Komt een postnatale depressie alleen voor bij het eerste kindje van een vrouw?

12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is postnatale depressie?
jc54
12 jaar geleden
Post is na, nataal is bevalling, dus een depressie na een bevalling.
jc54
12 jaar geleden
Zo heb je PRENATAL, een winkel waar je babyspulletjes kunt kopen vóór de bevalling.....
Amadea
12 jaar geleden
Maar hopelijk krijg je geen depressie doordat je daar allemaal dure spullen hebt gekocht... ;-¤

Het beste antwoord

helaas is het volgens mij juist andersom.

De personen die ik ken met last hiervan kregen bij elk volgend kind MEER last. Bij iemand heeft het bij een derde kind tot langdurig medicijnen slikken en dreigende opname geleid.

Bij het eerste kind was het lang niet zo heftig.
Ik zal kijken of ik daar nog een officiele bron voor kan vinden

Toegevoegd na 9 minuten:
Er is enorm veel over geschreven, ik kan helaas niet iets vinden dat de zaak verklaard maar in onderstaande link staat in ieder geval wel dat vrouwen die dit een keer hebben gehad MOGELIJK een verhoogd risico hebben na een volgende zwangerschap.

Toegevoegd na 9 minuten:
oeps, verklaard=verklaart
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan na elke zwangerschap voorkomen, bij mij na de eerste en de derde.
amigo
12 jaar geleden
en na de tweede helemaal niks?
kan me voorstellen dat het dan wel even slikken was bij de derde zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd, dat had ik niet verwacht, na de tweede voelde ik me beter dan ooit.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, dat kan in principe na elke bevalling gebeuren. Een voormalige colllega van mij kreeg pas na de geboorte van haar tweede kind een post-natale depressie.
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, dat kan ook na volgende bevallingen.

Wanneer de moeder niet meteen over de (normale) baby-blues komt, kan de inzinking uitlopen op een postpartum-depressie.
Dit komt voor in ongeveer tien procent van de gevallen.

Deze postpartum-depressie komt het meest voor bij een tweede of derde zwangerschap of wanneer er moeilijkheden waren om zwanger te raken.

Verder zijn er nog enkele risicofactoren zoals onder meer: moeilijkheden met de partner tijdens de zwangerschap, ernstige tegenslagen tijdens de zwangerschap zoals het overlijden of ziekte van een geliefde, of nog een tekort aan rust tijdens zwangerschap en bevalling.