Kan een gynaecoloog je nu al vertellen dat ze je baby 3 weken eerder gaan halen ivm hartproblemen van de moeder?

Mijn vriendin vertelde mij dat. Ze heeft nog 3 maanden zwangerschap te gaan. 11 Juni is ze uitgerekend. Is haar 3e zwangerschap. De eerste 2 (of zelfs 3, we zijn de tel kwijt geraakt) is ze verloren. (begrijp mij niet verkeerd een kindje verliezen is vreselijk!! Maar lees even verder voordat je daarover valt)
Wij geloven daar echter niet in. Er was nooit iets van bewijs. Rond de 13e week verloor ze het kindje. De 1e keer werd het kindje afgestaan aan de wetenschap. Dit leek ons heel erg onwaarschijnlijk. Aangezien ze ons niet kon vertellen wat er dan met haar of de baby was. Een foetus word niet zo maar aan de wetenschap gedoneerd toch?
Het 2e kindje was ook ineens weg. Bij mijn vraag of er een echo was gemaakt zei ze dat de rol waar de foto`s op zaten leeg was en ze dus niks mee naar huis kreeg. Dikke onzin. Bij al mijn kinderen heb ik een foto van de foetus mee naar huis gekregen. Zoiets zou een grote fout zijn als er geen rol meer zou zijn. Maar goed.
Nu hebben we bij deze baby dus wel een echo gezien via whatsapp. (haar en haar dikke buik hebben we nog niet gezien.)
Ze vroeg zelfs of wij nog baby spullen van onze kinderen hadden die zij kon gebruiken. (bij de vorige zwangerschappen dus totaal niet. Als ik daar te veel vragen over stelde kapte ze dat af. Ik stelde te veel vragen. Hoe gaat het met je? Voel je je goed? normale vragen dus)
Ze slikt Ritalin en heeft borderline. Er is verder niks mis met haar. Normale vriendin. Wij worden alleen zo moe van dat gelieg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan dit dus dat de gynaecoloog je nu al verteld dat ze de baby 3 weken eerder gaan halen ivm je hart en een te hoge bloeddruk?
Terwijl je dus nog 3 maanden te gaan hebt. Niks is dus nog zeker.
Ze laten je dan toch gewoon doorlopen onder strenge controle?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar verhaal!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder dat ze Ritalin slikt tijdens de zwangerschap, dit wordt hevig ontraden! 'U kunt dit medicijn beter NIET gebruiken als u zwanger bent of binnenkort wilt worden. Er zijn niet veel zwangere vrouwen die dit medicijn hebben gebruikt. Daarom is niet zeker of dit medicijn altijd veilig is voor zwangere vrouwen en hun kind.' Weet je in hoeverre ze borderline heeft? Veel mensen met borderline in lichte vorm hebben daar in het dagelijkse leven weinig hinder van, of weten goed hoe ze ermee om moeten gaan. Voor mensen met ernstig borderline is het zeer lastig om een vriendschappelijke relatie aan te gaan. Lees de link even:
http://www.borderline-hulpgroep.com/borderline.html Aan de andere kant, kan ik me aansluiten bij het antwoord wat Crea heeft gegeven. Alles zou te verantwoorden zijn. Mijn advies zou zijn; koop wat leuks voor de baby en ga eens (onverwacht) op de koffie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet of ze nu ritalin neemt. Lijkt mij niet. Aangezien ze heeft aangegeven dat als ze zwanger was ze het niet nam. Was alleen maar om aan te geven dat ze het in neemt. Ze heeft het er altijd over dat ze het moet nemen.
Ze zou op de verjaardag van mijn man komen dit weekend. Hadden hun op tijd uitgenodigd. Niks meer van zich laten horen. Het is niet zo dat ik NIET met haar om wil gaan. Zij houdt zelf alles af. Eens is het ook een keer klaar. Als alles van onze kant moet komen.
