ben nu 36wkn zwanger,en mag kiezen voor pijnbestrijding tijdens de bevalling.werkt dit de weeen niet tegen?

ze zeggen altijd goeie weeen voel je omdat ze voor ontsluiting zorgen,als je dan medicatie(pijnbestrijding) krijgt verminderen dan niet de weeen?

Toegevoegd na 12 minuten:
zou ook graag willen weten wanneer vrouwen ervaring hiermee hebben voor welke ze hebben "gekozen"en hoe ze dit hebben ervaren,mocht ik ervoor kiezen weet ik ook nog niet voor welke ik zou gaan? via injectie in been
of via ruggeprik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Na een ruggenprik gaan de ween gewoon door. Ween worden door een bepaalde groep van zenuwen aangestuurd waarover je geen zeggenschap hebt. (Zoals de ademhalingsspieren)
De verdoving heeft hier geen invloed op.
Het is wel zo dat jij het persen zelf niet zo goed kan sturen en dus goed de instructies van de verloskundige moet opvolgen. Deze zijn hier in getraind dus geen paniek.
De injectie gaat via een ruggenprik.
Een fijne bevalling gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hallo ik heb ook pijnbestrijding gehad maar alles is wel heel erg snel gegaan, ik denk dat je door de pijnbestrijding alleen minder pijn voelt maar dat de weeen wel hetzelfde zijn
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
ik had in het begin een injectie in mijn been,hierdoor merkte ik eigenlijk geen verschil in pijn toen ik meer dan 5cm ontsluiting had kreeg ik morfine door mijn infuus, normaal zit dat in de ruggeprik denk ik maar ik had al een infuus in mijn hand
het is me heel erg goed bevallen want ik kon me nu veel beter ontspannen,
rebecca
14 jaar geleden
na de bevalling heb ik helemaal nergens last van gehad ( op de hechtings na dan )
Ik ben geen vrouw maar heb er bij de bevallingen wel bijgezeten (veel meer kun je niet als man).
Mijn vrouw is twee keer de ruggeprik beloofd, er zijn zelfs contracten afgesloten (tegen mogelijk ingrijpen door de "bevallen zonder verdoving fundamentalisten"). Twee keer werd deze veel te laat toegediend omdat we de pech hadden tijdens het begin van de bevaling niet onze doktor of mensen die we kenden te treffen in het ziekenhuis.
Er lopen namelijk doktoren rond die pijnbestrijding onzin vinden, in ons geval merkten we dat bij uitsluitend de vrouwelijk artsen. Ronduit vijandig werd er op de vraag om pijnbestrijding gereageerd. Dit terwijl onze dokter dit noodzakelijk vond.
Mijn vrouw had dus medische indicatie en toch kreeg ze de mededeling, tijdens de bevalling, om maar gewoon even door te zetten en zich niet aan te stellen.
Uiteindelijk gingen dames toch maar even in de papieren kijken en werd er maar eens gebeld. En toen was het haasten. De ruggeprik werd beide keren te laat gezet. Dat had als gevolg dat de bevalling eigenlijk stopte. Ze was toen ook al zo verzwakt dat ze ook een pauze moesten inlassen.

Wat ik wil zeggen is dat je maar eens moet informeren of jouw ziekenhuis bekend staat als een ziekenhuis waar men niet moeilijk doet over verdoving tijdens de bevalling of juist wel. Zijn ze ook in het weekend of 's avonds / 's nachts bereidt de anesthesist op te roepen, en belangrijker, komt deze dan ook.

Er is niets vervelender dat je als vrouw in het ziekenhuis aankomt met de gedachte dat je het allemaal goed hebt afgesproken en dat je pijn beperkt wordt, om er dan achter te komen dat ze je gewoon laten stikken.

Vraag je arts een brief te schrijven die je zelf mee kunt nemen als het zover is en laat deze meteen bij binnenkomst ook zien. Vraag ook meteen of er een anesthesist standby staat en regel dit zelf en meteen, controleer ook of ze dit in gang zetten.

