is het genotype en het fenotype gelijk bij een twee eiige tweeling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.3K
erotisi
8 jaar geleden
nee, ander eitje zijn andere genen is ander uiterlijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal geen van beiden. Soms kan fenotype min of meer gelijk zijn.. Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Antwoorden (2)

Het genotype (= de erfelijke aanleg) is bij eeneiige tweelingen geheel of vrijwel geheel gelijk. Logisch, want dat was oorspronkelijk één bevruchte eicel, maar door een deelfoutje in een vroeg stadium zijn het twee embryo's geworden.
Fenotypisch zijn ze aanvankelijk ook gelijk maar met het ouder worden kunnen er grotere of kleinere verschilletjes ontstaan.

Mijn twee zoons zijn eeneiig en als baby heb ik de grote teen van één van de twee met nagellak rood geverfd. Ze waren anders niet uit elkaar te houden.
Ze zijn nu 45 en IK zie de verschillen, maar onze kennissen hebben nog steeds moeite de twee uit elkaar te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laten we begin en met een cel. In een huidcel van de mens zitten 46chromosomen, dat zijn 23 verschillende soorten. Chromosomen bevatten genen en dna die uiteindelijk het genotype bepalen.

Een eicel een een zaadcel hebben 23 chromosomen en als dat bij elkaar smelt heb je er weer 46. Stel de man geeft zijn 23 chromosomen van één spermacel aan één eicel, wordt er maar één eicel bevrucht die dus 46 chromosomen bevat. Daar kan een foutje zitten en die éne cel verdubbeld zich. Dan was het nogsteeds één eicel die bevrucht was. Door die verdubbeling hebben beiden dezelfde chromosomen en dus hetzelfde dna en gendn. Ze lijken dus heel veel op elkaar en heet het dus ook eeneïge tweeling.

Als de man doormiddel van 2 spermacellen van 23 chromosomen geeft aan 2 eicellen van een vrouw, doordat de vrouw een foutje had en er 2 eicellen loskwamen. Hebben beiden cellen los van elkaar allebei hun eigen 46 chromosomen met daarin hun eigen dna en genen. In dat geval kunen het 2 meisjes, 2 jongens, 1 jongen en een 1 meisje zijn. Zijn het alletwee jongens of meisjes dan zijn ze dus ook niet identiek doordat ze dus eigen genen hebben. Ze lijken op elkaar als zusjes, maar zijn niet hetzelfde.

Fenotypen zij dingen die kunnen veranderen door het mileu. Alsbje zont dan wordt je bruin, je genotype verandert niet, je fenotype wel. Je genotype haar zegt blond, maar je verft het roze is de genotype nogsteeds blond, maar fenotype roze.