Hoe slecht is alcohol tijdens de borstvoeding nou echt?

Eerst voor de duidelijkheid: dit is een theoretische vraag. Ik ben geen borstvoeding gevende moeder, en als ik ooit wel borstvoeding zal geven, ben ik niet van plan te drinken.

Ik begrijp waarom alcohol tijdens de zwangerschap niet kan. Ik stem me zo voor dat via de placenta het alcoholpromilage in het bloed van het kind zo'n beetje even hoog wordt als in het bloed van de moeder. En dat is niet goed, om het zacht uit te drukken.

Maar dan borstvoeding. Ik stel me zo voor dat als de moeder een glas wijn drinkt, dat ze een deel van een promile alcohol in haar bloed heeft. Laat zeggen 0,5 promille (dan moet het een heel groot glas zijn).

Een deel daarvan komt in de moedermelk terecht. Misschien zit er in de borstvoeding zelfs wel hetzelfde promillage als in haar bloed. Maar niet meer dan dat, toch? Borstvoeding bevat dan maximaal 0.05 % alcohol. Ter vergelijking: een alcoholvrij biertje bevat tot 0,1 % alcohol.

Die 0,05% alcohol komt niet rechtstreeks in het bloed van de baby. De baby drinkt nu melk met 0,05 % alcohol, verteert dat, en krijgt een fractie daarvan in zijn bloed.

Hoe slecht is dit nou echt, wetenschappelijk gezien, als je het enorme alcoholtaboe buiten beschouwing laat? Is het bijvoorbeeld erger dan het geven van een fruithapje, waar bijna altijd ook een fractie alcohol in zal zitten? Moeten we fruithapjes in de ban doen, is het alcohol-en-borstvoeding-verhaal bangmakerij, of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed denkwerk! +1 voor je vraag, en ik ga de antwoorden volgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik betwijfel of er in fruithapjes alcohol zit. Daar zitten ook weer allerlei conserveringsmiddelen in, waardoor het fruit niet gaat gisten, lijkt mij. En als er iets van alcohol in zit, is dat natuurlijk een veeeeel kleinere hoeveelheid dan de alcohol in een biertje. Dus is het effect ook veel en veel en veel lager.
Dus ik zou dat niet zomaar met elkaar vergelijken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het gaat niet om de hoeveelheid alcohol in een biertje, want je geeft de baby geen biertje. Het gaat om de hoeveelheid alcohol in de moedermelk - en die is heel laag, zoals SuzyQ ons voorrekent. Het fruithapje komt niet uit een potje - het fruithapje is gewoon vers fruit, uit eigen tuin of gekocht bij een goede groentenwinkel. Daar zit alcohol in. Niet veel, maar in de moedermelk zit ook niet veel alcohol.

Het beste antwoord

Mij werd geleerd: doe vooral gewoon.
Borstvoeding is niet een bijzonder truuk of iets speciaals, het is de normale manier om je baby eten te geven.
Dus moet je normaal doen.

Verschillende meningen van verschillende sites zijn al geciteerd:

Op www.alcoholinfo.nl staat dat je geen alcohol moet dringen. [of drie uur moet wachten].

Op www.borstvoeding.com staat dat een zogende moeder
hoeft zich geen gekruide voedingswaren, knoflook, kool of alcohol te ontzeggen.

Op www.ouders.nl staat dat uit studies blijkt dat baby's melk met alcohol minder lekker vinden dan melk zonder alcohol, en dat ze er minder van drinken.

Als dat laatste waar is, dan is dat natuurlijk al reden genoeg om daar rekening mee te houden.

Jammer genoeg kan ik je de wetenschappelijke rapporten niet laten zien.

Maar ik ben er van overtuigd dat moedermelk is altijd – ook als baby's ander voedsel krijgen – een hoogwaardig product is, dat een waardevolle bijdrage levert aan de voedsel-inname van de baby. Daarnaast blijft moedermelk bescherming bieden tegen vele infecties, allergieën en andere ziekten.
Ook als je af en toe een glas alcohol drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet nogdat ik gerust een bruin biertje mocht want dat was juist goed voor de voeding, geen idee meer waarom waarschijnlijk bevorderde dat de voeding.
Dus ik denk dat als het bij 1 of 2 zou houden het helemaal geen erge kwaad kan.
Helemaal niet na jouw overtuigende verhaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
een artikeltje gevonden op borstvoeding.com

