Is het erg dat ik wat ben afgevallen? Zie omschrijving.

Ik ben nu dik 29 weken zwanger en bij mij is zwangerschapsdiabetes geconstateerd, ondanks dat alle bloedwaarden die tot nu toe zijn geprikt goed zijn, maar ze zeggen het nu eenmaal. Ik ben nu dus mijn bloedwaarden aan het bijhouden. Door de hormonen heb ik de eerste maanden veel chocolade en ijs gegeten. Nu ik moet prikken en op mijn suiker moet letten, let ik heel goed op m'n voeding en snoep niet meer. Ik ben de afgelopen week 1,5 kilo afgevallen terwijl ze zeggen dat je de laatste weken per week een pond aankomt. Als je afvalt maakt je lichaam ketonen aan die slecht zijn voor je lijf. Geldt dat voor mij ook? Ik ben absoluut niet aan het lijnen. Ik snoep gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst, van harte gefeliciteerd met uw zwangerschap! Ik wil u wel even een tip meegeven.
Mijn moeder had ook last van zwangerschapsdiabetes, en na mijn moeder haar zwangerschap is ze er nooit meer op getest. Tot pasen van dit jaar, is er bij haar diabetes geconstateerd.. (heeft er erge complicaties van gekregen etc) U moet ervoor zorgen dat ze U goed in de gaten blijven houden met uw diabetes! Ook na uw zwangerschap moeten ze dat goed in de gaten blijven houden! Succes ermee! Bronnen:
- Ervaring

Antwoorden (5)

vraag het voor de zekerheid aan je verloskundige of huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die pond per week is natuurlijk maar een gemiddelde. Dat zal echt niet zo zijn bij iedere zwangere vrouw. Met het feit dat afvallen niet goed is tijdens de zwangerschap, wordt vooral bedoelt dat je niet een vermageringsdieet moet gaan volgen tijdens je zwangerschap. Jij hebt de laatste tijd vooral de ongezonde dingen laten staan, maar ik neem aan dat je verder wel gewoon genoeg hebt gegeten. Ik vermoed, dat je je er niet zoveel zorgen over hoeft te maken. Maar ik begrijp je zorgen wel, want je wilt het natuurlijk zo goed mogelijk doen. En alleen daarom zou ik volgende week gewoon even contact opnemen met de gynaecoloog/verloskundige waar je altijd komt. Blijf niet met de ongerustheid/zorgen rondlopen! Morgen gewoon even bellen, zodat je weer volop kunt genieten van je zwangerschap. (in jouw situatie had ik dat denk ik ook gedaan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je kindje heeft het gewichtsverlies absoluut geen nadelige gevolgen.de natuur heeft het zo geregeld dat het kindje alles krijgt via jou wat hij/zij nodig heeft.mocht je de 40 zijn gepasseerd moet je wel aanvullen met calcium.na je 40e bouwt je lichaam geen voorraad meer op en moet je iedere dag er voorzorgen dat je voldoende daarvan binnen krijgt.en mocht deze trend van afvallen(omdat je gestopt bent met snoepen,alleen maar beter voor je)neem de juiste vitaminen en mineralen als toevoeging op wat je dagelijks eet om latere problemen te voorkomen.en dat van iedere week een pond aankomen dat is een richtlijn en bedoeld als maxiamaal.het ligt er aan hoeveel je tot nu toe aangekomen bent.8 kg voor een totale zwangerschap is prima reken maar uit 3,5 tot 4 kg voor het kindje 1liter extra bloed door je zwangerschap(reken dit gewoon even om naar 1kg om het simpel te houden. 1kg extra vet op je heupen en je buik,500 gram voor de placenta.500 gr extra voor je borsten je houdt extra vocht vast in de laatste 4 weken reken daar 250 gr pw .
daar heb je de 8 kg die je normaal aankomt in een zwangerschap.
als je zwangerschap suiker hebt heb je een grotere kans dat je kindje te zwaar word als ten gevolge hiervan.dus is het aannemelijk dat je afvalt omdat het kindje in gewicht toeneemt door aanspraak te maken op jouw vetreserves.dit kan wel gevaarlijk zijn voor het kindje.ga gewoon even naar je vroedvrouw om te overleggen en te checken of je kindje niet te snel groeit.
ik ben zelf moeder van 5 geweldige kinderen in de leeftijd van 21 t/m 13 jaar 3 jaar geleden is het kindje met 21 weken zwangerschap overleden,dus ik snap je bezorgdheid
maar al te goed ik hoop dat ik je wat gerust heb kunnen stellen met mijn antwoord.
dus gewoon even langs bij je vroedvrouw vandaag...
niet twijfelen gewoon doen daar wonen we tenslotte in nederland,wees daar dankbaar voor en maak daar gebruik van.succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even afgezien van het zwangerschaps- danwel zwangerschapsdiabetes-verhaal zeg je het eigenlijk zelf al :
Je let heel goed op je voeding en je snoept niet. Als ik dat doe, vliegen de kilo's er af, zwanger of niet zwanger. En eerlijk is eerlijk, dat geldt eigenlijk voor de meeste vrouwen wel in meer of mindere mate.
Niks om je zorgen over te maken dus.

Over de groei van je kindje hoef je je zeker geen zorgen te maken ; juist bij zwangerschapsdiabetes zul je erg goed onder controle staan, en zal er meteen worden ingegrepen als er iets mis dreigt te gaan.

Ook over het ketonen-verhaal hoef je je niet druk te maken : dat gebeurt eigenlijk alleen als je heel drastisch lijnt (minder dan 1500 kc per dag) en met name als je de koolhydraten vervangt door eiwitten, zoals bij het Atkins-dieet. Als je dat niet strikt volgt, en je suikerwaaren zijn goed c.q. je diabetes is goed onder controle, zul je geen last krijgen van ketose, laat staan keto-acidose.

Dus tenzij je de zwangerschap bent begonnen met een flink ondergewicht, raak je gewoon wat reserves kwijt die je blijkbaar prima kon missen. Je gynaecoloog zal je dan ook zeker gerust kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend dat er zwangerschapsdiabetes geconstateerd is!

Het klopt dat je gemiddeld per week een pond kunt aankomen maar dit is slechts een gemiddelde. Ik ken vrouwen die in de hele zwangerschap maar 5 kilo zijn aangekomen dus dat gemiddelde gaat niet altijd op.

Er zijn een paar dingen die je in de gaten moet houden.

1. Groeit je kindje goed?
2. Eet je nog wel gezond (groente / fruit)
3. Eet ook vooral koolhydraatrijke producten (brood, aardappelen, pasta, melk etc)
4. Is je bloeddruk goed
5. Drink voldoende

Als je deze dingen allemaal met JA kunt beantwoorden dan hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken over je gewichtsverlies.

Bespreek voor de zekerheid wel alles met je huisarts of verloskundige.

Veel sterkte!