Borderline of niet. Hij kan ook alleen langs komen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat je een gesprek met beide aan kunt gaan, dat vriendschap van 2 kanten moet komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden ook zo'n kennis die een zwangerschap veinsde, zou zelfs om een tweeling gaan. Exact dezelfde context, borderline, etc. Bleek achteraf totaal niet waar te zijn, dus je wantrouwen kan ik me goed voorstellen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opvallend verhaal van die vriendin van jou. Maar opvallend aan jouw vraag is dat je die begint met 'Mijn vriendin...' Vervolgens laat je duidelijk doorschemeren dat je haar niet vertrouwd, dat je niet op de hoogte bent van een boel zaken en dat je haar al een hele tijd niet hebt gezien.
Dit is óf helemaal geen vriendin maar gewoon iemand die je kent en waarover je roddelt óf ze is wel een vriendin maar dan een hele slechte want oneerlijk, of misschien wel beiden.
Ga voor jezelf even na waarom je dit überhaupt allemaal nog wil weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Annigje. Waar begin ik:
Het is een vriendin. Althans ik beschouw haar zo wel. Soms heb je mensen in je omgeving die je wel/niet vertrouwd.
En bij haar hebben IK en mijn man onze vraagtekens. Dat mag toch?
Ik heb haar al meer dan een jaar niet gesproken nee. Ook dat kan. Zij houdt steeds de boot af. NIET ik. (op wat Whatsapp verkeer na dan.) Maar dat was meer hoe is het en wanneer spreken we weer een keer af?
Mijn man heeft haar nog wel eens aan de telefoon gehad. Maar dat was werk gerelateerd. Dus niet echt een gesprek over koetjes en kalfjes.
Roddelen is iets anders. Dit was mijn vraag en daar heb ik nu deels antwoord op.
Naar haar toe zijn wij altijd eerlijk geweest. (Elk mens liegt wel eens. Ook ik.) Maar nooit over zoiets. En soms leugens om bestwil. Nooit iets om andere pijn te doen of om ze te misleiden. Zou jij niet willen weten of een vriendin liegt? Maar haar recht op de man af vragen noem ik bot.
Ik had het er net met mijn man over en zelfs die is er een beetje klaar mee. En laat hij nou een persoon zijn die heel veel kan hebben en alles maar dan ook alles wel goed vind. Heel nuchter is hij.
Als zelfs hij er klaar mee is... terwijl hij altijd het goede in mensen ziet en altijd bemiddelt tussen mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand al een jaar niet gesproken? Dat heeft toch een reden? En dan nu dit. Ik denk dat je reëel moet zijn : dit was misschien ooit een vriendin maar nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ken jij niemand anders die OOK weet dat ze zwanger is? Zegt ze dat ze zwanger is op facebook? Als je haar niet hebt op facebook (en jij hebt het wel): vraag eens langs je neus weg of ze facebook heeft en of ze jouw vriendin daar wil worden. Als ze niets op facebook zegt over een zwangerschap of als ze jouw berichtjes daarover verwijderd is het gelogen maar het kan best zijn dat deze zwangerschap echt is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reeel ben ik wel hoor. Die reden zou ik ook graag willen weten. @ Pelle
Ze heeft een facebook pagina gehad. Vond ze te veel gedoe.
Kan best zijn dat het deze keer wel echt is. Maar alles erom heen vinden wij gewoon vaag.

Het beste antwoord

Het enige dat ik kan bedenken bij dat verhaal van die drie weken is dat een kind na 37 weken normale zwangerschap zonder problemen op de wereld moet kunnen leven. Alle lichaamsfuncties zijn dan klaar, zij het dat het kind een beetje petit kan zijn, een pond ofzo lichter dan als de zwangerschap voldragen zou worden tot 40 weken. Bij normale zwangerschappen mag de moeder thuis bevallen vanaf 37 weken, omdat er dan normaal gesproken geen bijzondere medisch zorg nodig is en het onder begeleiding van een vroedvrouw kan.
