Kan een vierling ook uit een eeneiïge tweeling en een twee eiïge tweeling bestaan? En zijn er nog meer combinaties?

Ik heb geleerd dat een tweeling uit 1 of uit 2 bevruchte eicellen kunnen bestaan. Maar kan het nou ook dat er bijvoorbeeld twee van een drieling uit 1 ei komen en 1 van de drie gewoon uit 1 ei? En kunnen al die andere combinaties ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (5)

Ja, alles is mogelijk, al is de kans wel erg klein. Dan moeten namelijk twee spermacellen twee eicellen bevruchten, en moeten deze (of één van deze) twee eicellen zich in tweeën splitsen. Een kleine kans dus, maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Hoewel een vierling nauwelijks spontaan tot stand zal komen, is het in dat geval in de regel of althans heel vaak een eeneiige vierling, een eitje dat zich twee keer gedeeld heeft.

Bij niet natuurlijk tot stand gekomen zwangerschappen, meestal bij het terugplaatsen van meerdere embryo's zoals in de jaren 80-90 gebruikelijk bij IVF (en in Amerika soms nog steeds) zal in de regel sprake zijn van een viereeiige vierling.

Maar ook tussenvormen komen voor ; twee tweelingen of een drieling en een eenling. Het kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik weet is dat een eeneiïge tweeling altijd of twee meisjes of twee jongens zijn. Dus één eicel die zich splitst.
Een tweeiïge tweeling is altijd een jongen en een meisje. Dat komt omdat de vrouw bij de bevruchting twee eicellen heeft die allebei apart bevrucht worden. Wij hebben zelf een tweeiïge tweeling. Ik heb mij dat destijds laten uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie kan het , maar in de praktijk zijn vierlingen bijna altijd meereiig.
Bij een één-eiige tweeling 'splitst' de eicel zich nà de bevruchting. Heel soms splitst die zich spontaan nòg een keer en zo kan zelfs een drie- of vierling ontstaan. (De beroemde Canadeze Dionne-vijfling, geboren 1934, was de enig bekende eeneiige vijfling.)
Tweederde van alle tweelingen zijn twee-eiig, drie- en meerlingen zijn bijna altijd meereiig.

In Nederland werd de laatste vijf jaar gemiddeld per jaar maar 1 vierling geboren. De laatste vijfling werd in 1992 geboren. Zeslingen komen nauwelijks voor. 1977 is in Leiden een zesling geboren; één kindje is na 3 weken overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zelfs mogelijk tegelijk zwanger te zijn van verschillende vaders.