Kan een gynaecoloog je nu al vertellen dat ze je baby 3 weken eerder gaan halen ivm hartproblemen van de moeder?

Mijn vriendin vertelde mij dat. Ze heeft nog 3 maanden zwangerschap te gaan. 11 Juni is ze uitgerekend. Is haar 3e zwangerschap. De eerste 2 (of zelfs 3, we zijn de tel kwijt geraakt) is ze verloren. (begrijp mij niet verkeerd een kindje verliezen is vreselijk!! Maar lees even verder voordat je daarover valt)
Wij geloven daar echter niet in. Er was nooit iets van bewijs. Rond de 13e week verloor ze het kindje. De 1e keer werd het kindje afgestaan aan de wetenschap. Dit leek ons heel erg onwaarschijnlijk. Aangezien ze ons niet kon vertellen wat er dan met haar of de baby was. Een foetus word niet zo maar aan de wetenschap gedoneerd toch?
Het 2e kindje was ook ineens weg. Bij mijn vraag of er een echo was gemaakt zei ze dat de rol waar de foto`s op zaten leeg was en ze dus niks mee naar huis kreeg. Dikke onzin. Bij al mijn kinderen heb ik een foto van de foetus mee naar huis gekregen. Zoiets zou een grote fout zijn als er geen rol meer zou zijn. Maar goed.
Nu hebben we bij deze baby dus wel een echo gezien via whatsapp. (haar en haar dikke buik hebben we nog niet gezien.)
Ze vroeg zelfs of wij nog baby spullen van onze kinderen hadden die zij kon gebruiken. (bij de vorige zwangerschappen dus totaal niet. Als ik daar te veel vragen over stelde kapte ze dat af. Ik stelde te veel vragen. Hoe gaat het met je? Voel je je goed? normale vragen dus)
Ze slikt Ritalin en heeft borderline. Er is verder niks mis met haar. Normale vriendin. Wij worden alleen zo moe van dat gelieg.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het enige dat ik kan bedenken bij dat verhaal van die drie weken is dat een kind na 37 weken normale zwangerschap zonder problemen op de wereld moet kunnen leven. Alle lichaamsfuncties zijn dan klaar, zij het dat het kind een beetje petit kan zijn, een pond ofzo lichter dan als de zwangerschap voldragen zou worden tot 40 weken. Bij normale zwangerschappen mag de moeder thuis bevallen vanaf 37 weken, omdat er dan normaal gesproken geen bijzondere medisch zorg nodig is en het onder begeleiding van een vroedvrouw kan. Wat ik niet snap is dat een gynaecoloog zoiets in dit stadium van de zwangerschap van je vriendin rotsvast kan beweren. Als het nodig is moet het kind er misschien al met 34-35 weken uit om het leven van de moeder te beschermen, ook al is dit niet ideaal voor het kind; en als het met moeder en kind goed gaat kan het kind misschien wel 38 weken blijven zitten. Dat lijkt me ook afhankelijk van de groei van het kind en de medische conditie van de moeder, de komen de maanden. Je kunt twee dingen doen: Met een gezellig babycadeautje bij haar binnenvallen voor een kletsje en zien wat er van komt. Is ze zwanger, klikt het nog steeds tussen jullie, is er nog steeds sprake van een vriendschap, hebben jullie allebei zin om verder te gaan. Of je stopt nu met nadenken over haar en laat haar los. Rottig voor je, maar als het gevoel van liefde en vriendschap wordt overvleugeld oor wantrouwen en er-niet-bij-kunnen, dan is het mooi geweest.

Ja, dat kan een gynaecoloog, soms is het gevaarlijk een baby op de natuurlijke wijze op de wereld te laten komen, als moeder of kind iets mankeert, dan wordt de keizersnee vast gepland en als er geen spoedgevallen tussendoor komen, dan ook uitgevoerd. Ook foetussen van een paar weken oud worden gebruikt voor de wetenschap, dit om te onderzoeken waarom de zwangerschap is afgebroken. Ook vind ik het niet vreemd dat je vriendin nu wel om baby spullen vraagt en toen niet, ze is nu immers verder in de zwangerschap en moet dat soort dingen gaan regelen. Het rolletje op in een echo apparaat, lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar ook radiologie is voor een groot gedeelte mensenwerk, dus ook daar kunnen fouten gemaakt worden. Ga eens langs bij je vriendin, dan kun je haar buik zien en vragen of je mag voelen of je de baby voelt, zoveel twijfels, aan de eerlijkheid van je vriendin, moet je uitzoeken, voordat je haar laat vallen, of bejegend van zaken die achteraf toch blijken te kloppen, vriendschap staat of valt met vertrouwen.

3 weken eerder 'halen' in verband met klachten komt inderdaad voor, dat hebben ze bij mijn middelste ook gedaan. Dat wist ik geen 3 maanden van tevoren, maar ik sluit niet uit dat dat gebeurt bij mensen met hartkwalen. Het is per slot van rekening zwaar 'rondpompen' voor jezelf + een kleine kruimel. Wat ergers is, is dat je volgens mij twijfelt aan het feit of ze uberhaupt wel zwanger is. En dat er kans is dat die twijfel gegrond is, omdat ze nogal vaak halve waarheden en leugens vertelt volgens jou. Je verdenkt haar van aandachttrekkerij en je denkt dat ze daarom zo ontwijkend op je vragen reageert. Het lijkt mij sterk dat je een zwangerschap van 6 maanden kunt verbergen als je al een aantal keren zwanger bent geweest. Vraag haar om de kleertjes zelf op te komen halen, dan zie je het zelf. En voor de rest zijn de antwoordgevers hier natuurlijk ook niet helderziend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100