ik slik nu al zo'n tien jaar de diane 35+ pil ( heet nu Cyproteronacetaat/ethinylestradiol) klopt het dat je na een jaar moet stoppen met die pil?

heel toevallig sprak ik laatst iemand die ook die pil slikt zij zei dat haar dokte had gezegt dat ze daar na een jaar mee moest stoppen omdat dat best een zware pil is. nu slik ik al zo;n 10 jaar die pil!!ik ben nu bijna 28 jaar en wil nu wel binnenkort aan kinderen beginnen.. is dit een erg probleem dan met die pil??bedoel dat het dan heel lang kan duren dat ik zwanger kan worden???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (5)

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kun je het beste aan de huisarts vragen.
Diane 35 is natuurlijk niet de lichtste pil die er is, dus er zijn meer kansen op bijwerkingen.

Als je stopt met de pil, ben je in principe direct vruchtbaar.

http://www.dokteronline.com/diane35/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit medicijn heeft een tweeledige functie, zowel anticonceptie als voor huidproblemen kan dit medicijn voorgeschreven worden. Als je het alleen als anticonceptie gebruikt kan je wellicht beter eens vragen naar een latere generatie anticonceptie pil. Het is echter niet zo een groot probleem dat je hem al lang slikt, er zijn geen indicaties dat dit niet zou kunnen. Je kan direct stoppen en dan direct ook zwanger worden als je wilt. Na 2 dagen zijn de stoffen uit je systeem.

Dit staat in ieder geval in de bijsluiter van Cyproteronacetaat/ethinylestradiol op Apotheek.nl

Hoe lang?
Gebruik dit medicijn zolang de problemen met de acne of de buitensporige haargroei bestaan. Na verbetering van de klachten kunt u in overleg met uw arts proberen of u kunt stoppen met dit medicijn.

Zwangerschap
U mag dit medicijn NIET gebruiken tijdens de zwangerschap of als u binnenkort zwanger wilt worden.

Als tijdens het gebruik van dit medicijn de menstruatie wegblijft, is dat reden om te controleren of u misschien zwanger bent. Het zou kunnen zijn dat u de pil vergeten bent of dat u last heeft gehad van erge diarree of overgeven. In deze situaties kan de betrouwbaarheid van de pil zijn verminderd.

U kunt een zwangerschapstest uitvoeren als u nog maar een paar dagen over tijd bent. U kunt hierover ook contact met uw arts opnemen.

Gebleken is dat het innemen van de pil schadelijk is voor de ongeboren vrucht. Het kan de mannelijke geslachtskenmerken van een jongetjesbaby vrouwelijk maken.

Het is niet nodig een paar maanden te wachten met zwanger worden nadat u met de pil bent gestopt. De hormonen uit dit medicijn zijn namelijk binnen twee dagen uit het bloed verdwenen.

Sommige artsen adviseren één gewone menstruatie af te wachten voordat u zwanger wordt. Dit heeft te maken met het feit dat dan de datum van de bevruchting en dus de 'uitgerekende' datum beter is te bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat geen tijd voor pil gebruik, goed is het echter natuurlijk niet.

Het is wel zo dat de medicijnen een "uitwerkingstijd" heeft, meestal als je kinderen wilt proberen te krijgen raden ze aan om een jaar van te voren te stoppen met de pil.
En het is ook beter om niet meteen na het stoppen met de pil, probeert zwanger te raken, bepaalde stoffen kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind.

Als je zwanger wilt worden, na gebruik van deze medicijnen is het raadzaam om dit met je huisarts te bespreken, zij kunnen je hier in het beste advies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi ik kwam per toeval op je vraag.... nou heb ik ook 5 jaar die pil geslikt en ik had de pil een paar keer gegeten en oeps raakte zwanger...heel welkom en alles goed....

maar in deze pil zit een anti mannelijk hormoon in als ik echt letterlijk en figuurlijk door de pil heen zwanger was geworden en ik had een jongen geweest had ie waarschijnlijk een afwijking gehad aan zijn geslachtsdeel... ik zelf vind het een behoorlijke ( kloten niet verantwoordelijke pil ...zal der lekker mee stoppen en goed informeren aan je huisarts over de pil en wat voor anti stoffen er wel en niet in zitten ... laat je lichaam lekker even tot rust komen en de natuur ze gang moet laten gaan..... hersteld je lichaam eerst van al die hormonen troep.... en zwanger word je wel;) de 9 maanden is zwaarder;) gr tam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lang de pil slikt, moet je er sowieso rekening mee houden dat het 'even' kan duren voordat je cyclus weer op gang komt. Bij mij, toen ik rond de 22 was, en ik een jaar of zeven een vrij lichte pil had geslikt, duurde het een jaar voordat ik weer voor het eerst ongesteld werd na te zijn gestopt met slikken. Dat hele jaar had ik ook geen eisprong.

Nu ik (31) zelf graag zwanger wil worden, kom ik erachter dat veel vrouwen die ik spreek dezelfde ervaring hebben (en anders dan ik destijds, wel op het moment dat ze actueel zwanger willen worden) en ik hoor bij die verhalen wel relatief vaak de naam Diane 35 vallen.

Ik zou je dan ook aanraden om als je 'binnenkort' (ik neem aan binnen een paar jaar) graag aan kinderen wilt beginnen, nú al te stoppen met de pil. Er zijn tegenwoordig andere anticonceptiemiddelen die net zo betrouwbaar, zo niet betrouwbaarder zijn, en die veel minder ingrijpen in je natuurlijke cyclus.

Zelf heb ik bijvoorbeeld gekozen voor een Mirena-spiraal. Toen die eruit ging na zeven jaar, had ik wél meteen weer een natuurlijke cyclus. En zo zijn er nog meer middelen. Ik zou vooral even met je huisarts overleggen over hedendaagse alternatieven voor de pil.

Wel één waarschuwing: De Diane-pil wordt vaak voorgeschreven voor bepaalde klachten, bijvoorbeeld acné of overbeharing. Als je stopt met deze pil, bestaat het risico dat die klachten terugkomen.