niet ongesteld worden en toch zwanger raken???

ik ben van mijn 13ste tot 14ste ongesteld geweest elke maand 4/5 dagen,daarna was het weg,en nou word ik alleen maar ongesteld als ik de pil slik,en nu ben ik al 5jaar gestopt met de pil en nog steeds niet ongesteld gewoorden.
1x naar ziekenhuis geweest voor onderzoek en ik moest afvallen en zou ongesteld terug komen en nou ben ik 15kilo afgevallen en nog steeds niet ongesteld gewoorden.
Ik ben nou 24jaar en wil graag kinderen,mijn vraag is nou kan ik wel zwanger raken zonder dat ik ongesteld word?
ALs je niet ongesteld word dan heb je toch ook geen eiersprong en kan je toch niet zwanger raken?
Wat kan ik nou doen? waarom ben ik zo?

(sorry voor taal fouten,ik woon 7jaar in NL)

Toegevoegd na 46 minuten:
ik ben al eens naar gunocoloog ofzo geweest in het ziekenhuis en die zei dat ik moest afvallen en dat het door mijn overgewicht kwam maar nou ben ik afgevallen en toch nix.
maar mijn vraag is kan je zwanger raken zonder ongesteld te worden???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt deze vraag het beste aan je huisarts stellen.

Het beste antwoord

Je begin- en eindgewicht staan er niet bij (en zeggen ook weinig zonder vermelding van je lengte) maar ik neem aan dat je gynaecoloog je precies kan vertellen vanaf welk gewicht je idealiter weer vruchtbaar zou moeten kunnen worden.

Mensen worden in de regel vrij makkelijk zwanger, maar de natuur stelt wel één grote eis : de moeder moet gezond genoeg zijn om het kind te kunnen dragen en voeden. Daarom stoppen vrouwen met ernstig ondergewicht (ongeveer onder de 45 kilo gemiddeld) en met ernstig overgewicht (boven de 115 kilo gemiddeld ; naar boven is de speling iets ruimer) vaak met menstrueren, symptoom van verminderde vruchtbaarheid.

Wanneer je te zwaar was en erg snel bent afgevallen en dat was vrij recent, kan je lichaam best nog een aardig tijdje nodig hebben om te herstellen, zeker als je erg drastisch bent afgevallen (wat ook niet meteen goed is voor je lichaam). Ook daarin zal de gynaecoloog of anders een internist of diëtist je kunnen begeleiden. Je lichaam heeft gewoon echt tijd nodig om te herstellen. Dat je inmiddels tien jaren niet hebt gemenstrueerd, baart natuurlijk wel zorgen. Ik weet niet of je definitieve schade kunt hebben opgelopen (ook dat kun je beter aan je arts vragen), maar dat durf ik ook niet uit te sluiten.

Maar net als bij de menarche ( de allereerste menstruatie) vindt de eerstvolgende eisprong vóór de eerstvolgende menstruatie plaats (het is er namelijk een gevolg van), dus in theorie kun je altijd al zwanger worden voor je ongesteld bent geweest. Ook na een zwangerschap trouwens.

Ik wens je heel veel sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wanneer je overgewicht het probleem niet meer is of kan zijn, moet de gynaecoloog natuurlijk verder op zoek naar de oorzaak. Ik kan me namelijk ook niet goed voorstellen dat je op je veertiende al een overgewicht had dat ZO heftig was dat je stopte met menstrueren ; er kan dus heel goed een onderliggend probleem zijn dat feitelijk losstaat van je overgewicht. Dat is echter wel het eerste obstakel dat moe(s)t worden aangepakt, om dat vast uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel vervelend voor je, dat je zulke problemen hebt met je menstruatie !!
Maar hier kunnen wij als GVers echt geen antwoord op geven - je moet dit bespreken met je huisarts, en vragen of je doorverwezen kunt worden naar een gynaecoloog.
Hier moet echt onderzocht worden waardoor je niet ongesteld wordt, en hoe het zit met je eisprong. Er kunnen allerlei oorzaken voor zijn, en misschien is het heel gemakkelijk te verhelpen, maar dit is echt werk voor specialisten !
Ik wens je toe, dat het héél gauw beter met je gaat !

(En met die taalfouten valt het helemaal mee, hoor, je doet het geweldig, voor 7 jaar in NL - het is een hele moeilijke taal om te leren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn antwoord +1
vraag een verwijzing naar gyneacoloog, en probeer toch zwanger te worden als je het wil. je weet maar nooit, maar ook laten onderzoeken he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen arts, louter een deskundige.

Je vraagstelling begrijpend denk ik dat je dit echt met de medische personen moet bespreken. Gezien de emotionele noodzaak van het antwoord zou je wellicht verkeerde, hoe goed bedoeld ook, antwoorden en hoop kunnen krijgen.

In elk geval succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde ruim een jaar gehad toen ik stopte met de pil. Dat was al beangstigend genoeg.

Het beste advies dat ik je kan geven is: toch weer naar de dokter. Een stel vreemden op internet kan je niet onderzoeken om te zien wat er precies aan de hand is. Ga dus naar de huisarts, en vraag of hij je doorverwijst naar een andere gynaecoloog. Het lijkt erop dat de vorige zich een beetje heeft blindgestaard op je overgewicht.

(Disclaimer: het kan een heel kundige gynaecoloog zijn geweest die eerst overgewicht als oorzaak uit wilde sluiten, maar ik heb niet het idee dat de vraagstelster een heel goed gevoel bij haan gynaecoloog heeft. En dat is bij zo'n soort arts nog belangrijker dan anders.)