lichte druk op buik aan het begin van de zwangerschap, maakt dat uit?

Mensen hebben mij verteld, dat als je zwanger bent (bij mij nog onbekent hoelang) dat ik niet op mijn buik mag liggen. Dat er helemaal geen gewicht op mijn buik mag komen.
Is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het heel lang gedaan door mijn armen strak tegen mijn buik te leggen (links en rechts van de buik) en dat ging prima. Ik ken ook iemand het echt tot het einde aan toe is gelukt. Als je een buikslaper bent kun je maar beter goed aan je slaap komen in plaats van in paniek steeds op je zij te gaan liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dit ook maar hoorde van de huisarts en verloskundige dat dit niet waar is, je merkt het meer dat je niet lekker ligt, dus zolang je lekker ligt kan dit gewoon, ik heb totenmet week 30 (of langer, weet ik niet meer zeker) op mijn buik gelegen. je kunt hierover ook veel lezen op forums voor zwangere vrouwen, bijv. wij.nl hier kun je ook zelf je vragen stellen aan medezwangeren, kan je misschien als heel prettig ervaren:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps: fijne zwangerschap toegewenst, al is het dan nog maar voor de "laatste"loodjes :)

Het beste antwoord

je baby zit goed beschermd in je buik, je kunt dus rustig op je buik liggen, als je wat dikker wordt, vind je dat zelf misschien niet prettig meer, maar voor je baby kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat is niet waar, de kleine zit goed beschermt in je baarmoeder, als jij graag op je buik slaapt is dat geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, da's niet waar. Zolang het lekker ligt mag je gerust op je buik liggen. Je kindje is prima beschermd. Zelfs eem val van de trap bijvoorbeeld is meestal geen reden tot grote paniek (wel tot een extra controle)
Je zult op een gegeven moment wel merken dat het gewoon niet meer lekker ligt. Aan het eind van de zwangerschap is het sowieso zoeken naar een lekkere lighouding, meestal lig je dan op je zij, eventueel met kussentjes in je knieen, onder je buik en in je rug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even extra aanvulling op vorige goede antwoorden. Ik heb het laatst door een verloskundige horen uitleggen op een hele mooie manier. Stel je voor dat je een ballon vult met water en daar een knikker in doet. Als je schud of duwt tegen die ballon heeft die knikker daar geen last van. In de eerste maanden van de zwangerschap kun je het je zo voorstellen. Het minikindje zit in je baarmoeder met vruchtwater. Je kunt dus rustig op je buik slapen.