Is de pil veilig als je ze inneemt de eerste dag van de menstruatie?

Hoi
Ik ben echt aan het panikeren... 8augustus heb ik onveilige seks gehad (was toen nog niet aan de pil) en de 9de moest ik normaalgezien mijn regels krijgen). De nacht van 8 op 9 zijn mijn regels begonnen maar de 9de overdag niks meer... (wat ik al raar vond) Ik heb een MAP genomen de 10de omdat ik in paniek was dat ik kans had op zwangerschap. De 13de zijn mijn maandstonden begonnen, deze zijn wss uitgesteld geweest door de MAP? Dus ben dan ook de 13de begonnen met innemen van de pil, dit terug na 2jaar geen pilgebruik. Elke dag nauwkeurig zoals het moet.

Sinds dat ik de pil neem heb ik wel last van menstruatieachtige krampen en een doorbraakbloeding gehad. Nu heb ik ergens gelezen dat de pil niet efficiënt werkt de eerste maand?? Ik hoop dat dit verkeerd is want op de bijsluiter en op andere sites staat als de pil wordt ingenomen op eerste menstruatiedag hij wel al effectief is want heb de 19 gevreeên met mijn vriend, in het idee dat ik wel al veilig was zoals op de bijsluiter stond.
Ik weet dat ik er een grote soep van heb gemaakt maar ben zo bang.. Ik hoop echt dat ik niet zwanger ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

ja hoor, de pil zou nu gewoon veilig moeten zijn.
als je start op de eerste dag van je menstruatie, ben je meteen beschermt tegen zwangerschap (niet tegen soa's uiteraard!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even stap voor stap:

De onveilige seks van 8 augustus hebben hoogstwaarschijnlijk niet voor en zwangerschap kúnnen zorgen, tenminste niet als je een regelmatige cyclus hebt. Je eisprong was toen al te lang geleden. Helemaal uitgesloten is het nooit, maar het is zeer onwaarschijnlijk.

Je menstruatie zal waarschijnlijk vervolgens inderdaad door de MAP wat in de war zijn gegooid. Dat is niets vreemds. Waarom dan na één dag het bloedverlies al stopte ook vóórdat je de MAP had genomen, weet ik niet. Kan stress geweest zijn, of heel iets anders.

Vervolgens ben je de 13e begonnen met het nemen van de pil. Als dit je normale menstruatie was, dan zou de pil je direct beschermd moeten hebben. Als je begint te slikken op de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd. Anders moet je zeven dachten wachten voor je veilig bent. In jouw geval is het lastig te zeggen, omdat je na een MAP nooit helemaal zeker weet of een bloeding die je krijgt, je normale menstruatie is of een onregelmatige bloeding.

Wat dat betreft zit je dus een beetje op het randje. Als de pil je meteen beschermde, zou je de 19e beschermd moeten zijn geweest. Als dit niet zo was, dan beschermd de pil nog niet optimaal. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je zwanger bent.

Wat je kunt doen, is even weer stoppen met de pil (en dan natuurlijk condooms gebruiken als je wilt vrijen!) en een zwangerschapstest doen. Als je eventueel zwanger bent, is het namelijk niet goed voor de vrucht om de pil te blijven slikken. Ik zou dus tóch heel even stoppen, en dan eerst testen om zekerheid te hebben.

