Kan het kwaad om in de eerste week (week na bevruchting) filet americain te eten?

Een dag voordat ik ongesteld moest worden heb ik, wegens een beetje bloedverlies en dus dacht niet zwanger te zijn, een brood filet americain gegeten. De dag daarna ook. Bakje op... vandaag positief getest. Zwanger dus... hoe groot is nu de kans dat het kindje is besmet of zal worden besmet? Kan ik hierop laten testen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Aan het eten van rauw vlees zoals filet americain zijn risico's verbonden. Dat geldt zeker ook voor zwangere vrouwen. Je loopt o.a. het risico om besmet te raken met toxoplasmose. Tijdens de zwangerschap loopt niet alleen de zwangere vrouw, maar ook het ongeboren kindje een risico. Maar de kans, dat het kindje besmet raakt, is aan het begin van de zwangerschap veel kleiner, dan aan het eind van de zwangerschap. Deze kans neemt toe van ongeveer 3% in het eerste trimester tot meer dan 60% aan het eind van de zwangerschap. Dus de kans, dat jouw ongeboren kindje besmet is geraakt, is heel klein. Maar ik wil je wel afraden om onnodig risico te lopen. Want ondanks dat nu de kans op besmetting heel klein is, kunnen de gevolgen wel ernstig zijn en zijn deze aan het begin van de zwangerschap juist erger, dan aan het eind van de zwangerschap.

Bronnen:
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Toxoplas...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100