Zwanger en hete baden/kruiken

Ik ben 4 weken zwanger en ga altijd graag in een lekker warm/heet bad en in bed een lekkere warme kruik tegen m'n buik. Mag dat nu eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (6)

Ja zeker wel, het is juist fijn om goed te ontspannen. Goed voor jou en ook voor je piepkleine baby :-) Leuk, gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat kun je rustig blijven doen. Jouw lichaam beschermd de baby zo goed dat die er geen last van heeft.
Ik heb tot aan de bevalling altijd op mijn buik geslapen en dat kon ook geen kwaad, toen ik het de dokter vroeg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog gefeliciteerd en ik hoop een hele fijne zwangerschap. (ik wordt volgend jaar voor de 4de keer oma)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn verloskundige ontraadde hete baden en zon op je buik omdat het weeën op kan wekken. Het gaat erom dat je lichaam niet te heet word. Wat betreft de kruik weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In landen met tropische zon en landen waar het -40'C is zijn vrouwen ook zwanger, dus warmte, zon en warme badkuipen lijken mij niet gevaarlijk.
Als je wat verder bent in de zwangerschap krijg je het over 't algemeen minder snel koud, maar volg gewoon je gevoel en doe geen extreme dingen nu.
Als je twijfelt: doe het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er verandert elke generatie wel weer één en ander.
Een vriendin van mij is vijf jaar geleden afgeraden om tijdens de zwangerschap naar de sauna of turks stoombad te gaan, omdat deze baden te heet zouden zijn.
Een warme kruik en/of een warm bad is niet zo heet, dus als jij je daar lekker bij voelt, gewoon doen. Het water koelt snel genoeg af, dus je zult niet lang in een hete omgeving verblijven.
Hier zullen mogelijk tegenstrijdige antwoorden gegeven worden, maar leg deze vraag dan bij je verloskundige voor.
Tot slot wil ik je nog feliciteren en een voorspoedige zwangerschap toe wensen.
13 jaar geleden
Het is niet goed als je totale lichaamstemperatuur te hoog wordt. Dat geldt vooral in de eerste drie maanden van de zwangerschap.

Bij een heet bad gaat je hele lichaamstemperatuur op een gegeven moment omhoog, dat kan dus een probleem zijn als je er te lang in zit. Maar je interne thermostaat kan best tegen een kruik tegen je buik, die heeft niet zoveel invloed op je lichaamstemperatuur.

Maar zoals altijd als je je zoiets afvraagt tijdens je zwangerschap: vraag het je verloskundige! Daar zijn ze voor. Wij kunnen niet weten wat er voor speciale dingen zijn om tijdens juist jouw zwangerschap rekening mee te houden.