Is het waar dat ze vroeger een zwangerschapstest deden op een kikker?

Mijn moeder vertelde mij dat vroeger ochtendurine in een kikker werd gespoten om te kijken of de vrouw zwanger was. Als de vrouw zwanger was zwelde de kikker op.
Is dit waar? Hoe werkte dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Je moeder heeft gelijk. Dat noemen ze de kikkerproef.

Bij de kikkerproef werd urine van de proefpersoon bij een kikker ingespoten, waarna bij zwangerschap de bloedplaatjes in de kikker een paar dagen later onder invloed van hormonen in de urine van vorm ging veranderen. Door onderzoek van het zwemvlies van het proefdier door middel van een microscoop kon dit worden vastgesteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
wat grappig :D
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ritsuka Voor die kikker was het anders niet bepaald grappig... Volgens mij word je doodziek als andermans urine in je lichaam gespoten wordt (en daarna werd de kikker uiteraard nog gedood ook)!