Wat ik niet snap is dat een gynaecoloog zoiets in dit stadium van de zwangerschap van je vriendin rotsvast kan beweren. Als het nodig is moet het kind er misschien al met 34-35 weken uit om het leven van de moeder te beschermen, ook al is dit niet ideaal voor het kind; en als het met moeder en kind goed gaat kan het kind misschien wel 38 weken blijven zitten. Dat lijkt me ook afhankelijk van de groei van het kind en de medische conditie van de moeder, de komen de maanden.

Je kunt twee dingen doen: Met een gezellig babycadeautje bij haar binnenvallen voor een kletsje en zien wat er van komt. Is ze zwanger, klikt het nog steeds tussen jullie, is er nog steeds sprake van een vriendschap, hebben jullie allebei zin om verder te gaan. Of je stopt nu met nadenken over haar en laat haar los. Rottig voor je, maar als het gevoel van liefde en vriendschap wordt overvleugeld oor wantrouwen en er-niet-bij-kunnen, dan is het mooi geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik dus. Hoe kan een gynaecoloog dat NU al vaststellen?
Na week 37 kan de baby ter wereld komen. Is veilig maar langer is altijd goed natuurlijk. Dan zou ik idd zeggen neem dan week 35 of iets eerder als het hart van de moeder problemen geeft.
En een te lage bloeddruk
Dat is wat er in haar bericht stond. Met week 37 geboren laten worden. Met nog 3 maanden te gaan! Misschien gaat het in week 30 wel fout. Of ze loopt gewoon haar zwangerschap helemaal uit.
Heb wel gelezen bij de antwoorden dat het kan. Daardoor is mijn vraag ook deels beantwoord. Maar toch blijft het raar.
Ik denk dat ik het van haar af laat hangen. 3 maanden kunnen er ook nog wel bij. Krijgen we een geboorte kaart dan gaan we langs en zet ik alles opzij. Zo niet is de vriendschap over. Heb mijn eigen dingen net op een rij en heb hier geen zin in. Borderline of niet. Liegen blijft liegen (als het waar is. Zie het vanzelf.)
Zal haar eens een keer vragen of ze foto`s van haar buik neemt want de zwangerschap is zo over... Bedankt voor de reacties allemaal.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan een gynaecoloog, soms is het gevaarlijk een baby op de natuurlijke wijze op de wereld te laten komen, als moeder of kind iets mankeert, dan wordt de keizersnee vast gepland en als er geen spoedgevallen tussendoor komen, dan ook uitgevoerd.
Ook foetussen van een paar weken oud worden gebruikt voor de wetenschap, dit om te onderzoeken waarom de zwangerschap is afgebroken.
Ook vind ik het niet vreemd dat je vriendin nu wel om baby spullen vraagt en toen niet, ze is nu immers verder in de zwangerschap en moet dat soort dingen gaan regelen. Het rolletje op in een echo apparaat, lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar ook radiologie is voor een groot gedeelte mensenwerk, dus ook daar kunnen fouten gemaakt worden.
Ga eens langs bij je vriendin, dan kun je haar buik zien en vragen of je mag voelen of je de baby voelt, zoveel twijfels, aan de eerlijkheid van je vriendin, moet je uitzoeken, voordat je haar laat vallen, of bejegend van zaken die achteraf toch blijken te kloppen, vriendschap staat of valt met vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We laten haar ook niet vallen. Maar Alles komt van onze kant af. Eenrichtingsverkeer zeg maar. Als het haar uitkomt komt ze langs, Als zij geen zin heeft spreekt ze je maanden niet. En dan staat ze onaangekondigd ineens op de stoep, enz.
Tuurlijk is het mensenwerk. Maar dan neem ik aan dat ze je terug laten komen om een nieuwe foto te maken als er dan wel een rol is. Lijkt mij.
