kan je gewoon borstvoeding geven als je zwanger bent?

een vriendin van mij is "plots"zwanger en geeft nog borstvoeding, nu vroeg ze zich af....kan dit kwaad voor de moeder, is de voeding voor de baby minder geschikt vanwege hormonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja. Soms wordt echter afgeraden je kindje borstvoeding te blijven geven, als je opnieuw zwanger bent.

Als reden wordt gegeven, dat borstvoeding geven weeënopwekkend is. Inderdaad komt tijdens de toeschietreflex het hormoon oxytocine vrij, dat hormoon stimuleert ook de weeën.

Alleen als je te vroeg weeën activiteit hebt, is er een reden om te stoppen met borstvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze kan gewoon door-voeden, ze moet er alleen een klein beetje rekening mee houden dat ze nu voor drie personen de energie levert: haar zogende baby, haar nieuwe kindje en zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het vrouwelijke lichaam is ingesteld om borstvoeding te geven nadat ze zuigeling(en) heeft gebaard. Hormonaal klopt dat allemaal dit is tot de beschikking van moeder natuur. Het is belangrijk dat je vriendin naar de huisarts gaat, want die heeft daar ervaring mee, en waarschijnlijk als dat niet zo is, kan die huisarts haar verwijzen naar een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huisarts, specialist?? niet nodig hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wel, daar is allerlei informatie over in te winnen. En je mag op zijn minst verwachten dat die je vragen zal beantwoorden. Hoe vaak zullen ze dat niet meemaken in huisartsenpraktijk, Zwangere vrouwen? Vrouwen met pasgeborene etc.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lactatiekundige heet dat, een borstvoedingsspecialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best nutteloos antwoord. Minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder lichaam reageert toch anders, maar dit is toch wel belangrijk. Huisartsen zijn (meestal) wel persoonlijke contacten, die een medische achtergrond hebben van je. Ik weet het kan misschien beangstigend zijn omdat het ook nog weleens gebeurt dat die je wegstuurt zonder iets mee te geven, en het gevoel kan geven alsof er niks aan de hand was, terwijl je wel degelijk iets vreemds voelt, maar je kan ook iemand meenemen naar de huisarts die je vertrouwt, kan een hoop spanning wegnemen, en de vragensteller is de vriendin van het geval die met haar mee kan gaan, dit adviseer ik, vindt mijn antwoord dan het nuttigste ook al is het simpel. Vindt het een beetje jammer dat er van één ding uit wordt gegaan; "en dat is bij mij was het niet zo, dus zal het ook niet bij een ander zijn." Maar boven de vraag staat er wel degelijk 'om een arts te raadplegen' en dat is niets voor niets, ieder lichaam reageert anders. Dat gaat om gezondheid, moet je heel voorzichtig mee zijn wat je dan antwoord. Misschien heeft haar vriendin wel een medische toestand, hoeft verder niet over gesproken te worden, want we kunnen het lichaam toch niet onderzoeken. En naar symptomen op internet moet je geen aandacht aanbesteden voor enig aandoening wat dan ook, het gaat over extremen bij alles op internet, dit is op zo'n manier niet aan te duiden, er liggen brochures bij praktijken, en er zijn meerdere moeders die regelmatig naar een specialist gaan om te evalueren.
wat stippel zegt, is helemaal waar.
toch is doorvoeden op zich geen enkel probleem.
ik ken moeders die twee kindjes de borst gaven, waarvan de één al ouder was dan een jaar én de pasgeborene!
in de praktijk loopt de borstvoeding tijdens de zwangerschap vaak wel wat terug en soms gaan kindjes de borst weigeren omdat de smaak ook schijnt te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord wilde ik ook geven. Enkel als toevoeging dan maar: als je twee kinderen borstvoeding geeft ( bijv. een baby en een dreumes ) heet dat tandemvoeden of tandemen. Google erop en je ziet genoeg ( confronterende ) foto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, het is geen enkel probleem, het regelt zichzelf. Als de oudste het niet meer lust, is dat ook prima en 'speent hij zichzelf af'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik zwanger was van de derde, is de eerste gestopt. Daar zat er dus nog eentje tussen! De oudste heeft tijdens de zwangerschap van de tweede doorgedronken en de tweede tijdens de zwangerschap van de derde. Dat even als ervarings/succesverhaal. ;-)
Mijn moeder was zwanger van mijn broertje toen m'n zusje nog kwam drinken. Wel is m'n moeder kort voor de bevalling gestopt met de borstvoeding. Waarom precies weet ik niet. Maar ik geloof niet dat het kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, kan wel zijn dat de borst voeding een beetje afneemt of verandert (minder voedingstoffen) omdat je hermoon huishoudinh verandert.