is het leuk om een kindje te hebben. Maar denk nu eens aan het kindje! Pas als je alles kan geven (en opgeven) ben je het waard om eraan te beginnen.

Mijn advies: DOE HET NIET, GROW UP FIRST!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan of jullie allebei het kind kunnen onderhouden en samen een huishouden hebben want je kind opvoeden bij je ouders thuis en als ouders apart wonen is geen optie.

Als de vader redelijk verdiend en eventueel alleen het gezin kan onderhouden zou ik zeggen: "Waarom niet?".
Als voordeel zou ik zeggen dat je kind langer van zijn/haar ouders kan genieten en voor jullie is het voordeel dat je energie genoeg hebt om lekker actief met je kind te zijn, met een zoontje kan je nog lekker voetballen en met een dochter kan je later gezellig samen shoppen als jij 34 bent en je dochter 16. Zij zal wel trots zijn op een jonge moeder.

Bedenk wel dat kinderen leuk zijn als je ze van een ander ziet af en toe en dat die momenten echter maar momentopnames zijn en dat een eigen kind heel iets anders is. Niet alle baby's zijn vrolijk en makkelijk, de eerste 2 jaar zal je gebroken nachten meemaken met een onzindelijk kind om maar een paar (en de belangrijkste) nadelen te bedenken.
Ook een nadeel is dat je als jonge moeder niet aan verder studeren toekomt en dus je carriere al stopt voordat het begonnen is. Op het moment dat je kind naar de hogere school gaat (als jij 31 bent) zal je toch het verlangen naar werk terugkrijgen en is het niet makkelijk meer om weer in de maatschappij te komen en op die leeftijd is het moeilijk om 24 uur per dat huisvrouw te zijn en op het moment dat je kind uit huis gaat ben jij misschien 38 en is het leuk als je nog een kind hebt maar met je 45e zal je dan toch weer alleen achterblijven als je kinderen uit huis zijn en dan duurt 22 jaar lang hoor als je vaste partner met pensioen gaat en jij door je leeftijd niet meer aan het werk komt.

Ik kan niet voor jou beslissen maar ik zou persoonlijk toch wachten tot je uitgestudeerd bent en een vaste baan hebt, dan heb je je baan nog achter de hand op het moment dat je kinderen naar school gaan.(Al is het maar part-time)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een heel erg mannetje-vrouwtje verhaal. Mannetje verdient geld, vrouwtje blijft thuis bij de jonkies en is leuk met het nestje bezig, in welke eeuw leven wij? Afstuderen met 'n baby onder de arm gaat best, het is alleen wat zwaarder. En een baan zoeken met een baby gaat ook best, het is alleen wat zwaarder. Je hoeft echt niet te wachten tot je kind naar het vervolgonderwijs gaat voordat je zelf weer gaat werken. En mag ik ook lekker met mijn dochters voetballen en met m'n zoon shoppen als dat zo uit komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het net zo goed omdraaien natuurlijk, vrouwtje werkt en man zorgt voor kind en huishouden, of je werkt allebei, nadeel is dan wel dat je voor een groot deel werkt om de kinderopvang te betalen). Overigens zeg ik nergens dat mannen niet mogen voetballen of shoppen of whatever... Ik noem het voor beide ouders :-)
Voordelen: Je bent jong en kans op een gezond kind is groter. En je bent flexibel en hebt een groot aanpassingsvermogen.
Nadeel: nog niet genoeg genoten van het leven, de komende 16 jaar is het een handen binder. Een kind is niet goedkoop.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan of je in een droom wereldje leeft .
of dat jij er ook van bewust bent van de realiteit ,dus dat het ook anders kan gaan .

Het ideale plaatje van kinderen krijgen of een ideale gezinnetje ,kan nl ook geheel anders uitpakken .

bijv je kindje heeft een afwijking oid ziekenhuis in en uit kan jij / jullie dit opbrengen.
en elkaar dan ook opvangen ?

het vraagt nl heel erg veel van de ouders .

Hoe goed ken jij jezelf op je 18 e sommige zijn dan al erg volwassen en sommige ook net niet helemaal.

Ik wil je niet ontmoedigen kinderen krijgen is het mooiste wat mij is over komen (nou ja overkomen )=serieuze zaak en wel goed overwogen en zeer bewust gewenst .)))

voordeel is wel begin je jong aan de kids ben j e er ook jong weer uit . = mijnervaring.

bedoel sommigen vrouwen van mijn leeftijd hebben nu 1,2 of 3 kleintjes .
En mama zelf zit inde overgang inmiddels . is niet echt ideaal te noemen .

