Wat kunnen de oorzaken zijn van een onregelmatige cyclus?

Het afgelopen jaar was mijn kortste cyclus 27 en mijn langste 43 dagen. Ik zit nu op dag 23 van mijn cyclus en ovulatie is (ik gebruik ovulatietests) nog niet eens in zicht, het lijkt dus weer een lange cyclus te worden.

Volgende week ga ik hier maar eens mee naar de dokter, maar intussen ben ik wel benieuwd: wat zijn veelvoorkomende oorzaken voor een onregelmatige cyclus?

PS de overgang zal het niet zijn, ik ben pas 31 en ben nooit héél regelmatig geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Volgende week ga ik hier maar eens mee naar de dokter." Te lui om door te lezen? Of heb je gewoon je botte week?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de categorie... ;) Ik hoop binnenkort een maand of negen niet ongesteld te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heb ik hem in algemene termen gesteld, met alleen wat persoonlijke achtergrond. Ik ben altijd zelf graag ook een beetje op de hoogte als ik bij de dokter kom. Maar ook met wat basiskennis is dit amper op te zoeken, je komt dan 1001 keer de vraag 'waarom ben ik nog niet zwanger?' tegen met ieder 20 antwoorden als 'ik weet het niet, mij lukt het ook niet'.

Het beste antwoord

Wisselingen in de duur van de menstruatiecyclus zijn meestal het gevolg van een tijdelijk verstoord hormonaal evenwicht. Vaak komen in de puberteit de eerste menstruaties onregelmatig. In de eerste paar maanden na de bevalling en in de periode voor de menopauze is de menstruatiecyclus ook vaak onregelmatig.

Ook factoren zoals stress, depressie en ernstige of een chronische ziekte kunnen een oorzaak zijn van een verstoord hormonaal evenwicht, en daarmee van onregelmatige menstruaties. Fanatiek sporten en sterk gewichtsverlies (zie Anorexia nervosa) komen ook nogal eens voor als oorzaak.

Zo nu en dan is een onregelmatige menstruatie het gevolg van een aandoening van de eierstokken of de baarmoeder. Vooral het polycysteus-ovariumsyndroom (Polycysteus-ovariumsyndroom (PCO)), waarbij de geslachtshormonen niet in evenwicht zijn, kan de menstruaties verstoren.

Soms zorgt een niet bekende zwangerschap voor onregelmatige vaginaal bloedverlies, die men dan voor een menstruatiebloeding aanziet. Soms kan een verlate, zware ongesteldheid zelfs het gevolg zijn van een miskraam (Miskraam). Bij een te late menstruatiebloeding in combinatie met hevige buikpijn is het verstandig de huisarts te raadplegen als u zwanger zou kunnen zijn, omdat het dan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan zijn (Buitenbaarmoederlijke zwangerschap).

Nogal eens blijft de oorzaak van onregelmatige menstruaties onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

volgens mij is het gewoon de natuur. Na mijn eerste zwangerschap werd het regelmatiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress en de vetlaag spelen een hele grote rol.

Als je meer info wilt hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een factor is het vetpercentage in het lichaam en het gewicht.

Bij overgewicht zie je dit verschijnsel veel voorkomen, waarmee ik niet zeg dat je daar last van hebt.

Ook bij ondergewicht komt het voor, maar zo mogelijk nog belangrijker is het vetpercentage. Er is uit onderzoek (ik zoek zo nog even of ik de bron terug kan vinden) gebleken dat er een ideaal percentage is van ik meen rond de 12%, zit je daar onder of boven dan reguleert je lichaam je menstruatiecyclus minder goed.

