Kan je later alsnog zwanger worden als je seks had op de eerste dag van menstruatie?

Ik heb zonder condoom seks gehad op de eerste dag van menstruatie. Toen hij in me is klaargekomen en ik daarna nog ongeveer 5 minuten met mijn benen omhoog lag. Zou het kunnen dat ik nog zwanger kan worden? Zo ja wanneer en hoe kan ik dat merken?

Graag snel een antwoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik ben niet meer ongesteld. Was het maar 2 dagen. is de kans groter dat je zwanger kan worden als je een korte menstruatie heb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
het beste kun je straks een zwangerschaptest doen.
Zo te lezen wil je graag zwanger worden? De eisprong vind normaal gezien een paar dagen eerder plaats
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke. Ik wil inderdaad graag zwanger worden. Kan de eisprong en ovulatie nog komen? Zo ja wanneer
Ritsuka
7 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk de volgende cyclus pas weer, bij je volgende ovulatie/eisprong. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ovulatie "Dit proces vindt bij de vrouw één maal per menstruatiecyclus plaats, in het midden van de cyclus." "Met een ovulatietest kan de LH-piek worden opgespoord. De ovulatie vindt plaats 20-48 uur na de start LH-piek. Dit is de meest vruchtbare periode van de menstruatiecyclus en dus het beste moment om zwanger te worden. Na de ovulatie kan de eicel nog slechts enkele uren bevrucht worden door een zaadcel om tot de ontwikkeling van een embryo te komen." https://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruatiecyclus "Eicellen blijven ongeveer 24 uur in leven, maar spermacellen leven veel langer en kunnen in het lichaam van de vrouw soms 4 à 7 dagen overleven[3]. Dit betekent dat coïtus tot 4 dagen vóór de eisprong en 2 dagen na de eisprong kan leiden tot zwangerschap, omdat overlevende spermacellen dagen na de geslachtsgemeenschap nog de eicel kunnen bevruchten. De vruchtbaarste dag is 2 dagen voor de eisprong. Indien zwangerschap gewenst is, is het dus aangewezen reeds enkele dagen voor de vermoedelijke eisprong geslachtsgemeenschap te hebben."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik weet niet of het een tussenbloeding was. Hoe kan ik daarachter komen? Zou ik dan later weer ongesteld worden of niet? ik had ook ongeveer paar weken geleden een innesteling bloeding. Toen had ik een klein beetje rood bloed aan WC papier. Was ik toen al zwanger of kan het ook afgestoten zijn?
Ritsuka
7 jaar geleden
doe gewoon binnenkort een zwangerschapstest, de enige manier om het zeker te weten.

Antwoorden (3)

De kans op zwangerschap bij seks tijdens de menstruatie is nihil, maar niet volledig uitgesloten. Bij een onregelmatige cyclus is de eisprong soms slecht voorspelbaar. Maar van alle momenten in je cyclus die je kunt kiezen om seks te hebben, is de eerste dag van je menstruatie zo ongeveer de dag waarop de kans op bevruchting het kleinst is. Aan het einde van de menstruatie is die kans - hoewel nog steeds zeer, zeer klein - al ietsje groter: heb je een vroege eisprong en overleeft het zaad van je partner bovengemiddeld lang in jouw lichaam, dan zou bevruchting theoretisch gezien mogelijk zijn. Op de eerste dag van de menstruatie is die kans vrijwel uitgesloten. Maar mocht je twijfelen, dan kun je natuurlijk een zwangerschapstest doen (nog niet direct, maar toch).

Toegevoegd na 2 minuten:
N.a.v. je toevoeging: bij een korte menstruatie is de kans inderdaad ietsje groter dat je zwanger kunt worden wanneer je seks hebt gehad op je eerste menstruatiesdag. Maar de kans blijft heel erg klein.

Toegevoegd na 3 minuten:
*menstruatiedag (stomme autocorrect)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zwanger worden, wordt je nooit meteen. Sperma heeft tijd nodig om een eventuele vrijgekomen eicel te bevruchten. Over het algemeen leeft sperma 1 tot 3 dagen. Daarbij leeft de eicel gemiddeld ongeveer 24 uur. In het meest gunstige geval heb je dus minimaal 1 en maximaal 4 dagen waarin de bevruchting kan plaats vinden.

Als de bevruchting plaats vind, dan reist de bevruchte eicel richting je baarmoeder om zich daar in te nestelen. Zwanger ben je nadat de eicel zich in de baarmoeder heeft ingenesteld.

Het vrijkomen van de eicel gebeurt gemiddeld bij een normale en regelmatige cyclus 2 weken NA de eerste dag van je menstruatie. Of anders gezegd ongeveer 14 dagen. Dat is dus veel te lang voor een zaadcel om te overleven.

MAAR er zijn natuurlijk de eeuwenoude uitzonderingen en er zijn dus vrouwen die een eisprong hebben op de meest aparte momenten en dus ook vlak voor of vlak na de start van de menstruatie.

Een menstruatie is simpelweg het opschonen van de baarmoeder, omdat er geen innesteling is geweest van een bevruchte eicel. Deze kan prima plaatsvinden terwijl er een nieuwe eicel vrijkomt. Omdat het ongeveer 6 tot 12 dagen duurt voordat het in de baarmoeder wil innestelen.

Heb je een regelmatige cyclus (tussen de 21 en 35 dagen) Is de kans groot dat je eisprong ook redelijk goed getimed kan worden en zal het risico op een zwangerschap zeer zeer laag zijn, zo goed als nul. Bij een onregelmatige cyclus is de kans nog steeds klein, maar wel groter.

De enige manier om het zeker te weten is een (inwendige) echo. Want ook zwangerschapstesten kunnen vals negatief zijn. Ook kun je ongesteld blijven worden tijdens je zwangerschap.

Een zwangerschap is trouwens Zelden vals positief. Dus je kunt na een week of 3 een zwangerschapstest halen. Is deze positief, dan wordt het een afspraak bij de verloskundige. Is deze negatief, kun je nog afwachten eventueel een cyclus later weer aankijken. Zeker vanwege de geringe kans van dit moment zou ik niet perse meteen een echo laten maken. Maar als je je onzeker blijft voelen kan dit wel (ik heb het zelf ook ooit eens laten doen)

Tip voor de volgende keer, als je echt niet zwanger wil worden, en er is onveilige gemeenschap geweest. Haal een morning after pil.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie nu dat je haast hebt met je antwoord binnen 5 dagen zijn er opties: morning-afterpil of spiraal, zie bron.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je de reacties had gelezen dan wist je dat de vraagsteller graag zwanger wil worden.
sterredag
7 jaar geleden
Ik beantwoord een vraag. Waarom moet ik me dan ook altijd verdiepen in reacties (en waarom heeft iemand haast met een antwoord.) Reacties zijn wat anders dan aanvullingen op de vraag. Dan had er een aanvulling geschreven moeten worden. Maar goed. Om dan een minduimpje te geven op mijn antwoord die verder gewoon correct is op een vraag die door anderen ook gelezen kan worden met een heel ander doel, vind ik op zijn minst apart. Want goede vraag gaat om kennis vermeerdering. Niet op persoonlijke kwesties op te lossen. Er staat ook ALS...... wat beteken dat ALS je wel zwanger wilt worden, dat allemaal niet nodig is.
Hoe groot is de kans om NIET of WEL zwanger te worden? Met seks op de 2de dag tijdens mijn menstruatie. En naar dat wij klaar waren. 3 dagen later pas klaar met mijn menstruatie??

Alsjeblieft snel antwoorden !!!