Het gaat er niet alleen om of je het materieel gezien het aan kunt en het redt .

Dat interesseert de kleine niet . t kleintje merkt het wel of je er echt klaar voor bent of niet .

neem het mee en succes gewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag: Wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van een kind op achtienjarige leeftijd?

Mijn antwoord : Voordeel
je bent ook vroeg weer uit de luiers en de kinderen.

nadeel : eerlijk gezegd weet ik dat niet,want ik wilde bewust moeder en kreeg mijn eerste kindje toen ik net 19 jaar was,
in sept getrouwd op mijn 18e,in dec. zwanger op mijn 18e. .

Moeder worden of mogen worden is persoonlijk ,ik wilde niets liever dan wat anders.

Dus werden mijn dromen werkelijkheid,alleen achteraf ging het jonge huwelijk stuk en ik bleef trots met mijn 2 kinderen doorgaan in het leven.

Nu zijn ze 40 en 37 jaar oud en ben oma van 3 kleinkinderen eentje van 11/9/6 jaar.

spijt dat ik ooit zo jong ben begonnen nee,maar wel spijt dat ik ooit kinderen heb genomen.

dat zou ik nooit meer doen,niet om mijn kinderen o,nee dat zijn super kanjers.

Maar omdat ik voor 200% moeders was,en mezelf dan ook helemaal had weggecijferd voor mijn kids 'met liefde'.

dat zou ik nu anno 2011 nooit en te nimmer meer doen.

weet waaraan je begint........denk eerst nog maar eens goed na of je dat echt wel wil.
Leeftijd is niet belangrijk wel als je jezelf wegcijfer,niet doen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heeft iedereen het steeds over studie? Toen ik 18 jaar was, was mijn mbo-opleiding afgerond en kon ik aan de slag.

Zo via internet kunnen mensen de situatie slecht beoordelen. Sommige 18 jarigen zijn nog te onverantwoordelijk en moeten nog teveel uitproberen. Anderen hebben een duidelijke wens en zijn wel toe aan de verantwoordelijkheid die bij het krijgen van kinderen hoort. Wanneer je, samen met je partner de wens en het vermogen (op alle vlakken die komt kijken bij ouders worden: liefde, geld, verantwoordelijkheid, etc.) hebben ouders te worden, dan staat niets je in de weg!

Wel is het belangrijk dat niet alleen jij, maar ook je partner weet wat het ouderschap inhoudt en zich hier ten volle voor wil inzetten. Je komt van een koude kermis thuis, wanneer hij het toch te zwaar vindt om zijn vrijheden op te geven. Je relatie kan zwaar onder druk komen te staan.
Het is vaak voor moeders iets gemakkelijker/natuurlijker om alles opzij te zetten voor hun kind. Vaders voelen het vaker als een opoffering en missen sneller hun vrijheid. Voorbeeld:
Mijn man heeft 10 jaar alleen gewoond en kon toen doen en laten wat hij wilde. Toen we elkaar ontmoetten (hij 31 jaar, ik 21 jaar) wilden we al snel samen een gezin vormen. Inmiddels zijn we ruim 10 jaar verder en hij heeft nog steeds wel eens heimwee naar de vrijheid van toen...
Aan de andere kant mijn broer als voorbeeld: hij werd vader toen hij net 19 jaar was. Hij was (en is) een geweldige vader, maar de verantwoordelijkheid drukte wel erg op hem. Achteraf was het misschien toch iets te vroeg voor hem. Mijn vader was trouwens ook nog jong en heeft dezelfde druk van verantwoordelijkheid gevoeld.

Mijn schoonzusje heeft haar studie afgebroken om fulltime te moederen. Toen haar 2e kind 4 jaar was, is ook zijzelf weer in de schoolbanken gegaan. Vier pittige jaren van combineren van gezin en studie! Iedereen moest inleveren en er werd ook structureel een beroep gedaan op de oma's. Het is niet altijd gemakkelijk geweest, maar vorig jaar is ze cumlaude afgestudeerd! Zelf zegt ze dat het ideaal is gelopen. Ze heeft haar carrière niet hoeven onderbreken voor het ouderschap en kon na haar afstuderen gewoon lekker op een nieuwe uitdagende baan storten. De kinderen zitten op school en zijn al redelijk zelfstandig. Ze had er niet aan moeten denken om nu nog (ze is 32) aan kinderen te moeten beginnen.

Als jullie graag een gezin willen vormen en de omstandigheden laten het toe: ga ervoor en geniet!