Kan ze zwanger zijn?

Mijn beste vriendin zit er erg over in: Ze denkt dat ze zwanger is... Ze is (al) 48 jaar, maar heeft al een tijd een dikkere buik, lijkt wel 5 a 6 maand zwanger zegt ze!

Ze heeft 2 week geleden een zwangerschapstest (ochtend urine) gedaan wat negatief was. Toch blijft ze twijfelen: Heb je nog genoeg zw.schapshormoon na zoveel maand om dit goed te testen?? Dat is haar brandende vraag!

Zelf kan ik daar niet echt wat over vinden op internet. Aangezien ze zelf nooit computert dacht ik dan vraag ik het hier.

Wie kan helpen, zodat ik haar gerust kan stellen (of niet)?

Toegevoegd na 1 uur:
Oke, even voor de duidelijkheid: Haar man heeft zich na het laatste kind "laten helpen", dus daar zou ze niet zwanger van geraakt kunnen zijn, de rest raadt zich vanzelf..............
Vandaar geen dokter zolang ze het nog zelf uit kan 'dokteren', niet op mijn advies hoor, integendeel!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

HCG wordt inderdaad minder na een bepaalde zwangerschapsduur, maar de hele zwangerschap blijft het ruim hoog genoeg om opgepikt te worden door een zwangerschapstest. Hieronder een indicatie:

"Leidraad voor hCG waarden tijdens de zwangerschap:

hCG waarde in weken vanaf bevruchting* :

3 na bevruchting: 5 - 50 mIU/ml
4 na bevruchting: 5 - 426 mIU/ml
5 na bevruchting: 18 - 7,340 mIU/ml
6 na bevruchting: 1,080 - 56,500 mIU/ml
7 - 8 na bevruchting: 7, 650 - 229,000 mIU/ml
9 - 12 na bevruchting: 25,700 - 288,000 mIU/ml
13 - 16 na bevruchting: 13,300 - 254,000 mIU/ml
17 - 24 na bevruchting: 4,060 - 165,400 mIU/ml
25 - 40 na bevruchting: 3,640 - 117,000 mIU/ml
Niet-zwangere vrouwen: <5.0 mIU/ml
Vrouwen in de overgang: <9.5 mIU/ml"

Vanaf zes weken na de bevruchting komt het HCG dus niet meer onder de 50 mIU/ml. Als je vriendin vijf of zes maanden zwanger was, zouden haar HCG-waarden zelf tussen de 3,640 en 165,400 mIU/ml liggen. De minder gevoelige zwangerschapstesten in de handel worden nog steeds positief bij 50 mIU/ml.

Je vriendin is dus niet zwanger!

Wel moet ik zeggen: als ze, ik neem aan binnen enkele maanden, een buik heeft gekregen alsof ze vijf à zes maanden zwanger is, kan er een medisch probleem zijn. Raad je vriendin dus vooral aan om toch even langs de huisarts te gaan om te zien of er iets mis is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo minnen? Het antwoord is correct!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, dat zijn gewoon mijn minnaars. Ik heb ze ook bij dit antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/leren-hoge-hakken-lopen-uitleg.78896#445614 Ik zal wel weer op lange tenen gestaan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik snap deze minnen ook niet
+1 suzyQ

Andere antwoorden (11)

