Wat gebeurt er met het embryootje in je buik, als je in coma raakt?

Stel ik ben zwanger, en ik raak in coma, wat gebeurt er met m'n kindje? Kan m'n kindje door blijven groeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel eens ergens een verhaal gelezen dat er op zich geen directe fysieke redenen zijn waarom het fout zou gaan met het kindje, maar dat door het gebrek aan beweging, geluid, stimulans enzovoorts uiteindelijk het kindje toch sterft. Als je zwanger in coma ligt, zullen ze het kindje dus nooit langer laten zitten dan strikt noodzakelijk. Ik zou alleen niet meer weten waar ik dat verhaal vandaan heb.

Het beste antwoord

Het kindje groeit door, maar de omstandigheden zijn natuurlijk niet optimaal, noch voor de moeder, noch voor de baby. Het gebeurt ook zelden.

Zie onderstaande link:
http://www.knurps.nl/2008/11/vrouw-29-in-coma-bevallen-van-baby.html#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Er bestaat een waar gebeurd verhaal waarbij de moeder in coma dmv een Keizerssnede geboorte gaf aan een gezonde baby. Ze was echter wel al 27 weken zwanger.

http://www.oddee.com/item_97859.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?? wie geeft er minnen ...
even goed de link lezen..
niet meteen het eerste artikellezen maar even naar beneden scrollen, daar staat het verhaal..
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze is wel in een vorm van coma gebracht en heeft dus maar heel kort in coma gelegen terwijl ze zwanger was omdat ze meteen een keizersnee deden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat toch over een vrouw die in coma ligt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een ander verhaal, misschien heeft ze maar een paar uur zwanger in coma gelegen. Ik vind het niet passen bij de vraag en dat had Freek ook kunnen zien. Dit was de eerste link bij google, even scrollen en je vindt veel meer goede voorbeelden.
Ja dat kan als de doorbloeding goed blijft en je enkel voedingsstoffen toegediend krijgt. Men laat het kind niet zitten waarschijnlijk. Er schijnt zelfs weleens (heb geen bron) bij een net overleden vrouw een keizersnee te zijn uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich is het eigenlijk niet zo'n groot probleem omdat je in coma meestal gewoon zelf ademt. Voeding gaat via een infuus en daar groeit het babytje dus gewoon van. Verdere medicatie is ook vaak amper nodig.

Je kunt zelfs zwanger WORDEN in coma las ik: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2739369/1996/01/11/ZWANGER-IN-COMA.dhtml

Hier ging het goed: http://nos.nl/artikel/96360-duitse-vrouw-in-coma-baart-kind.html

Hier ging het (andere reden) fout: http://zwanger.blog.nl/algemeen/2009/09/05/vrouw-in-coma-bevalt-doodgeboren-kindje-mexicaanse-griep-sharon-may

http://4nieuws.nl/show.php?key=152678&titel=Comateuze%20vrouw%20al%20zes%20maanden%20zwanger

http://www.vrouwblog.nl/hersendode-vrouw-bevallen/0628/

Toegevoegd na 1 dag:
Dat gegoochel met die percentages was natuurlijk ook helemaal belachelijk! Man, je roept maar wat!

