De oorzaak van harde buiken bij de vrouw tijdens de zwangerschap zit hem in de baarmoeder. Deze trekt namelijk samen bij drukte of stress. Dit komt doordat de baarmoeder met banden vast zit aan het bekkenbot. Bij drukte of stress komt er extra druk op deze banden te staan met gevolg dat de baarmoeder hard wordt.

Dit is in principe vrij normaal en komt veel voor. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken als dit enkele keren op een dag voor komt. Als het bij u wel zeer vaak voor komt, ik bedoel vaker in een uur dan geeft uw lichaam u het signaal het wat rustiger aan te doen. In dat geval kunt u het beste naar uw lichaam luisteren en rust nemen.

Naast deze oorzaak die stress gerelateerd is kan harde buiken ook een andere rede hebben. Het is namelijk zo dat de baarmoeder al vast begint met oefenen voor de bevalling. Dit gebeurd vaak aan het einde van de zwangerschap en hierbij rekt de baarmoeder zich no nu en dan op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ prima en duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is 1 iemand zonder reden niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
It wasnt me. Kan de foetus ook de veroorzaker van harde buiken zijn, bijv doordat ze druk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoever ben je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak je geen zorgen dat je een beweeglijk kindje hebt, dit is alleen een goed teken.
Harde buiken nemen af als je een uurtje gaat liggen met een rubberen warmwaterkruik tegen je onderbuik aan.
Veel harde buiken zijn vaak een teken van je lichaam dat je te druk bent, probeer meer te rusten.
Maak jij je toch zorgen dat je te vaak harde buiken krijgt, kun je altijd contact opnemen met je verloskundige voor deskundig advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wonderlijk dat men er van uitgaat dat het een zwangerschap betreft.
Er kunnen ook andere, medische, redenen voor zijn.
Bij voorbeeld ontsteking, vochtophoping, ouderdomsbuik enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je goed naar de rubriek kijkt, staat er "zwangerschap" dus zo wonderlijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kathlyn ;-)
Harde buiken kunnen al vroeg in de zwangerschap ontstaan. Het zijn oefenweeën, die de baarmoeder helpen zich voor te bereiden op de bevalling. Een harde buik is onschadelijk voor de moeder en de baby.
Ze ontstaan doordat de baarmoeder wordt geprikkeld. Bijvoorbeeld omdat de aanstaande moeder het druk heeft gehad. De baarmoeder zit met banden aan het bekken vast. Als de zwangere zich druk maakt dan komt er veel spanning op de banden te staan (bandenpijn). De spieren van de baarmoeder trekken zich dan korte tijd samen, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt ook niet prettig. Harde buiken komen ook voor bij bukken, plotseling opstaan, een volle blaas of een orgasme, als het kindje zich omdraait of als het een groeispurt heeft.
Amadea