Kan je door het vrouwencondoom te lang te laten zitten, het toxische schoksyndroom krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat versta je onder te lang? Een week? Een maand?

Het beste antwoord

Theoretisch gezien wel, maar de kans lijkt me erg klein.
Het toxische shock syndroom ontstaat wanneer er een voorwerp (een corpus alienum, een vreemd voorwerp) in een lichaamsopening gestoken wordt en daar vervolgens blijft zitten. In dat voorwerp kunnen dan bacteriën gaan groeien. Sommige bacteriën geven een giftige stof af, die komt dan in het lichaam van de patiënt terecht en veroorzaakt zo een beeld van een bloedvergiftiging. De symptomen kunnen variëren van een soort griepachtig beeld met spierpijn, koorts en braken tot een levensbedreigend beeld waarbij over het hele lichaam oedeem ontstaat, de bloeddruk gevaarlijk laag wordt, de patiënt gedesoriënteerd raakt (een shock.)
Het wordt ook wel 'tamponziekte' genoemd aangezien (zeker in het verleden) het corpus alienum nogal eens een vergeten tampon was. Het kan echter een willekeurig ander voorwerp zijn. Het lichaam kan dit zelf niet bestrijden aangezien de bacteriën zich niet in het weefsel van de patiënt, maar in het corpus alienum, bevinden.

Bij een poreus voorwerp kunnen de bacteriën zich ook dieper in het voorwerp nestelen. Dit vergroot het oppervlak en dus het aantal bacteriën dat er groeit. Een tampon is in dat opzicht natuurlijk ideaal (althans vanuit de bacterie gezien.) Een vrouwencondoom is niet poreus. Dat betekent dat de bacteriën echt alleen aan het oppervlak van het condoom kunnen groeien, en verspreid in wat plooien. De bacteriën ín het condoom produceren dezelfde gifstoffen maar die komen het condoom niet of nauwelijks uit en dragen dus niet bij aan een toxische shock syndroom. Bacteriën die aan het oppervlak groeien kunnen nog wel bestreden worden (zij het moeizaam) door het lichaam.
Bij een vrouwencondoom is het aantal bacteriën dat er groeit dus relatief laag, de hoeveelheid gifstoffen is daarmee ook laag. Daarbij komt dat de bacteriën dus wel tot op zekere hoogte bestreden worden, hun aantal neemt daardoor natuurlijk nog af. Het risico is bij een vrouwencondoom dus klein.

Als het condoom er erg lang zit (minstens maanden) dan kan het natuurlijk wel gebeuren dat het aantal bacteriën wél groot genoeg wordt. Misschien is het ook wel zo dat na verloop van tijd het condoom wel doorlatend wordt; bij normale condooms gebeurt dat bijvoorbeeld wel. In dat geval kan een TSS wel ontstaan.
Ik kan me echter maar moeilijk voorstellen dat het condoom tegen die tijd nog niet opgemerkt zou zijn door de vrouw in kwestie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! :)