Buiten kantoortijden is alles namelijk zo'n beetje op oproep. En als die anesthesist 's nachts gebeld moet worden dan kost het hem ook nog minimaal een half uur tot langer om heel zijn circus op te starten. En als jij daar ligt met pijn is een half uur verdomd lang.

Ik heb dit gedoe twee keer moeten aanzien en stond er volledig machteloos bij. Voor mij was dit al niet best maar voor mijn vrouw is het een hel geweest.

Zorg dus dat je je informeerd en vertrouw ze niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
jee wat slecht geregeld daar, bij mij was het andersom ik was onverwacht in het ziekenhuis wou eerst thuisbevallen, maar ik hoefde nergens om te vragen, de gyn vroeg al heel snel of ik iets tegen de pijn wilde
ik hoefde zelf niks te vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En welk ziekenhuis is dat als ik vragen mag. Wij waren in een ziekenhuis in Tilburg. Er zijn er twee en die waar mijn vrouw is bevallen stond juist bekend als de betere van de twee. Viel zwaar tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch zou ik vragen hoe ze het 's nachts / weekends geregeld hebben. Dat het overdag geen probleem is dat was in ons ziekenhuis ook bekend. Maar kinderen komen wanneer zij dat willen, en dus kan dat ook om 03:00. En als er dan geen anesthesist in het ziekenhuis is dan moet er wat geregeld worden. Denk er niet te makkelijk over!
rebecca
14 jaar geleden
ik was in dokkum, is een kleiner ziekenhuis
bij mij was het ook snachts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me heel waardevolle infromatie voor Malita,dikke +
Tip: Zoek het net af op Frédéric Leboyer... Geboren worden zonder pijn... Niet van het kind en niet van de moeder...

Net op tijd deze link...

En doe gewoon wat die lieve man zegt, pijnloos wordt het dan voor jullie alledrie... (Je man sluit er erbij in)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is de uitzondering in de westerse wereld, wat betreft de afkeer die veel artsen hebben van pijnbestrijding. In de landen om ons heen is pijnbestrijding tijdens de bevallng heel normaal. En in de VS wordt je als vrouw voor gek verklaard als je wilt bevallen zonder pijnbestrijding, want waarom zou je onnodig pijn willen voelen?

En het goede nieuws is: in die andere landen worden ook gewoon kinderen geboren, zonder problemen wegens 'verminderde' weeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pijnbestrijding vermindert geen weeen, ik moet zeggen dat ik het zelf niet ondervonden heb.
bij een inleiding zijn vaak heftigere weeen als normaal.
ik wil niet zeggen dat dat altijd zo is.
ik vind het wel eerlijk maar niet altijd slim om een andere zwangere de stuipen op het lijf te jagen met pijnlijke en enge verhalen.
dus heb ik besloten om mijn verhaal er ook even bij te zetten , zodat je weet dat het ook anders kan.
ik ben bij mijn eerste smorgens "ingeleid".
ik heb wel last gehad van rugweeen (dat schijnen de meest pijnlijke te zijn).
maar ik heb geen moment gedacht aan pijnbestrijding.
ik ben 1 van die vrouwen die niet zo heel kleinzerig zijn als het nodig is.
ik heb ongeveer 4 uur lang liggen woelen (maar dat doet denk iedere vrouw met weeen wel).
toen kreeg ik persdrang en ben ik binnen 40 minuten bevallen van een gezonde zoon.
ik was op dat moment precies twee weken over tijd en hij woog dus al 3815 gram.
ik ben wel ingeknipt omdat de weeen afzwakten , maar daar merk je echt niks van , omdat ze het doen tijdens een wee.