Mocht je zwanger blijken te zijn, maak dan een afspraak bij je huisarts, die kan je verder adviseren. Ik acht de kans niet groot dat je zwanger bent, maar je moet het wel controleren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merci voor het vlotte antwoord. Het is nu inderdaad moeilijk te weten of het mijn normale menstruatie was of een onregelmatige bloeding door de MAP. Vanaf wanneer heeft de pil effect op het baarmoederslijmvlies? Ik was hem wel al 8dagen bezig met innemen... Hopelijk is de kans inderdaad klein. Wat er misschien ook toe doet is dat mijn vriend de tweede keer (19 aug) niet is klaargekomen maar ik weet wel dat er in voorvocht ook sperma zit.. maar toch wel minder dan in een gewone ejaculatie? Ik verga hier van de stress en zenuwen uit angst voor zwangerschap. Ik weet eventjes niet wat gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik je vraag verkeerd gelezen? Ik dacht dat je de 13e begonnen was met de pil, en dan de 19e onveilig gevreëen had. Dan was je net 6 dagen begonnen, of niet? In dat geval kun je er niet helemaal zeker van zijn dat de pil je al bescherming bood. Als je daadwerkelijk al 7 dagen of langer de pil slikte, mag je er gewoon vanuit gaan dat je beschermd was. Het al dan niet klaarkomen tijdens de penetratie zegt helaas niet zo veel. Ook met minder sperma heb je maar één snelle 'zwemmer' nodig voor een bevruchting. Dat de kans misschien ietsje kleiner is dat een zaadje een eventuele eicel kan bevruchten, is helaas iets waar je weinig aan hebt als je absoluut niet zwanger wilt worden. Vrijen rondom je eisprong geeft een hogere kans op zwangerschap dan vrijen vlak voor je menstruatie, maar zolang die kans niet 0 is of heel dicht bij de 0 komt, zul jij in de stress zitten. Even concreet, want paniek is absoluut geen fijn gevoel: als jij 7 dagen of langer de pil slikte op het moment dat je onbeschermde seks had, kun je gerust zijn. De kans dat je zwanger bent, is dan net zo groot als de kans op zwangerschap wanneer je al maandenlang netjes de pil slikt: extreem klein dus. Dan zou ik gewoon doorslikken als ik jou was, de bloedingen komen dan waarschijnlijk doordat je lijf nog aan de pil moet wennen, of nog een beetje van de hormonale verwarring door de MAP. Als je minder dan 7 dagen de pil slikte tijdens jullie vrijpartij, is er een hele kleine kans dat je vanwege de onregelmatigheid door de MAP niet daadwerkelijk op je eerste menstruatiedag begonnen bent met slikken, en daarna had je weer een heel kleine kans dat de pil na 6 dagen nog niet voldoende werkzaam was. Allemaal erg kleine kansen dus, maar toch groter dan in de eerste situatie. Als jij absoluut niet zwanger wilt zijn of worden, neem dan direct vanmiddag even contact op met je huisarts. Misschien ben je nog net op tijd voor de MAP, en misschien zijn er nog andere opties om bijvoorbeeld een innesteling te voorkomen (een 'noodspiraal' - wat eigenlijk gewoon een koperspiraaltje is gebruikt als noodanticonceptie) kan bijvoorbeeld nog 5 dagen na het moment van onbeschermde seks, terwijl de noodpil (MAP dus) binnen 72 uur genomen moet worden, en dan ook al minder werkzaam is dan wanneer je hem binnen 24 uur neemt. Maar daarbij kan de huisarts eventueel met een bloedtest eerder testen dan dat jij een thuistest kunt doen, en je hopelijk snel geruststellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 7 dagen zou de pil veilig moeten zijn. Óók als je niet op de eerste dag van je menstruatie bent begonnen. Volgens mij moet je je dus niet al teveel zorgen maken. De eisprong is helaas niet echt te voorspellen na de MAP. Bij de meeste vrouwen is hun cyclus verstoord na het innemen van de MAP, vaak duurt het langer voordat ze ongesteld worden, en soms ook wat korter. Pas de volgende cyclus is vaak weer normaal. Bij jou zit het allemaal wat kort op elkaar, omdat je met de pil bent begonnen vlak nadat je een MAP had genomen. Dat is dus niet te voorspellen. De tijd kun je helaas niet terugdraaien, maar in elk geval gebruik je nú de pil. Als je die trouw blijft slikken, hoef je niet nog een keer zo'n angstige tijd te hebben. Een tip: bespreek met je arts of het mogelijk is je pil langer door te slikken, dus niet na elke strip een stopweek te houden. Dat is makkelijker, je hebt geen last van menstruatieklachten tijdens je stopweek, én de pil is veiliger. Als je namelijk veel minder vaak een stopweek houdt, is het niet meer erg als je eens één of twee pillen vergeet, of als bijvoorbeeld door diarree of overgeven de pil minder werkzaam is. Nogmaals: ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Maar bel wel even met je huisarts inderdaad, al was het maar omdat die je hopelijk gerust kan stellen. Kun je trouwens over je stress spreken met je vriend, of met je ouders? Soms helpt het om het even van je af te kunnen praten, en kun je je daarna beter concentreren op andere dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, met kort op elkaar bedoel ik de MAP en de gewone pil. Daardoor weet je niet zeker welk bloedverlies waardoor komt, bijvoorbeeld. Opgeblazen gevoel en krampen of bloedverlies zijn trouwens wel normaal als je net begint met de pil hé? Dat kan heel goed ook daardoor komen. En inderdaad zegt een doorbraakbloeding niets over de veiligheid van de pil. Enneuh.. ik ken jouw vriend niet, maar samen seksen is samen zorgen maken, toch? Nu zit jij als enige met het probleem en als enige in de stress, terwijl hij er ook bij was, blijkbaar géén condoom gebruikt heeft, en ik neem aan ook wist wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben. Eigenlijk is dit net zo goed zijn zaak als de jouwe, toch?