Ik slik de pil tegen puistjes, het heet diane pil. Werkt deze pil ook tegen zwangerschap?

Ik kreeg deze pil via de huisarts voorgeschreven, op het laatst toen ik al bijna weg was. Vroeg ze nog of ik een vriend had, ik zei dus nee. Want ik heb geen vriend. Maar toen vroeg ik me af, werkt deze pil ook tegen zwangerschap? Ze heeft er verder niks meer over verteld..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De Diana pil wordt specifiek voorgeschreven bij huidproblemen. Het is een relatief zware pil en werkt ook als anticonceptiepil.

Volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is de Diane-35-pil echter niet geregistreerd voor anticonceptie maar als anti-acné middel. Ik weet niet of het nog zo is, maar in 2006 werd dit door verzekeraars ook niet beschouwd als anti-conceptiepil maar als geneesmiddel (en daardoor vaak ook vergoed). In 2006 zijn er artikelen verschenen omdat de pil werd voorgeschreven als acnépil (terwijl de vraag was om een anticonceptiepil) vanwege deze vergoeding door verzekeraars.

Als je geen last van acné (meer) hebt zou je een andere pil als anticonceptiepil moeten overwegen. Dat adviseert het CBG.

Zo lang je wel last van acné hebt en dit met deze pil vermindert beschermt deze pil je tegen ongewenste zwangerschap als je deze volgens de bijsluiter slikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Ja daar is deze pil ook voor hier ook een info over deze pil
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, en zonder beoordeling op de huisarts.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja dat is niet alleen de huisarts maar zei kan vragen dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bijsluiter staat dat de pil voor huidproblemen is en als bijwerking ook een anticonceptiemiddel. Je antwoord op de vraag is ja en dat klopt natuurlijk.
Dat is erg slecht van je huisarts. Het werkt inderdaad tegen zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de vraag blijkt niet dat de huisarts heeft verteld dat het niet tegen zwangerschap beschermt, hij vroeg alleen of ze een vriend had en dat ontkende ze. Ze kwam ook niet om een anticonceptiepl te krijgen maar voor haar puistjes.
Min dus van mij voor je onterechte vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts moet ook info geven waar de patiënt niet om vraagt. Patiënt heeft recht op volledige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De patiënt kwam voor een medicijn tegen puistjes en deze pil werkt die puistjes tegen. Arts vroeg haar of zij een vriendje had en zij antwoordde met "Nee". Ze wilde blijkbaar achteraf gezien een anti-conceptiepil, dan was het haar taak te vragen wat hij bedoelt met of ze een vriendje heeft en had ze meteen kunnen vragen of ze een anti-conceptiepil mocht krijgen, dan had de huisarts kunnen vertellen dat deze pil ook anti-conceptie werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Een arts is geen supermarkt maar heeft de plicht te wijzen op alle aspecten van de voorgeschreven medicatie.
Jaren geleden heb ik deze pil ook geslikt. Mijn huisarts vertelde me toen dat deze pil eigenlijk was ontwikkeld tegen acne en als bijwerking anticonceptie had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. In feite is het geen anticonconceptiepil. Het hoofddoel is het bestrijden van huidproblemen die veroorzaakt worden door hormonale schommelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha wat grappig :) weer wat nieuws geleerd,
mooi antwoord!
Huisartsen zijn wel vaker van de halve informatie. Het is idd een anticonceptie pil.
LET WEL OP, als je je down gaat voelen, dus neerslachtig, dan kan het goed zijn dat het door deze pil komt. Ik had er zoveel last van met deze pil, ben gestopt, en de zon ging weer schijnen voor mij! Dan maar wat puistjes ;)