achteraf terugkijkend viel het me reuze mee.
dus dit is eens een positief verhaal , ipv al die nare bevallingsverhalen.
heel vroeger was er niet eens pijnbestrijding, en ik hoor mijn oma's en mijn moeder ook niet klagen.
(1 oma van mij heeft namelijk 9 kinderen gebaard, dus die spreekt wel redelijk uit ervaring).\

ben nu in verwachting (13 weekjes) van mijn tweede.
en ik zie helemaal niet op tegen een bevalling !
dat zou geen enkele vrouw moeten doen , en vooral niet bij de eerste , geniet van het nu , en je komt er echt wel doorheen !

groetjes michelle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem ontstaat juist bij vrouwen die zeggen dat vrouwen die graag iets tegen de pijn willen hebben kleinzerig zijn. Wat is dan volgens jouw kleinzerig? Ik vind het nogal wat om andere vrouwen die in een ander lichaam als het jouwe zitten en dus ook heel anders op pijn kunnen reageren en misschien daar veel gevoeliger zijn om die vrouwen maar weg te zetten als kleinzerig. Je hebt 4 uur liggen woelen en de baby plopte er zo uit. Juist, dat is nou eens een doornee bevalling. Niet iedere vrouw heeft heupen als een bulldozer en ontstuit van 0 tot 30 cm in 10 seconden. Misschien zit ik een ander milieu maar ik heb nog niemand in mijn kringen de bevalling een feest horen noemen. Het is natuurlijk, ja, en zo komt je op deze wereld alleen is het voor de meeste vrouwen heel pijnlijk en een hele hele zware klus. Een goede ervaring willen delen is mooi maar ga anderen niet uitmaken voor kleinzerige zeurkousen. Ik heb m'n verstandskiezen toch ook met verdoving laten trekken, ik kan daar echt niet van genieten. Een kies is geen kind natuurlijk maar ik ben een man dus verder kan ik niets met de pijn van bevallen vergelijken.... Wat mij nog eens verder is opgevallen is de wijze waarop vrouwen verdoving wordt ontnomen. Vanaf dag 1 wordt er al op gehamerd thuis te bevallen, zonder verdoving, vooral geen echo's en aanvullende onderzoeken etc. etc. Waarom is dat? Geld. Verloskundigen krijgen geld als ze vrouwen zover kunnen krijgen thuis te houden, voor bevallen, en vooral als vrouwen maar geen ruggeprik nemen. Mocht je als vrouw uiteindelijk wel die prik willen dan is de kans groot dat je op het moment van bevallen te horen krijgt dat je hem dus NIET krijgt. Nederland is een derde wereld land met bovengemiddelde kindersterfte. Dat is en feit en daar moet je kind tegen beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gooide het even onder het "kopje" kleinzerig omdat er naar mening geen gepaster woord voor was.
veel mensen stimuleren anderen teveel in pijnbestrijding.
mijn bevalling mag dan wel doorsnee zijn volgens u , maar het is ook een veel voorkomende situatie , dus die mag ook besproken worden. ik vind het ook jammer dat u als man er maar wat uitgooit terwijl ik iemand anders probeer gerust te stellen.
dat over die heupen is ook een fabeltje kan ik u vertellen !
het zijn namelijk de stand en ligging van de bekken die bepalen hoe makkelijk de bevalling kan verlopen. dus voordat u weer een reactie plaatst, u mag dan wel niemand kennen die bevallen "leuk" of "prettig" hebben ervaren , maar er zijn er meer dan genoeg die het ondanks de pijn wel goed hebben ervaren, geloof mij. groetjes michelle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feit is dat in Nederland vrouwen door verloskundigen en doktoren worden geintimideerd en gedwongen worden te bevallen zonder enige vorm van pijnbestrijding. Terwijl pijnbestrijding stress tijdens de bevalling kan verminderen, de vrouwen als ze weten dat het echt ook mogelijk is zekerder aan een bevalling beginnen, het minder risico betekent voor het kind en het voor 100% veilig is. En zo zijn er nog meer