In dit geval, naar de dokter. Als ze op haar leeftijd zwanger is, is goede medische hulp wel gewenst lijkt me
Als ze het niet is moet er iets anders aan de hand zijn, dus is hulp ook gewenst
schijnzwanger kan ook altijd nog
13 jaar geleden
Fout-negatief:
Fout-negatief bij een zwangerschapstest betekent een negatieve testuitslag en toch zwanger. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de zwangerschapstest te vroeg in de zwangerschap wordt gedaan. Ook als vooraf aan een zwangerschapstest in urine te veel wordt gedronken, kan de urine zo verdund zijn dat de uitslag van de zwangerschapstest negatief is, terwijl er wel hCG aanwezig is. Verder kan gebruik van plastabletten een onterecht negatieve uitslag geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal waar, maar alleen voor de eerste paar weken. Na een week of zes piekt het zwangerschapshormoon zo sterk dat je daar echt niet meer tegenop kunt drinken.
Als je zwanger bent dan blijft een zwangerschaps test de gehele zwangerschap positief. Dus als de test negatief was dan is de kans dat ze zwanger is klein.
Morgen nog eens een test halen en bij twijfel langs de huisarts om geruststelling te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je vriendin twijfelt had ze toch wel 3 maanden geleden even een echo kunnen aanvragen lijkt mij
en als ze meent 5a6 maanden zwanger te zijn heeft ze ook lichamelijke veranderingen
bv donkere tepels, leven in de buik,grotere borsten,
als je 48 jaar bent kan het ook zijn dat ze in de overgang is en meer vocht vast houd
dus een goed advies ... laat ze deze vraag maandag bij de dokter stellen in plaats van hier op G.V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een zwangerschap van 5 a 6 maanden zou je een baby duidelijk moeten kunnen voelen, dus het lijkt mij onaannemelijk dat je vriendin zwanger is.
Maar laat haar doen wat iedereen boven mij ook al zegt, ff naar de dokter maandag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dokter kan een betere test (laten) doen, en als ze niet zwanger is, is er dus iets anders aan de hand waar ik dan ook maar naar zou laten kijken.
Dus: op naar de huisarts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet zo dat wanneer je de overgang niet hebt gehad, je nog steeds zwanger kan worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zolang je ongesteld wordt is er (theoretisch)een kans op een bevruch ting.de kans op innesteling en baby is wel kleiner
Hoe is het met de menstruatiecyclus dan?
Normaliter stopt dit bij zwangerschap.
Maar ze kan in de overgang zijn.
Mijn eigen vriendin twijfelde (zelfde leeftijd) ook of ze misschien zwanger was of in de overgang (dikke, harde buik en gestopte menstruatie) en ging op mijn aandringen (vanwege die buik) bij de dokter langs.
Ik wil je niet bang maken, maar deze geliefde vriendin bleek een ongeneeslijke eierstokkanker te hebben, waar ze enkele maanden later al aan overleden is.
Als de menstruatie stopt kan dat heel goed door overgang zijn Die begint bij sommigen al vroeg. (Ik ken ze al van halverwege de dertig) , maar daar krijg je geen dikke buik van.
Misschien ook niet altijd van eierstokkanker, maar het gaat mij erom dat je bij twijfel nooit moet aarzelen met doktersbezoek. Zelfs als er iets precairs aan de hand kan zijn. Hier kan levensbelang in het spel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn kennissenkring is iemand die op haar 44ste een dikkere buik kreeg. De dokter dacht na onderzoek dat ze zwanger was en stuurde haar naar het ziekenhuis voor een echo. Toen bleek het een heel grote vleesboom te zijn, die zonder problemen operatief is verwijderd.

Dus het kan ook een vleesboom zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als zij denkt dat ze 5 a 6 maanden zwanger is moet ze beweging voelen want het kindje is dan al volgroeid en moet alleen nog wat rijper worden, als een test negatief is zegt ook al genoeg, ze moet als ze denkt dat ze zwanger is een bloedonderzoek laten uitvoeren is zo gedaan haal een bloedonderzoek formulier op bij de dokter, en ga bloed prikken voor hormoongehalte en dan weet ze 2 a 3 dagen de uitslag, bij een bloedonderzoek kunnen ze er achter komen of ze zwanger is of niet. lijkt me het slimste dat ze naar de dokter gaan stel dat ze wel zwanger is en bij 9 maanden ineens op de wc ofzo bevalt, dan zou haar man ineens wel versteld staan want ja als haar man geholpen is en zij ineens zwanger is dat staat wel erg raar en dat zou ik als ik haar man was niet accepteren, slimste blijft toch altijd naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel of niet zwanger..
mocht ze zwanger zijn dan heeft het kind recht op een goede medische verzorging (incl moeder), is ze niet zwanger dat hij zij toch degelijk medische verzorging nodig!!

Je weet het maar nooit, maar zorg goed voor jezelf en voor anderen!