Kan het kwaad om in de eerste week (week na bevruchting) filet americain te eten?

Een dag voordat ik ongesteld moest worden heb ik, wegens een beetje bloedverlies en dus dacht niet zwanger te zijn, een brood filet americain gegeten. De dag daarna ook. Bakje op... vandaag positief getest. Zwanger dus... hoe groot is nu de kans dat het kindje is besmet of zal worden besmet? Kan ik hierop laten testen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8K
Ritsuka
5 jaar geleden
1x is niet schadelijk, er is een hoger risico als je zwanger bent, daarom raden ze het af. Net zoiets als 1x glas wijn drinken, is niet goed, maar kan gebeuren.
Gewoon vanaf nu niet meer eten.
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka In het geval van een mogelijke parasitaire of bacteriële besmetting (waar we hier volgens mij over spreken) lijkt je advies een beetje als dat van:
"Van de eerste keer/1 keer seks kan je niet zwanger raken/geen SOA oplopen"
Ik heb geen idee of van een broodje AF je al voldoende binnen kan krijgen van de voor zwangere vrouwen schadelijke bact./parasiet, maar volgens mij is je analogie met wijn niet kloppend. Daar heeft het inderdaad meer te maken met hoeveelheid en frequentie.
Ritsuka
5 jaar geleden
Zo bedoelde ik mijn opmerking niet.
Er is een kans op besmetting in het vlees, daarom raden ze het af. Maar als je per ongeluk een beetje hebt gegeten, hoef je je niet gelijk grote zorgen te maken.
Castle
5 jaar geleden
Bij de 'vegetarische slager' hebben ze ook een filet americain en die is plantaardig. Deze lijkt enorm op de filet americain die van vlees gemaakt wordt. Deze is bij de meeste supermarkten te koop.Het heet Vegetarische Petit Filet à l’Americain.
https://www.devegetarischeslager.nl/producten/informatie-over/petit-filet Je kan het eens proberen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aan het eten van rauw vlees zoals filet americain zijn risico's verbonden. Dat geldt zeker ook voor zwangere vrouwen. Je loopt o.a. het risico om besmet te raken met toxoplasmose. Tijdens de zwangerschap loopt niet alleen de zwangere vrouw, maar ook het ongeboren kindje een risico. Maar de kans, dat het kindje besmet raakt, is aan het begin van de zwangerschap veel kleiner, dan aan het eind van de zwangerschap. Deze kans neemt toe van ongeveer 3% in het eerste trimester tot meer dan 60% aan het eind van de zwangerschap. Dus de kans, dat jouw ongeboren kindje besmet is geraakt, is heel klein.
Maar ik wil je wel afraden om onnodig risico te lopen. Want ondanks dat nu de kans op besmetting heel klein is, kunnen de gevolgen wel ernstig zijn en zijn deze aan het begin van de zwangerschap juist erger, dan aan het eind van de zwangerschap.

Antwoorden (1)

Aan het eten van rauw vlees zoals filet americain zijn risico's verbonden. Dat geldt zeker ook voor zwangere vrouwen. Je loopt o.a. het risico om besmet te raken met toxoplasmose. Tijdens de zwangerschap loopt niet alleen de zwangere vrouw, maar ook het ongeboren kindje een risico. Maar de kans, dat het kindje besmet raakt, is aan het begin van de zwangerschap veel kleiner, dan aan het eind van de zwangerschap. Deze kans neemt toe van ongeveer 3% in het eerste trimester tot meer dan 60% aan het eind van de zwangerschap. Dus de kans, dat jouw ongeboren kindje besmet is geraakt, is heel klein.
Maar ik wil je wel afraden om onnodig risico te lopen. Want ondanks dat nu de kans op besmetting heel klein is, kunnen de gevolgen wel ernstig zijn en zijn deze aan het begin van de zwangerschap juist erger, dan aan het eind van de zwangerschap.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik was echt niet in de veronderstelling dat ik zwanger ben. Kan ik het laten testen. Ik lees iets over een bloedtest?
AnnBoo8146
5 jaar geleden
@Anna78, voor meer informatie hierover, en over jou speciaal, kan je het beste een afspraak maken met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die zegt dat een bloedtest niet kan en dat het niet erg is.
Ritsuka
5 jaar geleden
Als 1e zou het vlees besmet moeten zijn met listeria of toxoplasmose, als 2e zou je echt besmet moeten raken.
Als je weerstand een beetje redelijk is, zou ik mij niet zorgen maken over 1 bakje verse filet americain. Het is nu toch al op.