Hoe om te gaan met kraambezoek bij iemand met postnatale depressie?

12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon jezelf zijn.
Wat ik je wel aanraad is niet te druk te doen.
Ik had geen postnatale depressie, maar voelde me om een andere reden erg slecht na de bevalling van mijn jongste.
Ik kon er niet tegen wanneer mensen teveel aan het praten waren, dit maakte me onrustig.
Ik vond het fijn dat ik aandacht kreeg en mijn baby werd bewonderd, maar alles rustig.
Zo zei mijn tante weinig maar pakte ze gewoon mijn hand vast. Dit was het perfecte kraambezoek voor mij ;)

Het beste antwoord

Dat is hetzelfde als elk ander kraambezoek.
Ga je in de eerste weken na de bevalling op kraambezoek zal de moeder ook jaar zgn. huildagen hebben, snel emotioneel, dat heeft praktisch iedere kraamvrouw. De baby blues noemt men dat ook wel.
Duren die gevoelens langer en worden ze heftiger dan spreekt men van een postnatale depressie.
Wat doe je normaal als je op kraamvisite gaat? Je bewondert de baby en vraagt hoe het gaat met de kleine en met moeder, wil zij of de vader over de depressie praten dan zullen ze dat wel doen.
Mijn ervaring, na 2 maal een postnatale depressie is echter dat dit pas na een aantal weken na de bevalling duidelijk werd, toen de kraamvisite al allemaal geweest was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon op bezoek gaan en normaal doen. Kraamvisite is altijd leuk en gezellig. Mocht je eventueel merken dat de kraamvrouw er slecht tegen kan, blijf dan niet te lang hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De persoon die met postnatale depressie kampt heeft op dat moment vaak heel veel liefde nodig. In welke vorm dat is is persoonsgebonden. Over het algemeen is dat door veel knuffels en dingen voor haar doen, maar een ander wil juist misschien weer met rust gelaten worden.

Het beste dat je kunt doen is zeggen dat je graag wat voor haar wilt doen. bied het haar aan maar dring het niet op. Dan kan ze zelf beslissen of ze hulp wil. Vraagt ze om hulp en beloof je het, kom het dan ook echt na. Dat is een zeer belangrijk aspect. Iemand in een postnatale depressie voelt zich vaak in de steek gelaten. De vertrouwensband in het algemeen is dan al vrij poreus... Het helpt dus als er mensen in haar buurt zijn die meer van daden zijn, ipv woorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als iemand huilt voelt ze zich vaak al erg opgelaten. schenk er positieve aandacht aan, loop niet weg. Troost haar, sla je arm om haar heen, kijk of je humor kunt gebruiken. Dat is vaak een heel goed medicijn tegen tranen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best wel moeilijk. Een depressie is een persoonlijkheidsstoornis die al wortels heeft in de vroege kinderjaren.
Je kunt de problemen van een ander niet wegnemen, alleen de persoon zelf kan dat (met professionele hulp).

Zelf kan je zo iemand bemoedigend tegemoet treden, maar dan moet je natuurlijk wel zelf over voldoende 'moed' beschikken.
Daarvoor een tip, lees het boek: Moed doet goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een postnatale depressie is een gevolg van de bevalling en de lichamelijke en geestelijke veranderingen die hierbij horen en is dus geen persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kijk op de mens ontleen ik aan de psychologische school die ik het meest aannemelijk vindt. Maar de meeste psychologen (van andere scholen) zijn het erover eens dat de persoonlijkheid van een mens wordt gevormd in de eerste vier a vijf levensjaren. Het probleemoplossend vermogen eveneens. Als iemand in het latere leven (om welke redenen dan ook) een neurose of depressie ontwikkelt, duidt dat altijd op een (innerlijk) conflict met de eisen die het leven op dat moment stelt.
Een postpartum depressie is een vrij complex geheel. Er spelen veel verschillende factoren mee in het ontstaan ervan. Niet alleen wat in aanleg aanwezig is, maar ook omgevingsfactoren. Zo kan het meespelen dat de omgeving verwacht dat de kersverse moeder blij en trots is, terwijl zij zich eerder verward of angstig voelt. Voor kraambezoek is het belangrijk dat deze ruimte laat om te praten over minder leuke kanten van bevallen en moeder worden. Praat dus niet te snel over moeilijkheden heen met uitspraken als 'ach, als je kind maar gezond is' of 'geniet er maar van'. En wat al eerder gezegd werd: probeer aan te voelen waar de kraamvrouw behoefte aan heeft, en dat is bij iedereen weer anders.
Annet Heijerman, psycholoog
auteur 'Moeder worden voor je 25ste'