ben je langer vruchtbaar als je veel kinderen krijgt?

....gesteld dat een vrouw een vast aantal eitjes heeft en elke menstruatie er een (of meer) verloren gaat, zouden er meer eitjes moeten overblijven bij vrouwen die vaak zwanger zijn geweest/borstvoeding geven, toch? Tijdens en na een zwangerschap slaat het lichaam vaak een stuk of 12 of meer menstruaties over. Dat zou betekenen dat je met elk kind 1 jaar langer eisprongen maakt, maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Niet per se. Want niet alleen de hoeveelheid eitjes speelt een rol maar ook je leeftijd speelt mee. Hoe ouder je wordt, hoe minder vruchtbaar je bent. Niet alleen komen er minder eicellen vrij, ook de kwaliteit van de eicellen gaat achteruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Is het niet zo, dat alle eitjes in aanleg al aanwezig zijn in het meisjeslichaam als een meisje wordt geboren? Dat dacht ik vroeger te hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar naar mate je leeftijd hoger wordt gaat de kwaliteit van de eitjes achteruit.
Hierdoor komt het ook dat er op hogere leeftijd meer risico is op aangeboren afwijkingen zoals het syndroom van Down.
Ja, zwangerschap is gunstig en zogen ongunstig. Hoe meer oestrogeen (zwangerschap), hoe beter de conditie van de ovaria blijft (oestrogeen remt apoptose, geprogrammeerde celdood ).
Pas aan het eind van de discussie in het onderzoek aan de bron komt men met deze conclusie.

"During lactation, when estrogen levels remain low, apoptotic cell loss is promoted. Thus, pregnancy delays onset of menopause, while lactation is associated with earlier onset."

Toegevoegd na 3 minuten:
Het mechanisme is dus meer dat je tijdens de zwangerschap de achteruitgang van het ovarium als geheel wordt geremd. De eicellen zijn vrij passief en moeten gevoed worden door het omringende weefsel, de follikel. Hoe beter de conditie van de follikels hoe groter de kans op een ovulatie.