Waarom mag een zwangere vrouw geen kattenbak verschonen?

welk risico neemt ze dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K
Annswers
13 jaar geleden
oh ja joh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist Hippo ook geen rauw vlees of schaal en schelpdieren(oesters,mosselen,garnalen)ze kunnen besmet zijn met het hepatitis A virus.

Het beste antwoord

.

Toxoplasmose is een infectie die ontstaat door een heel klein diertje, een parasiet, die met het blote oog niet eens te zien is. Echt ziek wordt u er niet van. Hoogstens bent u lusteloos, heeft u lichte koorts en opgezette klieren. Heeft u eenmaal toxoplasmose gehad, dan vormt het lichaam antistoffen die het lichaam beschermen tegen nog een infectie met de parasiet. Veel mensen hebben die bescherming al zonder te weten dat ze de infectie hebben doorgemaakt. Toch blijkt dat een groot deel van de zwangere vrouwen (45%) geen antistoffen tegen toxoplasmose heeft.

--------------------------------------------------------------------------------

Welke gevolgen heeft toxoplasmose op een ongeboren kind?

Als de moeder vlak voor of tijdens de zwangerschap toxoplasmose heeft, kan het kind de infectie krijgen via de placenta. In tegenstelling tot de moeder loopt het ongeboren kind wel degelijk gevaar. Het kan er ernstige afwijkingen door krijgen. Bijvoorbeeld van het zenuwstelsel (waterhoofd) en aan de ogen (blindheid).

Vaak merkt u pas later dat het kind vóór zijn geboorte geïnfecteerd was. Veel oogklachten kunnen bijvoorbeeld veel later tot uiting komen. De kans op een infectie bij het kind en het optreden van een aangeboren aandoening hangen af van de zwangerschapsduur.

Aangeboren toxoplasmose komt bij 1 op de 1.000 zwangerschappen voor. Gelukkig wordt de parasiet niet altijd door de moeder op het kind overgedragen. En mocht de aanstaande moeder een ernstige toxoplasmose-infectie hebben, dan kunnen geneesmiddelen helpen. Hoe sneller de infectie ontdekt wordt, hoe beter de medicijnen hun werk kunnen doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kat is 'gastheer' van deze parasiet. Via de uitwerpselen van vooral jonge katten, verspreidt de parasiet zich. De mens raakt besmet via de mond. Als u bijvoorbeeld eerst met uw handen aan de kattenbak zit, of in de aarde van een tuin, en daarna uw handen niet wast, geeft u de parasiet de gelegenheid om in uw lichaam te komen. U kunt ook toxoplasmose krijgen door het eten van besmet koeien-, schapen- of varkensvlees dat niet goed gekookt of gebraden is.

Wat te doen?

Het is dus beter het zekere voor het onzekere te nemen en er als aanstaande moeder voor te zorgen dat u niet in aanraking komt met de uitwerpselen van de kat. Laat iemand anders dus de kattenbak verschonen als u zwanger wilt worden en zolang u zwanger bent. Dagelijks schoonmaken van de kattenbak verhindert dat de parasiet zich vermenigvuldigt in de bak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kind kan besmet raken met toxoplasmose via een parasiet. Dit kan ernstige afwijkingen veroorzaken (zoals een waterhoofd of blindheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van marion is geheel correct hoor maar het is in feite niet zo dat zwangere vrouwen geen kattenbak mogen verschonen, ze kunnen beter niet in aanraking komen met uitwerpselen van katten.

Die kunnen ook in de tuin aanwezig zijn.
Met huishoudhandschoenen aan mag je best in de tuin werken én dus ook best een kattenbak verschonen.

De meeste zwangeren kiezen (terecht en mooi toch dat je daar een paar maanden van af bent) ervoor, de kattenbak door hun partner te laten doen.

Altijd doen als het je lukt, maar kijk dus ook uit met in de aarde graven
13 jaar geleden
een kat kan toxoplasmose hebben en dat via de urine/ontlasting overbrengen op een zwangere vrouw. De ongeboren baby kan dan allerlei afwijkingen krijgen