kan ik beslissen of mijn kind een jongen of een meisje word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Kimath
13 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn trouwens wel genoeg 'bakerpraatjes' hierover.
http://babyplaza.be/zwangerschap/docs/index.php?story=zs012 Misschien is dat het proberen waard ;)

Antwoorden (12)

Theoretisch gezien, ja. Maar dit is niet zo gemakkelijk. Er moet een uiterst goeie reden voor zijn en dit is geen koopje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat dit kan. Anders is er een kans dat er over 10 jaar alleen nog maar mannen zijn, of vrouwen!
Dus nee, weet het bijna wel zeker..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel soms bij adoptie wel, maar bij een natuurlijke zwangerschap is het fifty/fifty ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kán tehnisch gezien wel, maar mág niet. In Nederland (en België) is genderkeuze niet toegestaan, behalve om erfelijke redenen evt, maar dat is een moeilijk traject.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan, een man geeft tijdens de bevruchting een x of een y chromosoom aan de eicel van de vrouw. Je zou dus het sperma kunnen onderzoeken op welk chromosoom erin zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Volgens mij moet je toch nog eens een biologielesje gaan volgen.. :)
Sperma bestaat uit miljoenen zaadcellen en de verdeling 'jongetje'-'meisje' is 50-50!
Dus ik ben heel benieuwd hoe je dat zou willen gebruiken om het geslacht van een potentieel kind te bepalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door 1 zaadcel te nemen en daarvan te bepalen of het een x of y chromosoom heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet het ook niet zelf doen he..... :)
Een vrouw maakt deze beslissing niet, man is de persoon die X en Y chromosomen heeft. De medische wetenschap zal er allang mee bezig zijn, maar hier in NL bepaald de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan wel maar ik vind het knoeien met de natuur dus ik zou het op de natuurlijke manier doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moreel gezien misschien niet. Maar praktisch gezien wel, tenminste er zijn verschillende methoden die de kans op een jongetje of juist een meisje flink verhogen.
De meest omstreden methode is de PGD-mthode, via IVF worden eicellen bevrucht, via high-tech diagnostische technieken wordt vervolgens vastgesteld welke embryo's van het mannelijk of vrouwelijk geslacht zijn en de gewenste(n) worden teruggeplaatst. Deze techniek is verboden in Nederland maar er is wel een genderkliniek die bemiddeld in deze behandeling, cliënten wijken voor de uitvoering ervan meestal uit naar Cyprus. De methode zou zelfs 100% betrouwbaar zijn.
Dan is er ook nog een methode die een lagere betrouwbaarheid geeft. De methode wordt nauwkeurig gecoacht door een gender-adviesbureau. Het houdt in dat ze rekening houden met het stadium van ovuleren en de timing van conceptie. Het komt erop neer dat als je de coitus wat langer voor het exacte tijdstip laat plaatsvinden de kans groter is op een meisje en als de coitus plaatsvind vlak voor de ovulatie juist wat meer kans hebt op een jongen.
Dan is er ook nog een dieet. Het bureau dat daarin adviseert en begeleid houdt het exacte dieet min of meer geheim maar het komt erop neer dat je bij een bepaalde sekse-voorkeur sommig voedsel juist laat staan en ander voedsel juist extra tot je neemt. Het schijnt een vrij zwaar dieet te zijn en het slagingspercentage zou 80 tot 85% zijn.
De laatste 2 methodes zijn niet verboden in Nederland.
Er is veel ophef geweest over deze methodes en technieken, vooral de PGD-methode wordt door veel mensen als moreel verwerpelijk beschouwd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens, ik ken iemand persoonlijk die gebruik heeft gemaakt van de methode met het dieet. De vrouw in kwestie wilde perse een meisje en kon naar eigen zeggen 'niet leven' met het idee dat ze alleen jongens zou krijgen. Ze is later inderdaad moeder geworden van een meisje.
Als je het mij vraagt is het niet verantwoord om op zo'n manier aan een zwangerschap te beginnen, maar de wens voor juist een jongetje of meisje kan schijnbaar immens sterk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder extreme maatregelen als selectieve abortus kun je de kansen een héél klein beetje tweaken. Sperma met een Y-chromosoom (dat wordt een jongetje) zwemt wat sneller, terwijl sperma met een X-chromosoom (dat wordt dus een meisje) het iets langer uithoudt in het lichaam van de vrouw. In theorie zou je dus iets kunnen doen als je exact weet wanneer je ovuleert: twee dagen daarvoor vrijen als je een meisje wilt, of vrijen als je nét geovuleerd hebt als je een jongetje wilt.

Maar om terug op aarde te komen: dit maakt zo weinig uit dat de resultaten niet merkbaar zijn. Ook met dit tweaken van de kansen blijft de reële kans ongeveer 50-50.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, niet zo maar.
Ik heb wel eens gehoord als je een zoutarm dieet volgt meer kans hebt op een meisje.
Maar verder is de kans gewoon fifty-fifty
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het sterk in te beelden zou dat kunnen werken. Tot mijn 30e had ik sterk het gevoel twee meisjes te zullen krijgen. Ik heb ook echt twee meiden gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winkel kun je uitkiezen wat je wilt. En ook weer ruilen....
Als je nieuw leven voortbrengt is DAT het geschenk. Ruilen niet toegestaan.

Je kiest voor een kind, een baby, een nieuw mensje. Om verschrikkelijk veel van te houden. Stoere kuif of krullenbol, wat maakt het uit.

Nee. Wacht maar af.