wordt een vlokkentest uitgevoerd als men zwanger is van twee-eiige tweeling of als men zwanger is van een eeneiige tweeling?

Bij een twee-eiige tweeling heeft ieder individu een eigen chorion. Bij een eeneiige tweeling kan ieder individu ook een eigen chorion hebben indien de splitsing voor de blastulastadium plaatsvindt. Indien dus ieder individu een eigen chorion heeft kan men dan bepalen van welk kind ze nu chorionvilli hebben afgenomen tijdens de vlokkentest? Of is het niet mogelijk om te bepalen van welk kind er nu chorionvilli is afgenomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Ze doen bij een tweeling een vruchtwaterpunctie:

Kan ik de vlokkentest ook laten doen als ik zwanger ben van een tweeling?

Het UMC Utrecht doet meestal geen vlokkentest bij vrouwen die zwanger zijn van een tweeling. Bij tweelingen kunnen de placenta’s namelijk vlak bij elkaar liggen. En dan weten we niet zeker van welk kind de vlokken zijn. We doen dan liever een vruchtwaterpunctie. Soms is een vlokkentest wel mogelijk.

Toegevoegd na 1 dag:
Je kunt dan nog zeggen: hoe moet je dan testen als ze samen in het vruchtwater zitten maar dat is het probleem niet want dat kan alleen bij eenëiige tweelingen die heel laat gedeeld zijn en die zijn identiek qua genen.