Toegevoegd na 10 minuten:
Onderstaande link bespreekt het onderwerp in ieder geval. Het komt zelf voor dat de menstruatie volledig uitblijft door een ontregelde hormoonhuishouding door een onjuist vetpercentage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit ook een beetje gecompliceerder in elkaar, bij onder- over overgewicht heb je meer kans op dit soort verschijnselen, maar het vetpercentage is zo mogelijk nog een belangrijkere factor. Zou je als vrouw bijvoorbeeld aan bepaalde trainingen / sporten gaan doen waardoor je je vetpercentage te veel verlaagt dan zorgt dat proces voor ontregeling van je hormonen, waardoor je menstruatie zelfs helemaal kan stoppen. Dit is als het ware een signaal dat je op dat moment niet voldoende voorraden hebt om een eventuele zwangerschap in stand te houden (hoewel het niet moet worden gezien als een 'handige' manier van anticonceptie), tenminste dat zegt de dokter die het verhaal in de nu toegevoegde link heeft geschreven.
Onregelmatige cyclus heeft direct te maken met een onregelmatige hormoonhuishouding. Er kunnen vele oorzaken zijn van een onregelmatige cyclus. Met name stress is een grote boosdoener. Maar sommige vrouwen hebben nu eenmaal een onbalans in hun hormoonhuishouding en vaak blijven ze dat houden.

Wat jij omschrijft herken ik ook van vroeger en idd na je eerste kind wordt het wat regelmatiger.

In de overgang gaat je hormoonhuishouding ook weer schommelen waardoor je opnieuw een onregelmatige cyclus krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duur van de menstruatiecyclus wordt vooral bepaald door de eerste fase. Bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen valt de eisprong op dag 14, precies in het midden. Maar als de cyclus langer of korter duurt, verschuift de eisprong naar voren of naar achteren. De eerste fase kan dus ook een week duren, of drie of vier weken.

Ik denk dat de belangrijkste oorzaak toch in je genen zitten. Kun je het eens aan je moeder vragen, of aan je oma, om te checken hoe het bij hen was?
De spanning iedere maand, juist nu [ja? /nee?] kan het wel verergeren heb ik gehoord.

Ik heb het mijn hele vruchtbare periode gehad:
geen touw aan vast te knopen, altijd voorbereid zijn.
En of ik 50 kg woog of 65 kg dat maakte niet uit!
Meestal is er niets aan de hand, gewoon lastig.
Tegenwoordig zou ik veel eerder aan de pil gegaan zijn.

Als je zwanger wilt worden wel extra lastig natuurlijk.
Ga je dat googlen, dan heb je de rest van de dag te lezen, want heel veel vrouwen zitten daar mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is inderdaad precies waarom ik het hier vraag in plaats van te googlen. Bij ieder onderwerp dat iets met zwanger worden te maken zou kunnen hebben, geeft google vooral een eindeloze reeks forumposts. Spanning begint bij mij eigenlijk nu pas een rol te spelen, we zijn vrij nuchter begonnen, in de wetenschap dat dit soort dingen nou eenmaal niet onmiddellijk gebeuren als je besluit dat je het wilt. Maar ja, een jaar is toch wel een 'magische' grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, na een jaar zou ik wel een en ander laten controleren.
Succes!
Bij mij was de oorzaak PCOS. Dat is een syndroom in de eierstokken waarbij het lichaam vaak geen goede eitjes aanmaakt, laat staan een eisprong had. Om die reden had ik vaak een cyclus van 30-50 dagen of soms van 20 dagen ineens. Ook sloeg ik rustig een maandje over.
Dit was regelmatig te maken door het gebruik van de pil. Dit heb ik toen niet gedaan ivm onze kinderwens.

Een onregelmatige cyclus kan heel veel oorzaken hebben, ook de oorzaken in bovengenoemde antwoorden kunnen de boosdoeners zijn. Het is het beste om het met een arts of gynaecoloog te overleggen zodat je zekerheid hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi SuzyQ, ja idd naar de huisarts! Ik zelf had dat ook en bleek dat ik een cyste had aan 1 vd eierstokken, welke ze vervolgens hebben moeten verwijderen. Hierdoor heb ik nu maar 1 eierstok en die neemt de cyclus weliswaar over maar helaas zeer onregelmatig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij was de oorzaak endometriose met als gevolg een cyste op de eierstok. Inmiddels is er een eierstok verwijderd en neemt de ander het (zeer onregelmatig) over. Maar bij endometriose horen veel pijnklachten, dus als je dat (gelukkig!) niet hebt, zal dat waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.
Ik zou je toch aanraden, zeker i.v.m. je kinderwens, een afspraak te maken bij een gynaecoloog. Er kunnen zeer veel, onschuldige of nare, oorzaken zijn voor een onregelmatige cyclus. Je kunt maar beter precies weten wat er aan de hand is.