Hoe makkelijk of moeilijk is het voor een echoscopist met 14 weken het geslacht te zien?

Ik heb deze week met 14 weken een echo gehad, 13.5 weken om precies te zijn. Ik vroeg aan de echoscopist (die al ruim 30 jaar ervaring heeft) of hij al kon zien wat het geslacht is...

Hij heeft goed zitten kijken en zei dat hij de kans groot vindt dat dit een meisje is, maar durfde dit niet met zekerheid te zeggen. Nu ben ik eens gaan googlen en zie ik dat er best veel echopraktijken zijn die vanaf 14 weken een geslachtsbepaling aanbieden, ook echt praktijken met een "goede naam" in Amsterdam. Dat is nieuw voor mij, toen ik zwanger was van mijn zoontje dacht ik dat dit pas met 16 weken kon.

Ik ben dus benieuwd in hoever het echt wel duidelijk zou zijn als het een jongen is. Zou dit met zo'n termijn toch wel duidelijk moeten zijn?

Komt het erg veel voor dat het uiteindelijk dan toch een jongen blijkt te zijn of heeft een ervaren echoscopist het dan meestal wel bij het juiste eind?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Als het een meisje is is dat eerder met zekerheid te zeggen dan als het een jongen is, maar verder hangt alles toch af van hoe het kind ligt en hoe duidelijk de geslachtsorganen al gevormd zijn. Een echopraktijk kan echt niet van tevoren zeggen dat ze met 14 wk al een zekere geslachtsbepaling via een echo kunnen doen.

Een ervaren echoscopist zal NOOIT met zekerheid zeggen wat het wordt als hij/zij niet 100% zeker is. Jij kreeg als antwoord dat de kans groot is dat het een meisje is en daar zul je je bij neer moeten leggen tot je zekerheid hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron kun je lezen dat met 14 wk echt idioot vroeg is en ik vraag me af hoe ze dat aanbieden? Waarschijnlijk met een terugkomgarantie of iets dergelijks: http://www.3dechobarendrecht.nl/index.php/wij-bieden/meisje-of-jongetje.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want dat iets kan ook iets anders zijn en het kan heel klein zijn zodat je gaat twijfelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is net omgekeerd. Als het een jongetje is, kun je er meer vanuit gaan dat de stelling klopt dan als het een meisje is. Het geslachtsdeel van een jongetje moet in de meeste gevallen rond dit termijn nog indalen, soms komt het voor dat dit zelfs pas na de 20 weken echo gebeurt waardoor een jongen voor een meisje wordt aangezien.
Met 13,5 week lijken het geslacht van een jongen en een meisje nog behoorlijk veel op elkaar. Bij jongens moet het piemeltje in de meeste gevallen nog indalen. Maar een zeer ervaren echoscopist die gebruik maakt van de nieuwste apparatuur (daar zit het 'm vooral in) zou het nu moeten kunnen zien. Honderd procent betrouwbaar is het niet, daarom kun je bij de meeste echobureaus pas vanaf 17 weken terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf 16 weken zijn de geslachtdelen volgroeid en zou je met bijna 100% zekerheid kunnen zeggen wat het geslacht is (mits het goed ligt uiteraard). Eerder dan 16 weken is het altijd gokken, ook voor ervaren echoscopisten. Voor de 16de week hebben alle kinderen er namelijk een soort van stokje zitten. Het verschil tussen jongetjes en meisjes is dat het jongetje een beetje omhoog staat en dat van een meisje een beetje naar beneden. Maar dit blijft dus gissen. Het betrouwbaarst is wachten tot de 20 weken echo of uiteraard tot de geboorte.