Ik rook 3 sigaretten per dag is de kans op zwanger worden kleiner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Amadea
10 jaar geleden
Jouw profielnaam suggereert dat je een man bent. Vreemde vraag, dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja idd maar ben een vrouw hoor..haha
niko
10 jaar geleden
van roken wordt je zowiezo niet zwanger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso niko? Gut dan hadden er toch wel de helft minder kinderen moeten zijn denk ik....
niko
10 jaar geleden
Zwanger worden doe je toch van andere dingen dan van roken?meen ik me te herinneren.

Antwoorden (2)

Roken (of veel meeroken) beïnvloedt uw vruchtbaarheid. U wordt minder vruchtbaar. U heeft ongeveer 30% minder kans per maand op een zwangerschap dan een niet-rokende vrouw. Gemiddeld is een niet-rokende vrouw na drie tot vier maanden zwanger. Zelfs meeroken heeft al invloed dus 3 sigaretten ook.

Als u rookt (of veel meerookt), heeft dit invloed op de zwangerschap en uw kind. Roken tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op de volgende problemen:

Vrouwen die roken krijgen vermoedelijk vaker een miskraam dan vrouwen die niet roken, de kans op een kind met een hazenlip of klompvoetje is toegenomen, de kwaliteit van de placenta (moederkoek) is minder goed waardoor deze los kan laten en ernstige complicaties kan veroorzaken, vrouwen die roken hebben een grotere kans dat hun kind te vroeg geboren wordt met alle gevolgen van dien.

Roken tijdens de zwangerschap verhoogt:

de kans op aangeboren afwijkingen
de kans op overlijden van het (ongeboren) kind
de kans op een lager geboortegewicht
de vatbaarheid voor infecties
de kans op astma
de kans op latere groei- en ontwikkelingsproblemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roken, en zelfs veel meeroken, beïnvloedt inderdaad je vruchtbaarheid in negatieve zin. Je hebt per maand ongeveer 30% minder kans op een zwangerschap dan een niet-rokende vrouw. Gemiddeld is een niet-rokende vrouw na drie tot vier maanden zwanger.
En als je partner rookt (of veel meerookt) beïnvloedt dit ook zijn vruchtbaarheid. De hoeveelheid zaadcellen en de kwaliteit ervan nemen af. De kans op een zwangerschap wordt hierdoor kleiner. Daarnaast heeft een man die rookt meer kans om impotent te worden.

Bovenstaande zaken gaan dan nog alleen over het zwanger wórden. De gevolgen van het daarna door blijven roken kunnen zeer slecht zijn voor de kwaliteit van het leven van dat kindje. Lees maar in http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1817/zwangerschap-en-roken
Amadea