Hoe kan het dat ik een week te vroeg ongesteld ben geworden?

Ik gebruik sinds 9 maanden geen pil meer om zwanger te worden. Ik heb vanaf het begin al een normale cyclus gehad. Maar toch ben ik een week te vroeg ''ongesteld'' geworden. Ik heb verder geen last van stress of iets dergelijks waardoor ik ongesteld zou kunnen worden. Ik zou even uitleggen hoe het als volgt is gegaan. Ik had zondag opeens een klein druppeltje bloed in mijn slip. Het was heel donker van kleur. Heb mij er verder niets bij gedacht. Toen ik maandag ochtend naar de wc ging had ik ook last van heel veel donker bloed. En sinds vandaag is het wat lichter geworden en ook nog best heftig. Ik heb verder geen last van mijn ongesteldheids nukken terwijl ik dat normaal extreem heb. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Een innesteling mischien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.8K

Het beste antwoord

Even resumeren :
Gestopt met de pil en je wilt zwanger worden.
Nu had je EERST een druppeltje bloed, en later heel veel.

Dat klinkt als een normale menstruatie. Ook als je niks gebruikt, is het niet altijd 100 % klokwerk. En zeker als je zwanger wilt / probeert te worden. Komt daar een zekere spanning bij kijken, dan kan dat (veel) invloed hebben op je cyclus.

Daarbij komt nog dat verreweg de meeste zeer prille zwangerschappen (bevruchtingen) NIET resulteren in een goede zwangerschap, maar al voor of rond de tijd dat je ongesteld moest worden, eindigen. Dat kan een vervroegde of juist heel iets verlate bloeding betekenen, die we normaliter gewoon aanzien voor een menstruatie. En eerlijk is eerlijk, eigenlijk IS het dat ook gewoon.

'Ongesteldheidsnukken', geloof het of niet, zijn behoorlijk cultuurgebonden en zitten voor een groot deel 'tussen de oortjes'. Je geestesgesteldheid kan dus ook daarop een grote invloed hebben.

Wacht gewoon deze maand af , en komt er over vier weken GEEN menstuatie, dan zou je een test kunnen doen. Maar zeker niet eerder.

Toegevoegd na 2 minuten:
In dit specifieke geval vermoed ik dat er een bevruchting heeft plaatsgevonden die al na 7 dagen is afgebroken. Resultaat : een vervroegde bloeding, en nog niet de hormoonspiegels op het peil waar je normaliter last van krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor geldt hetzelfde als voor mentale verschijnselen ; cultuurgebonden, stressgevoelig, EN hormoongevoelig (zie mijn toevoeging).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, behalve de nukken. Ik geloof niet langer dat dat cultuurgebonden is. Toen ik nog Mirena had, bloedde ik niet. Maar ik had wel met regelmaat verdrietige buien. Tot een vriendin me erop wees dat de vorige bui 4 weken eerder was geweest. Ik ben het gaan opschrijven en echt wel dat ik nog een cyclus had dus! Dus cultuur, dat geloof ik niet meer. (En de pijn in mijn onderrug sinds ik weer menstrueer, zit ook niet "tussen de oortjes")
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit heb ik ook gehad maar moet je dan weer beginnen met het tellen van je cyclus vanaf die eerste dag van de bloeding? Want normaal ben ik 4 dagen ongesteld maar door die vervroegde bloeding omdat wss innesteling niet is gelukt begon ik 5 dagen eerder te bloeden voor maar liefst 9 dagen lang. Of zou het een bloeding zijn geweest van 5 dagen en 4 dagen echt ongesteld? En moet ik dus tellen na 5 dagen met de eerste dag van me nieuwe cyclus?