Ze was bij de vorige altijd zo afwezig met antwoorden. Je wilt toch interesse tonen en wat dingen vragen. Hoe gaat het met je? ben je veel misselijk enz? Dan was het `wat stel je veel vragen...pfff`` en dan was het gedaan.
Ze moet nog 3 maanden! en nu weet ze al dat ze precies 3 weken eerder het kindje gaan halen? Rare tijdsindicatie vonden wij. Kunnen ze dat dan nu al bepalen? Laat het nog even op zijn beloop gaan zou je denken.
Voor de rest is het een normale meid met hier en daar een vreemd randje. (als ik haar nodig heb en het komt haar uit is ze er voor ons.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er gevaar voor baby of moeder kan ontstaan bij een natuurlijke bevalling, is het niet raar dat een keizersnee zo vroeg wordt geplant, dat is ook bij mijn schoonzusje gebeurd, die om medische redenen niet op de natuurlijke manier mocht bevallen, wij wisten ook al maanden van te voren dat we die datum weer een nichtje erbij kregen. Zoals jij over die vriendin praat, zou ik het een kennis noemen. Over de foto van de echo, kan ik je geen duidelijkheid geven, tijdens mijn zwangerschappen werden er nog geen foto's gemaakt. Zoek het uit, hoe het werkelijk zit, bel desnoods haar moeder op om die te feliciteren met haar aankomende kleinkind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil het graag weten van haar, maar vragen beantwoorden is niet haar beste ding. Kan moeilijk vragen of ze gelogen heeft en of ze me nu de waarheid wil vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar naar haar toe gaan en kijken of er iets dat op een zwangerschap duidt, te zien is, is toch geen moeite, ze kan vocht vasthouden, dikkere buik hebben (wat in dit stadium nog helemaal niet hoeft) , bezig zijn met een babykamer enzovoort. Grote kans dat ze het leuk vind ook, dat je interesse toont. Ik vind dat je zelf ook stappen moet ondernemen, om te weten of ze de waarheid verteld of niet, niet vervelend bedoeld, maar je gedraagt je ook niet als een vriendin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik langs wil komen heeft ze geen tijd. En als ik afspraak heb gemaakt verschuift ze die weer of ze komt hem niet na. Ik heb er zelf een hekel aan als mensen ongevraagd bij mij op de stoep staan. Dus waarom zou ik dat bij haar wel doen? Dus hoezo zou ik me dan niet als goede vriendin gedragen? Interesse is er vanaf onze kant genoeg.
Ik heb zelf 4 kleine kinderen dus mijn tijd is (soms) ook schaars.
Nogmaals waarom moet alles vanaf onze kant komen.
Denk dat ik haar maar vraag of ze überhaupt nog wel contact wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dan ligt het aan haar en gedraagt zij zich niet als een vriendin, je wantrouwen bracht mij tot deze reactie en het feit dat je haar niet bezoekt, maar nu begrijp ik jou beter en zou ik het woord vriendin niet meer voor haar gebruiken, vraag haar inderdaad eens of zij jouw nog als vriendin ziet, zo ja, waarom ze dan al het contact vermijdt, maar denk er ook goed over, of je deze vriendschap? nog wel voort wil zetten.
3 weken eerder 'halen' in verband met klachten komt inderdaad voor, dat hebben ze bij mijn middelste ook gedaan. Dat wist ik geen 3 maanden van tevoren, maar ik sluit niet uit dat dat gebeurt bij mensen met hartkwalen. Het is per slot van rekening zwaar 'rondpompen' voor jezelf + een kleine kruimel.

Wat ergers is, is dat je volgens mij twijfelt aan het feit of ze uberhaupt wel zwanger is. En dat er kans is dat die twijfel gegrond is, omdat ze nogal vaak halve waarheden en leugens vertelt volgens jou. Je verdenkt haar van aandachttrekkerij en je denkt dat ze daarom zo ontwijkend op je vragen reageert. Het lijkt mij sterk dat je een zwangerschap van 6 maanden kunt verbergen als je al een aantal keren zwanger bent geweest. Vraag haar om de kleertjes zelf op te komen halen, dan zie je het zelf.
