Is de pil veilig als je ze inneemt de eerste dag van de menstruatie?

Hoi
Ik ben echt aan het panikeren... 8augustus heb ik onveilige seks gehad (was toen nog niet aan de pil) en de 9de moest ik normaalgezien mijn regels krijgen). De nacht van 8 op 9 zijn mijn regels begonnen maar de 9de overdag niks meer... (wat ik al raar vond) Ik heb een MAP genomen de 10de omdat ik in paniek was dat ik kans had op zwangerschap. De 13de zijn mijn maandstonden begonnen, deze zijn wss uitgesteld geweest door de MAP? Dus ben dan ook de 13de begonnen met innemen van de pil, dit terug na 2jaar geen pilgebruik. Elke dag nauwkeurig zoals het moet.

Sinds dat ik de pil neem heb ik wel last van menstruatieachtige krampen en een doorbraakbloeding gehad. Nu heb ik ergens gelezen dat de pil niet efficiënt werkt de eerste maand?? Ik hoop dat dit verkeerd is want op de bijsluiter en op andere sites staat als de pil wordt ingenomen op eerste menstruatiedag hij wel al effectief is want heb de 19 gevreeên met mijn vriend, in het idee dat ik wel al veilig was zoals op de bijsluiter stond.
Ik weet dat ik er een grote soep van heb gemaakt maar ben zo bang.. Ik hoop echt dat ik niet zwanger ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

ja hoor, de pil zou nu gewoon veilig moeten zijn. als je start op de eerste dag van je menstruatie, ben je meteen beschermt tegen zwangerschap (niet tegen soa's uiteraard!).

Even stap voor stap: De onveilige seks van 8 augustus hebben hoogstwaarschijnlijk niet voor en zwangerschap kúnnen zorgen, tenminste niet als je een regelmatige cyclus hebt. Je eisprong was toen al te lang geleden. Helemaal uitgesloten is het nooit, maar het is zeer onwaarschijnlijk. Je menstruatie zal waarschijnlijk vervolgens inderdaad door de MAP wat in de war zijn gegooid. Dat is niets vreemds. Waarom dan na één dag het bloedverlies al stopte ook vóórdat je de MAP had genomen, weet ik niet. Kan stress geweest zijn, of heel iets anders. Vervolgens ben je de 13e begonnen met het nemen van de pil. Als dit je normale menstruatie was, dan zou de pil je direct beschermd moeten hebben. Als je begint te slikken op de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd. Anders moet je zeven dachten wachten voor je veilig bent. In jouw geval is het lastig te zeggen, omdat je na een MAP nooit helemaal zeker weet of een bloeding die je krijgt, je normale menstruatie is of een onregelmatige bloeding. Wat dat betreft zit je dus een beetje op het randje. Als de pil je meteen beschermde, zou je de 19e beschermd moeten zijn geweest. Als dit niet zo was, dan beschermd de pil nog niet optimaal. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je zwanger bent. Wat je kunt doen, is even weer stoppen met de pil (en dan natuurlijk condooms gebruiken als je wilt vrijen!) en een zwangerschapstest doen. Als je eventueel zwanger bent, is het namelijk niet goed voor de vrucht om de pil te blijven slikken. Ik zou dus tóch heel even stoppen, en dan eerst testen om zekerheid te hebben. Mocht je zwanger blijken te zijn, maak dan een afspraak bij je huisarts, die kan je verder adviseren. Ik acht de kans niet groot dat je zwanger bent, maar je moet het wel controleren natuurlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100