Is de leeftijd waarop vrouwen in de overgang terechtkomen in de gehele geschiedenis al gelijk geweest?

Of is het misschien zo dat de mens steeds ouder wordt en de menopauze daarmee ook verschuift? Ik zou hiervan graag ook een bron zien.

Toegevoegd na 17 minuten:
En dan heb ik het over de gemiddelde leeftijd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In theorie is die leeftijd altijd ongeveer hetzelfde geweest. Ik zeg in theorie, omdat in een groot deel van de geschiedenis veruit de meeste vrouwen de menopauze niet haalden. Ze gingen dood (vaak in het kraambed) voordat de menopauze om de hoek kwam kijken.

Een gebruikelijke verklaring voor de menopauze is ook dat in een natuurlijke toestand de voortplantingsmogelijkheden van een vrouw gewoon niet mee hoefden te gaan tot haar 80ste, omdat ze voor haar 40ste, na een leven lang kinderen baren, al dood zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op je 35ste kan je als vrouw al in de overgang geraken.
Het is dus variabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier een link. Met auteursrechten. Dus ik mag de tekst niet kopieren. Kun je zelf even lezen.

http://books.google.nl/books?id=aEcN8Qzs4N4C&pg=PA47&lpg=PA47&dq=vroegere+menopauze+in+jaren+twintig&source=bl&ots=qu20lpOMrD&sig=CGdPscZz2JDJ241sz2yLTuzoREE&hl=nl&ei=YS0vTbaQHsKUOpnGoLsK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDYQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false

Maar in mijn eigen woorden: ja, ook vroeger was er menopauze. Alleen gingen mensen vroeger dood vanwege de barre omstandigheden, zodat de gemiddelde leeftijd lager lag. Maar dat gemiddelde werd gemaakt door de jonkies en de oudjes.

Bij de geboorte krijgen meisjes al alle eitjes mee. Net als vroeger. En als de eitjes op zijn, begint de menopauze. Dus het zal niet anders zijn dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy, dat weet ik. Maar is krijg niets van dit stukje met cntrlc en cntrl v gekopieerd. Het pakt niet. Daarom heb ik die verklaring er ook bijgezet. Immers, alleen een link mag je niet neerzetten. Er moet een stukje bij. Maar bedankt voor je uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik had niet begrepen dat kopiëren in dit geval niet kon, duidelijk.