En voor de rest zijn de antwoordgevers hier natuurlijk ook niet helderziend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet de enige die dat denkt. Mijn man, ouders, schoonouders enz. ( ze kwam altijd bij ons op verjaardagen en wij bij hun. Zijn zelfs op hun trouwdag geweest. Nu is ze al meer dan een jaar niet bij ons of wij bij hun geweest.) Het rare was dat als ze het ons bij de vorige zwangerschappen vertelde wij dit nooit aan andere mochten vertellen. (wat ik ook niet deed) Maar bij deze zwangerschap kregen we alleen maar een Whatsapp. Kan je een beetje indenken dat ik het allemaal vaag vind?
Mijn zusje is ook een baby verloren. Als ik zag hoe zij/hij daar aan onderdoor gingen, dat deed zeer. Maar het gemak waarmee zij vertelde dat ze kindjes verloren was, was vaag.
O kindje is aan de wetenschap gedoneerd. Snap heel goed dat iedereen er anders mee om gaat. Maar als ik dan vraag na medeleven van: Is het gewoon geboren via ween opwekker of heb je keizersnede gehad? Dan vroeg ik te veel.
Ook al wil ze die vragen niet beantwoorden wat haar groot recht is. Die vragen krijgt ze nou eenmaal. Niet van mij dan van een ander.
Een ander iemand had die vragen ook kunnen stellen.
Wij vinden het gewoon vaag allemaal. Dat is mijn groot recht.
Een keer was ze ook bijna haar kindje verloren omdat een jongetje een winkelwagentje keihard in haar buik had geduwd.
Op mijn vraag of ze die ouders niet had toegesproken reageerde ze raar. Zou ik wel doen als iemand mijn ongeboren kind omver reed.
Je raad het al bij meer vanaf mijn kant vragen vroeg ik te veel.
Ik zou dat jong ter plekke.... En zou op zijn minst zijn ouders om een telefoon nummer enz hebben gevraagd mocht het bv toch fout met de foetus zijn gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je in hemelsnaam doen telefonisch dan? Een vrouw die zwanger is zorgt echt wel zelf dat er niets of niemand tegen haar buik komt maar de ouders van een jongetje bellen slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@poisonivy: wat wi je? Ze heeft borderline en manipuleert mensen om haar heen. Je vertrouwt haar niet. Einde vriendschap. Of je accepteert dat ze manipuleert, wil haar nog een kans geven en geeft zelf je grenzen daarin aan. Wacht tot die (misschien zogenaamde) baby geboren is en pik de draad weer op. Ik snap dat je teleurgesteld bent in haar, maar je moet toch zelf de keuze maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uh pelle
Als je een aanrijding met bv een auto krijgt vraag je ook om adres gegevens. Waarom zou dat raar zijn om te vragen bij een jongetje dat (volgens haar) een karretje in haar buik duwt? Jij zou het dus laten gaan en er niks van zeggen? Vaag. Info vraag je dan niet om ze gewoon te bellen. Nee als er iets mis gaat met de baby.
Ik geef hier alleen maar mee aan dat het allemaal vreemd is wat ze zegt en doet.
Jou reactie zegt genoeg: Een zwangere vrouw beschermd haar buik. Precies!!!!
Stippel
3 maanden kunnen er ook nog wel bij. Krijgen we een geboorte kaart dan gaan we langs en zet ik alles opzij. Zo niet is de vriendschap over. Heb mijn eigen dingen net op een rij en heb hier geen zin in. Borderline of niet. Liegen blijft liegen (als het waar is. Zie het vanzelf.)
Zal haar eens een keer vragen of ze foto`s van haar buik neemt want de zwangerschap is zo over…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want een auto wordt vergoed een miskraam niet....