Mijn dochter is eind 34 wk geboren, was 2125 gram en 48 cm. Ze heeft 1 nacht in de couveusse gelegen en 11 dagen later had ik haar thuis.
Normaal moet er qua ontwikkeling daar rekening mee gehouden worden maar de kinderarts heeft dat niet gedaan omdat ze al zo snel was. Met 5 wk kon ze zelf haar hoofdje omhoog doen bijv.
Het is dus echt levensvatbaar... komt allemaal goed... het kind zélf moet natuurlijk wel gezond zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat gaat tegenwoordig steeds vaker goed ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker! Natuurlijk is de volle 40 weken veel beter, maar met 34 weken heeft de baby een prima kans om zonder veel problemen groot te worden.
Het is natuurlijk wat meer kans op probleempjes en problemen maar doorgaans gaat het goed. En in principe is elke bevalling spannend, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken er zo een en dat is toch een gezonde flinke vent geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal er ook aan liggen waarom de bevalling met 34 weken is, maar het is niet per definitie zo dat er iets mis zou zijn met het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat hoeft tegenwoordig geen probleem meer te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu je 28 weken in verwachting bent, is je baby al 35 centimeter lang en heeft de gewichtsgrens van gemiddeld 1 kilogram bereikt! Jongetjes wegen trouwens gemiddeld iets meer dan meisjes. Op dit punt in de zwangerschap is dat verschil gemiddeld 50 gram. Belangrijker nieuws is dat je baby een redelijke kans heeft te overleven, mocht hij nu geboren worden. Wel zal je baby nog een lange tijd in de couveuse moeten om zich daar verder te ontwikkelen. Je baby kan nog niet zijn eigen temperatuur regelen buiten het lichaam van de moeder en verder zijn de longen nog onvoldoende ontwikkeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 34 weken zwangerschap bevallen zal resulteren in een couveuse baby. Mijn oudste dochter is destijds geboren na 35 weken zwangerschap, en woog bij de geboorte 5 pond. Da's net genoeg om niet meer in de couveuse te moeten. Het mooie daarvan is, dat je echt een baby hebt.
Ik bedoel, meer baby dan eentje van 8 pond.
13 jaar geleden
32 weken is de grens, daarvoor word het gevaarlijk, na 32 weken is het een goede kans!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 32 weken is er er tegenwoordig idd een hele goede kans dat het kindje het overleeft.

Vanuit de vraag of het gezond geboren kan worden, het jongst geboren baby'tje dat het heeft overleefd (dit was natuurlijk wel zeldzaam op andere leeftijdsgenootjes) was 21 weken en 5 dagen. Dus dan kan het al, al is de kans klein.

Overlevingskans bij 23 weken is 65%
bij 27 weken is dat 90%
bij 33 wekem 95%

wel is de kans op lichamelijke, verstandelijke en/of neurologische afwijkingen groter bij prematuren, hoe jonger het kind geboren is, hoe groter de kans op zo'n afwijking weer.
13 jaar geleden
dat kan heel goed met de tegenwoordige kennis en mogelijkheden.