Toegevoegd na 1 dag:
Haa, die toevoeging moest een reactie zijn natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maar echt goed kan het natuurlijk niet zijn.
Voor een normale vrouw is het ook niet goed om de hele zwangerschap in bed te liggen. O.a sporten is ook gezond voor de baby, want er is dan minder kans op complicaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat sporten nu zoveel beter is dan gewoon je zittende werk doen en naar huis gaan etc. Waar haal je vandaan dat sporten gezonder (want minder kans op complicaties) is? Hoeveel moet je dan sporten? En als je nooit gesport hebt is het dan beter om dan te beginnen? Ik denk dat normaal doen voldoende is. Verder zijn er genoeg vrouwen die heel voorzichtig moeten doen of soms weken in het ziekenhuis liggen voor de gezondheid van hun baby.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/426/Sporten/article/detail/920234/2009/07/31/Sporten-tijdens-en-na-de-zwangerschap-De-gynaecoloog.dhtml Redelijk algemeen bekend dacht ik, maar natuurlijk niet te gek en niet ineens een zware sport gaan doen en ik heb het zeker niet over topsport. Of normaal voldoende is ligt aan je definitie van normaal.
Voor velen is normaal de hele dag achter de computer zitten, ongezond eten en de avond achter de t.v. doorbrengen. (ik zeg zeker niet dat dat voor jouw geldt) Vrouwen die heel voorzichtig moeten doen of het ziekenhuis in moeten zie ik niet als normaal. Dan is er iets niet helemaal goed, wat voor een gedeeltelijk voorkomen zou kunnen worden door (lang voor het begin van de zwangerschap) te gaan sporten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je met zo'n link durft te beweren dat vrouwen die voorzichtig aan moeten doen in de zwangerschap en zelfs daarvoor moeten worden opgenomen dat allemaal (gedeeltelijk) hadden kunnen voorkomen door (lang voor het begin van de zwangerschap) te gaan sporten zijn we uitgepraat! Sorry, maar dan heb je er werkelijk niets van begrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zomaar een link, het is Prof. Marleen Temmerman (UZ Gent) die aan het woord is. Als ik het woord "allemaal" had gebruikt dan zou ik ook niet meer met mezelf willen praten. (er staat niet voor niks "zou kunnen" ..)
Alles in dit soort uitspraken gaat over grote groepen, nooit over een individu. Denk bijvoorbeeld aan 25% minder complicaties door sporten in vergelijking met een groep die niet voldoende beweegt.
Dat zou meteen betekenen dat 75% van de complicatie niet door sporten te beïnvloeden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je aan die percentages? Kun jij wel enkele redenen noemen waarom vrouwen de laatste 3 mnd opgenomen zouden moeten worden en volledig bedrust moeten krijgen? Zoja: leg dan eens de relatie tussen sporten. Prof. Temmerman zou zich rot schrikken als ze ziet hoe jij haar verhaal interpreteert! Dat bedoelde ik te zeggen: wat jij zegt staat er totaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"denk bijvoorbeeld aan 25%", dat is een voorbeeld,
zou 1%, 10% of 50% kunnen zijn. Een relatie zou kunnen zijn dat ze in slechte algemene conditie zijn. Ook hier gaat het hooguit om een gedeelte van die vrouwen. Voeding kan een andere reden zijn,
genen weer een andere.
Alcohol is misschien een betere om dit soort dingen uit te leggen,
iedereen weet dat drinken tijdens de zwangerschap slecht is, in ieder geval is meer dan een glas slecht. Er wordt ook gezegd dat het vooral voor de man belangrijk is 3 maanden voor de bevruchting niet te drinken.
Echter kan je achteraf nooit zomaar zeggen dat in een individueel geval een complicatie door de alcohol komt.
Met sporten is het hetzelfde. Maar we dwalen een beetje af,
mijn begin reactie was vooral gericht op de coma vraagstelling.
Dat was ook waar die link voor was.
In mijn 2e reactie zeg ik iets extra's, dat was mijn mening, daarom staat daar ook "zie ik ..".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste complicaties hebben niks te maken met de conditie van de vrouw vóór de zwangerschap.
denk aan extreme misselijkheid,zwangerschapsvergiftiging, vroegtijdige weeën.
dit zijn eigenlijk de hoofdoorzaken waardoor vrouwen bedrust moeten houden tijdens een zwangerschap en dit is dus niet gerelateerd aan al dan niet sporten.
natuurlijk is het voor de goede ontwikkeling van een kindje belangrijk dat een vrouw goed op haar conditie/ gezondheid let.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Algemene gezondheid (conditie is daar een deel van) speelt bij vroegtijdige weeën een rol. Een van de vele risicofactoren bij zwangerschapsvergiftiging is een hoge bloeddruk, sporten kan helpen de bloeddruk te verlagen. Dus om te zeggen dat het er niks mee te maken heeft is iets te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat mij maar eens de resultaten van een onderzoek zien, waarbij de relatie is aangetoond tussen conditie en vroegtijdige weeën.
ik ben zelf verloskundige en lees toch heel wat vakliteratuur.
de hoge bloeddruk die je ontwikkelt bij zwangerschapsvergiftiging heeft niks te maken met conditie die je evt. opbouwt tijdens sporten. sporten zal dus ook niet helpen om dit te voorkomen of om de bloeddruk te laten zakken.
kortom: onzin wat je nu uitkraamt jack!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gonzo
Een risicofactor is toch iets dat aanwezig is voordat de zwangerschap(svergiftiging) begint, net zoals suikerziekte (niet de zwangerschapsvariant) en leeftijd. Merkt jij echt geen verschil tussen vrouwen met een gezonde levensstijl en vrouwen met een ongezonde levensstijl. Want je zegt zelf wel dat conditie/gezondheid belangrijk zijn. Onderzoek over vroeggeboorte: 20 tot 48% lagere kans bij sporten, volgens (Evenson et al., 2002)
http://www.vroeggeboorte.nl/1563510.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jackd; bedankt voor de link. ik ben niet geheel overtuigd. die 20-48% geldt voor het percentage van vroeggeboortes, dus uiteindelijk zou het gaan om hééél weinig vrouwen die vroeger bevallen, omdat ze niet zouden sporten. verder vraag ik me af hoe representatief dit onderzoek is voor de Nederlandse zwangere, maar toegegeven, het is de uitslag van een onderzoek. natuurlijk is een goede conditie/ gezondheid belangrijk voor een zwangerschap. aangetoond is idd dat je (of je baby)complicaties kan krijgen van roken, alcoholgebruik, gebruik van bepaalde medicijnen, suikerziekte, enz.
echter ging het hier over bédrust die nodig is bij complicaties in de zwangerschap.
deze complicaties hebben zelden iets te maken met het wel of niet sporten van de zwangere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er veel meer redenen zijn naast het sporten ben ik helemaal met je eens. Maar 20-48% minder vroeggeboortes vind ik veel.
Als dat onderzoek klopt dan kan je 48% aanhouden, door dat sportpatroon over te nemen.
Dezelfde link heeft het over 7 tot 14% (NL en VS) van de zwangerschappen, dus 3,5 a 7% van de vroeggeboortes zou dan voorkomen worden. (allemaal nogal kort door de bocht dit, maar toch) Zolang de oorzaak van bepaalde complicaties niet precies bekend is zeg ik: sporten en gezond eten totdat het tegendeel bewezen wordt.