voordelen. De enige nadelen zijn voor het "uitvoerend personeel" en het kostenplaatje. Geld. Daar draait het om. Er wordt in Nederland bewust een risco genomen dat elk jaar aan meerdere baby's het leven kost. Cijfers zijn al jaren bekend maar de fundamentistische mentaliteit van het Nederlandse apparaat wil niet wijken. Nogal wat vrouwen kiezen er, mits ze die mogelijkheid hebben, voor om in omliggende landen te bevallen. Kost niets extra qua behandeling etc. maar je kunt nu eenmaal niet buiten een kliniek in Antwerpen gaan zitten bivakeren totdat de baby eens wil komen. Dus als je niet dicht bij de grens woont wordt het moelijk. Nu, als er dan een vraag komt van iemand die wil weten hoe het werkt kun je een heel positief verhaal houden zoals jij. En daar is niets verkeerd aan. Alleen is om te beginnen kleinzerig absoluut niet de term die de lading dekt. Laat dat nog maar eens duidelijk zijn. En ik ben man dus heb geen recht van spreken? Kijk, weer zo'n opvatting die precies weer een vinger op weer een zere plek legt. Als je het voor je vrouw opneemt op het moment dat er ondanks afspraken geen verdoving wordt ingezet dan heb je je mond te houden. Je staat erbij en je kijkt ernaar. Dat is het zo'n beetje. En dat moet elke kerel bij de eerste bevalling beseffen. Misschien dat die kerels zich dan wat meer inspannen om de zaakjes voor hun vrouwen goed te regelen, en zich dus niet laten afschepen door een verloskundige die centen krijgt als ze er weer een van weerhoudt om een ruggeprik te vragen. En zoals ik al eerder schreef kan het best zijn dat er vrouwen zijn die bevallen geweldig vinden. Niet elke vrouw ervaart de pijn hetzelfde en kan hetzelfde aan. Dat je dat nu eens begrijpt ! Een vrouw moet ZELF kunnen beslissen of ze verdoving wil en die verdoving moet altijd mogelijk zijn. 't is toch idioot dat dit soort discussie's nog in Nederland gevoerd moeten worden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even een citaat : ik vind het wel eerlijk maar niet altijd slim om een andere zwangere de stuipen op het lijf te jagen met pijnlijke en enge verhalen.
dus heb ik besloten om mijn verhaal er ook even bij te zetten , zodat je weet dat het ook anders kan. discussie kan ik dus niet echt discussie noemen,
het was mijn mening en gelukkig leven wij in een land waar vrijheid van meningsuiting hoog aangeschreven is. met het feit dat ik jouw aanschreef alszijnde een man bedoel ik ermee dat u ook een opmerking maakte met een verstandskies die getrokken word, wat idd niet echt een goeie vergelijking is. als ik had geweten dat mensen persee hun reactie op een mening moeten geven op deze site, dan had ik me nooit aangemeld. feit is dat ik de persoon die de vraag stelde een antwoord wilde geven die bij mij past, dus ik vroeg niet om kritiek. jammer dat mensen er niet mee kunnen leven dat anderen een andere mening als zijzelf hebben.
Ik heb het zonder pijn bestrijding gedaan,en ja het doet goed pijn zo`n bevalling maar......

het hoort er bij en echt waar op het moment dat je je kindje in je armen heb liggen is alles vergeten.
Je maakt je bevalling wel intensief mee en weet wat je moet doen om iets moois er voor terug te krijgen.Zelf heb ik de pijn daar zeker wel voor over.Ik snap best wel dat je voor een ruggeprik wilt gaan,lekker pijnloos bevallen maar dan maak je niet mee wat duizenden andere mee maken,de oerdrang van een vrouw,de vechtlust om je kindje terwereld te brengen,de pijn proberen weg te puffen en proberen te verdragen.En dan als je kindje geboren word zo trots op je zelf hoe je je kindje terwereld heb gebracht...echt heerlijk.

dit is mijn ervaring en belevenis zonder pijnbestreiding.dat ik toch graag met je wilde delen,
ik wens je suc 6.....