Tussen de derde en zesde maand word de kleur pas definitief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet waar. Ik heb een baby gezien die met 9 maanden nog bruine ogen kreeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk zijn er uitzonderingen!
De kleur van de ogen van een pasgeboren baby is nog moeilijk te bepalen omdat de meeste kindjes met blauwe of grijsblauwe ogen geboren worden. De meeste zwarte of Aziatische kinderen worden met donkere gewoonlijk bruine ogen geboren. De ogen van donkere kinderen zal waarschijnlijk donker blijven, terwijl de ogen van kinderen met een blanke huidskleur nog sterk kunnen veranderen. Pas tussen de derde tot zesde maand, soms zelfs nog later, zal de definitieve oogkleur blijken.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee.

nou meestal tussen de 2e levensmaand en anderhalf jaar.
mijn zoon is geboren met grijzen ogehn. na 2 maanden waren deze zo blauw als de zee. en na anderhalf jaar werd het normaal blauw.

maar zo een groot verschil van blauw (daar start een baby meestal mee grijs blauw) naar bruin gebeurt binnen een half jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site ben ik de volgende informatie tegengekomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iris_(anatomie)

Bepaling van de kleur van het oog
De kleur van het oog is een erfelijke eigenschap die bepaald wordt door meerdere genen. De kleur van het oog van een zuigeling stabiliseert zich rond de zesde maand.

Oogkleurverandering
De kleur van het oog kan in de loop der tijd veranderen. De meeste blanke baby's hebben bij de geboorte blauwe ogen, die later kunnen veranderen in elke kleur. Na het derde levensjaar staat je oogkleur in principe vast. Maar oogkleurverandering komt heel frequent voor, namelijk door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht. Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.