Kun je zwanger zijn terwijl je gewoon menstrueert en 48 jaar bent?

Ik ben 48. Ik groei de laatste maanden en houd ook vocht vast. Het lijkt wel of ik zwanger ben maar manstrueer wel gewoon, behoorlijk zelfs!
Dus zit ik even met die vraag.
Herkend iemand dit, van die leeftijd?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja, ik weet wel dat ik natuurlijk een zwangerschapstest zou kunnen doen, maar het lijkt me niet echt waarschijnlijk (gezien mijn leeftijd) dat ik zwanger ben, dus vraag ik het eerst hier............

Toegevoegd na 2 dagen:
Getest..........: NIET zwanger, pfffffffffff wat een opluchting!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik zou maar even naar de dokter gaan.. ik ben ook 48 en ben 7 weken geleden met bloedspoed geopereerd omdat ik exact dezelfde klachten had en er is zo'n 3 kg aan cystes uit mijn buik gehaald!
Er is gedacht dat het mis was omdat men in eerste instantie niet wist wat het voor cystes waren vandaar de haast.. alles is nu weggehaald incl eierstokken/eileiders..
Neem geen risico en laat het nakijken..Mail me gerust als je meer wilt weten..

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom raden ze aan om nooit in het weekend je borsten te controleren, vragen over dit soort onderwerpen te stellen etc, omdat het dan zo lang duurt voordat het maandag is.
naar de huisarts gaan lijkt me het beste. Dan kan die eventueel ook een test doen, maar ook naar andere dingen kijken. En eventueel doorsturen voor het geval het cystes zijn.
Sterkte.
Houd de vraag open tot je meer hebt gehoord van de dokter, we leven mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn bloeddruk is altijd hoger dus dat is geen goede graadmeter in dit geval...je kunt natuurlijk ook begonnen zijn aan de menopauze..en dat lijkt erg op een zwangerschap vooral die laatste bloedingen en het aankomen in het gewicht..!

Andere antwoorden (7)

Op je 48ste kun je nog best zwanger worden (niet aan te raden, ivm vergroot risico op complicaties)
Het is mogelijk dat je menstruatiecyclus gewoon doorgaat.
Ik denk dat het verstandiger is een arts te vragen en/of een test te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 48 bent en nog niet in de overgang bent geweest (wat blijkt uit dat je nog menstrueert) kan je gewoon zwanger worden, ik zie geen reden waarom dat een argument zou zijn. Maar menstruatie is in principe niet mogelijk in combinatie met een zwangerschap, aangezien bij een menstruatie de baarmoeder zichzelf leegt en de extra opgebouwde baarmoederwand verwijdert, als er een bevruchte eicel zou zijn genesteld in de baarmoeder, zou deze ook gewoon meegaan met al het andere en zou je dus niet meer zwanger zijn. In principe zorgt het lichaam dat de mensturatie stopt bij zwangerschap, maar na een menstruatie zou je in ieder geval niet meer zwanger kunnen zijn.
Wat het dan wel is waardoor dit gebeurt weet ik niet. Ik vind het een opvallend verschijnsel en het klinkt wat mij betreft niet goed. Ik zou hiermee toch echt naar een arts gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Menstruatie kan trouwens wel doorgaan tijdens de zwangerschap, maar dan minder hevig en met minder bloedverlies dan bij gewone menstruatie. Dit wordt dan ook niet veroorzaakt door de baarmoeder die zichzelf leegt, maar door de embryo die zichzelf innestelt en waarbij bloed vrij kan komen. Als je wel zwanger bent en toch hevige menstruatie hebt, kan dit ook duiden op de komst van een miskraam.
Ook hierbij is het sowieso handig om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, een prima antwoord. +1.
Natuurlijk nan het zo zijn dat je zwanger bent. Bloedverlies kan ook tijdens de zwangerschap voor komen.
Gezien je leeftijd kan het ook zo zijn dat je in de overgang komt. Je kunt last hebben van verschillende klachten tijdens de overgang, o.a. vocht vast houden.

vaak wordt tijdens de menopauze een gewichtstoename vastgesteld.
Of dit te wijten is aan de daling van de oestrogenen weet men niet met zekerheid.
Wel is het zo dat naarmate men ouder wordt het lichaam minder calorieën nodig heeft. Het is ook een normaal ouderdomsverschijnsel dat de spiermassa vermindert en het vetweefsel toeneemt. Het vet hoopt zich vooral op in de buikstreek. Men krijgt een bredere taille.
Ook bij het volgen van hormoontherapie wordt vaak de klacht van een gewichtstoename gemeld. Door de oestrogenen houdt het lichaam gemakkelijker vocht en zout vast, met als gevolg dat het gewicht toeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de overgang was ook mijn eerste gedachte +1
Ik heb presies hetzelfde en ben 46. Volgens de huisarts ben ik begonnen met de overgang. Mijn menstruatie is ook aan het veranderen nu. Het is heviger, langer, onregelmatiger. Ik denk dat het bij jou ook met de overgang te maken heeft. Je kunt al 10 jaar voordat je menstruatie stopt beginnen te rommelen (hoera :( )

Je kan ook zwanger zijn natuurlijk, je bent nog gewoon vruchtbaar, om je vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou zo kunnen, mijn vriendin haar zus was al zeven maanden zwanger en toen kwam ze er pas achter (na doktersbezoek), en ze had elke maand gemenstrueerd.

Wel apart want normaal gesproken stopt de menstruatie, tijdens je zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien werkt je schildklier niet optimaal.Als daar iets mee is,kun je ook hevig menstrueren..opzwellen van het vocht en zwaarder worden.Veel vrouwen van jou leeftijd kampen met dit probleem.Je schildklier regelt de hormoonhuishouding en kan ook van slag zijn.Zwangerschap sluit ik uit in jou verhaal,maar ja..ik ben geen dokter.
Maandag even naar laten kijken,dat is de beste optie!
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou dit niet het begin zijn van de menopauze? Gezien u klachten, zoals veel menstruatie en vocht vast houden