Matig alcoholgebruik hoeft helemaal niet afgeraden te worden. Zoals met de meeste verdovende middelen het geval is, komt er maar weinig alcohol in de moedermelk terecht. De moeder kan gerust wat alcohol drinken en gewoon borstvoeding geven zoals ze normaal doet. Ook door het verbieden van alcohol maken we het leven van een voedende moeder onnodig beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol is giftig. Het heeft invloed op je ontwikkeling. De hersenen ontwikkelen zich namelijk tot je 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op je karakter en je gedrag.
Ook remt alcohol de botontwikkeling en de ontwikkeling van de seksualiteit omdat het de balans tussen de hormonen verstoort. Alcohol verlaagt onder andere de hoeveelheden mannelijk hormoon en groeihormoon.
Dit is niet iets dat je je kind wilt aandoen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ethanol (alcohol) is een stof die zonder belemmeringen in de moedermelk terechtkomt. De concentratie in moedermelk blijkt precies de concentratie in het bloed van de moeder te volgen. Het wordt overigens ook weer gemakkelijk uit het lichaam uitgescheiden: gemiddeld twee tot drie uur na het drinken van één glas bier of wijn is de meeste alcohol uit het lichaam verdwenen.

De Gezondheidsraad adviseert op basis van wetenschappelijke gegevens dat een vrouw die borstvoeding geeft, beter geen alcoholhoudende drank kan gebruiken, omdat het niet duidelijk is wat een veilige hoeveelheid zou zijn. Dit advies is niet gebaseerd op bewijzen van schadelijke gevolgen voor de baby van matig alcoholgebruik door de voedende moeder

De moeder die borstvoeding geeft, kan ervoor zorgen dat haar kind geen alcohol binnenkrijgt door in de eerste drie uur na het drinken van één standaard horecaglas geen borstvoeding te geven en geen moedermelk af te kolven voor latere voedingen.

Toegevoegd na 36 minuten:
Al te vaak wordt onterecht geadviseerd dat het beter is om geen borstvoeding te geven, terwijl de positieve effecten van moedermelk, zelfs wanneer de moeder (matig) drinkt of rookt, nog overeind blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het past in het beeld dat de zwangerschap en de borstvoeding steeds meer gemedicaliseerd worden en gezien worden als iets heel bijzonders waar we heel voorzichtig (en als we niet oppassen: krampachtig) mee om moeten gaan. Terwijl er niks natuurlijkers is dan kinderen krijgen en zogen.

Matig alcoholgebruik kan er voor zorgen dat een zogende moeder beter aan ontspannen toekomt, wat volgens mij alleen maar positief werkt op de voeding. 'In mijn tijd' (10 jaar geleden) werd een bruin biertje voorgeschreven om de voeding goed op gang te laten komen. Dat je geen flessen wijn achterover moet gooien als je zoogt lijkt me logisch, dat is om hele andere redenen gevaarlijk voor je kind.

Ik houd het dus op bangmakerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol in de moedermelk is in dusverre niet goed, omdat hierdoor de melkproductie moeilijker op gang komt.
De hoeveelheid melk die uit de borst komt verminderd.
De baby slaapt slechter.
Als de baby minder melk krijgt leidt dit tot ontevredenheid en zal de baby minder groeien.
Zou je toch een glaasje drinken, wacht dan minimaal 3 uur, bij 2 glazen 6 uur. Alle alcohol is in die uren zeker door het lichaam afgebroken en uit de moedermelk verdwenen. Als de baby toch binnen deze tijd gevoed wordt, drinkt deze aanzienlijk minder moedermelk en slaapt slechter. het is ook een fabeltje dat bier en met name donkerbruin bier, goed zou zijn voor de productie van moedermelk. Alle alcoholische dranken en dus ook bier, is slecht voor de productie van moedermelk.
Het maakt ook niet uit hoe oud de baby is. Voor een baby van 7 maanden is alcohol ook schadelijk. Wacht daarom, ongeacht de leeftijd van het kind, minstens 3 uur zolang u nog borstvoeding geeft en/ of afkolft.
14 jaar geleden
Het is echt heel slecht. Druk, agressief en onrustig gedrag is heeft als 1 van de oorzaken dat de moeder tijdens zwangerschap alcohol heeft gedronken.