Baby met 32 weken nog niet ingedaald, reden tot zorg?

Vandaag zijn mijn vrouw en ik bij de gynaecoloog langsgeweest. De verwachting was dat de baby al zou zijn begonnen met de indaling, maar dit was helaas nog niet het geval. Nu moeten we over 2 weken weer langs, om te kijken of de baby op z'n minst al gedraaid is. We hopen niet dat er sprake zal zijn van een stuitligging, want dit houdt in dat er een keizersnede aan te pas dient te komen. We willen graag nog meer kinderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er reden tot zorg is, zal de gynaecoloog jullie dat vandaag toch verteld hebben? Hij of zij is de deskundige op dit terrein. Leg het nog eens aan die gyneacoloog voor, als je je zorgen maakt en je (kennelijk) geen bevredigend advies of antwoord hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eerste baby daalt sowieso later in dan volgende baby;s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iedereen: Ik ben blij om zoveel (geruststellende) reacties terug te lezen met persoonlijke ervaringen. Dank hiervoor allemaal. +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar een klein percentage van de baby's ligt na 35 weken nog in stuit.
grote kans dat de baby dus nog spontaan gaat draaien!
indalen hoeft pas met 36/37 weken te gebeuren en gaat meestal ook wat lastiger als een kindje in stuit ligt.
dit gaat dus vast en zeker gebeuren als jullie kindje gedraaid is.
nog alle tijd dus!
mocht de natuur anders beslissen, zijn er weer tal van mogelijkheden, dus voorlopig maar weer rustig afwachten wat er gebeurt voor de volgende controle.

Het beste antwoord

Het indalen is niet noodzakelijk, maar wel prettig. Want dan krijgen de longen van de zwangere meer ruimte, waardoor zij gemakkelijker adem kan halen.
Na het indalen is het niet meer mogelijk de baby te draaien, want dan ligt het klem in het vrouwelijk bekken. Daarom kan in het geval van een stuitligging nu nog geprobeerd worden de baby naar een hoofdligging te draaien. Dus is het juist wel gunstig dat de indaling op zich laat wachten. Geen reden tot zorg.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is nog geen reden voor paniek. En ook na een keizersnede kunnen jullie nog steeds gewoon kinderen krijgen. Mijn beide zonen zijn tijdens de weeën ingedaald.
Een kroop zelfs weer stukje terug omhoog. Maar weeën krijgen je kleintje er hoe dan ook uit.
Maak je geen zorgen. Ze zullen altijd nog eerst pogen te draaien als de baby in stuit komt.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je antwoord.
behalve dat uitwendig draaien: dat doen ze niet altijd hoor!
maar idd geen zorgen, er is nog tijd genoeg!
Je hebt nog 8 weken te gaan ; allemaal in de 'veilig zone'. als je NU al in paniek raakt, staat je nog wat te wachten ;-). De verloskundige of gynaecoloog zullen het je zeker laten weten wanneer er serieuze complicaties of risico's dreigen.

Een stuit (die trouwens nog makkelijk kan draaien, nu de bab nog niet is ingedaald)hoeft niet per se een keizersnee te betekenen, en na een keizersnee kun je gewoon meer kinderen krijgen, desnoods weer met een keizersnee.

Gewoon over twee weken inderdaad nog eens kijken ; dat is een vrij normale interval voor deze zwangerschapsduur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus!!
Het duurt dus nog 8 !! weken.
Meestal komt het dalen pas later en ook het draaien.
Wees gerust, het gaat vast goed komen !
Als het over 6 weken nog zo is kan ik me voorstellen dat ze er aandacht aan besteden.
Ik snap echt die gynaecoloog niet , er is nog zoveel tijd !
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil je graag gerust stellen omtrent je zorg over een mogelijke keizersnede.Wij hebben 4 kids, waarvan de laatste 3! met een keizersnede zijn geboren!
ik hoop ook dat je jouw zorgen een beetje kan loslaten,geniet van de zwangerschap,het is zo bijzonder, en hoe het kindje ook geboren wordt....dat ben je allemaal kwijt als je het in je handen hebt!!Geniet ervan!

Toegevoegd na 1 minuut:
geen drieling,dus 3 keizersnede,s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat de gynaecoloog jullie over twee weken weer wil zien, heeft waarschijnlijk met het draaien te maken. Wanneer een baby in een stuit ligt, kan het met de hand gedraaid worden. Dit schijnt nogal een gedoe te zijn, duw- en trekwerk aan de buitenkant van de buik. Maar dit doen ze over het algemeen rond de 35e week. Als het eerder gebeurt, is de kans groot dat de baby weer terug draait, en als het later gebeurt, is er geen ruimte genoeg meer, en kan het kind al ingedaald zijn, ook als het in een stuit ligt, verkeerd om ingedaald dan dus.
Dus op zich is het zeker geen reden tot zorg dat de baby nog niet is ingedaald, en de stuitligging is nu ook nog geen probleem. Overigens zijn er ook gynaecologen die stuitbevallingen zonder keizersnede begeleiden, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.