werkt de prikpil nu wel?

Ik heb vandaag de prikpil zelf ingespoten, maar toen ik het inspoot had ik het idee dat er niks uitkwam, dus toen trok ik de naald eruit. en spoot de vloeistof eruit. Ik heb de naald opnieuw ingeprikt. later dacht ik dat hij al leeg was, maar dat was die niet, dus heb ik hem weer opnieuw ingeprikt.
Nu is dus maximaal een kwart van de vloeistof denk ik, niet in mijn lichaam gekomen. werkt het nu nog wel?
en kan het ook zijn dat ik nu weer begin te menstrueren, omdat het niet goed ingespoten is?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je dat zelf inspuiten? Dat doet de dok toch altijd? :-o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normaal heb ik altijd een prikpil die in een spier ingespoten moet worden, die mag je ook niet zelf doen, dit keer was die niet leverbaar, en heb ik 1 die in de huid moet worden ingespoten, ik vroeg of dat wel zelf mocht, en na instructies mocht dat. (hoewel dus blijkbaar toch niet zo'n goed plan) Volgende keer toch maar weer laten doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even naar de dokter bellen voor zekerheid hierover!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Is er een kans dat je het fout zet dat je dan zwanger kunt worden ?

Antwoorden (3)

Ik zou het nu niet vertrouwen en bij geslachtsgemeenschap ook condooms gebruiken. Wrs menstrueer je niet direct omdat er wel iets van het hormoon is opgenomen, maar je zal wrs eerder menstrueren dan je gewend bent. Neem maandag even contact op met de huisarts om om advies te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ‘doe-het-zelf’ prikpil, Sayana, moet in het onderhuidse bindweefsel worden gespoten. Lukt dat op de een of andere manier niet goed of gebeurt dat onvolledig, dan moet je gedurende de werkingsduur een barrièremiddel gebruiken, zo luidt de officiële aanbeveling van de fabrikant, Pfizer.

Het komt erop neer dat je voor de zekerheid gedurende de komende 13 weken condooms moet gebruiken om een zwangerschap te voorkomen.

Zelf injecteren in de spier wordt doorgaans door iemand anders gedaan omdat dit verre van gemakkelijk is. Probeer maar eens te ontspannen, terwijl je jezelf prikt… Subcutaan, in het onderhuidse bindweefsel, is heel goed mogelijk als je een beetje doorzet maar dan nog vind ik dat je dit niet zomaar kunt, dus het eerst moet leren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je moet iets van een verzegeling verbreken van zo'n eenmalige wegwerpspuit. Soms is dat gewoon een dopje verwijderen maar het kan ook dat je de naald even wat verder op de spuit moet drukken om die barrière te doorbreken. Het staat allemaal in de gebruiksaanwijzing maar daar moet je al gauw een minuut of tien voor uittrekken om die helemaal door te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt dat nu aan mij, of is het tamelijk eigenaardig dat wat we 'de debielenprik' noemen zelfstandig door de gebruikster mag worden ingespoten ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen om voor de prikpil te kiezen maar inderdaad, me wat ruimer inlezend, steeg mijn verbazing wel enigszins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het trouwens ook raar dat die apotheek zomaar een alternatief aflevert. Natuurlijk is het netjes om met de voorschrijvende huisarts te overleggen maar iedereen die er verstand van heeft weet dat een enkele dag vroeger of later best kan bij zo'n langdurig depot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord
Ik doe het ook zeker niet weer zelf! maar tegen mij is echt gezegd dat ik dat zelf kon doen. Bij mij word het niet gedaan door de huisarts maar door iemand die wel bevoegd is om te prikken (geeft ook andere injecties) Hoezo de debielenprik?? Ik heb mijn redenen om te kiezen voor de prikpil ipv de gewone pil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Ik geef de prikpil en andere injecties ook regelmatig als praktijkverpleegkundige.
Dat is de nieuwe generatie prikpil met minder hormoon, die inderdaad subcutaan kan worden ingespoten in plaats van intramusculair.
Moest er echt even op googelen, want het leek me een bijzonder sterk verhaal.

Injecties geven is echter niet iets dat je even heel snel kunt leren, daar moet je echt wel even voor oefenen. En één van de belangrijkste dingen is zeker weten dat alle vloeistof is ingespoten en daar ook blijft. Zeken bij subcutabe injecties ben je zó de helft kwijt als je niet weet wat je doet. De bedoeling is dan ook NADRUKKELIJK dat deze pil door de HUISARTS wordt ingespoten !!

De volledige hoeveelheid Sayana is normaliter een depot (voorraad die langzaam wordt 'opgebruikt' )voor 13 weken, en als je daar een deel van mist is ze dus niet de volle 13 weken betrouwbaar. Nu instant dus wel, maar ik zou zeker met een maandje, anderhalf bij de huisarts langsgaan voor een nieuwe injectie, en die HEM of zijn assistente laten inbrengen.

De aard van de hormonen in de prikpil (geen oestrogenen) maakt dat je bij langdurig gebruik vaak niet meer zult menstrueren ; dat is een normaal bijverschijnsel van de prikpil en andere volcontinu-hormoonpreparaten oals Implanon en Mirena.

Het is trouwens wel een paardenmiddel dat eerder 'te goed' werkt dan te kort, en een middel waarvoor dan ook niet zomaar gekozen wordt. Dat je het jezelf zomaar mocht toedienen blijft me dan ook erg vreemd voorkomen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'HEM'? Verreweg de meeste huisartsen die ik ken, en dat zijn er aardig wat, zijn vrouwen, hoor. Da's niet helemaal objectief maar toch. :-) Overigens moet je bij heel dikke mensen uitkijken dat je niet in het onderhuidse bindweefsel spuit als intramusculair de bedoeling was. Ik vind het echt een vak dat je ook moet leren als je jezelf moet spuiten maar daar vertel ik jou natuurlijk niets nieuws mee. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord.
maar als mij gezegd word dat ik het zelf mag doen, dan
vertrouw ik daar toch eerst op (hoewel ik het zeker niet weer doe) Blijkbaar is het dus toch heel raar dat ik het zelf mocht doen. maar ik ging uit van hun kennis, hun hebben er meer verstand van dan k zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo een bijzonder sterk verhaal? Ik sta hier echt niet te liegen hoor! vervelend dat u daar gelijk van uit gaat.