hoe kun je het gewicht schatten van je ongeboren baby?

Toegevoegd na 5 dagen:
ik vraag HOE je dat kunt doen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Zelf alleen maar met de natte vinger ; de grootte van de buik en de ervaren belasting zijn geen enkele indicatie. Feitelijk is die schatting niet nauwkeuriger dan het gemiddelde geboortegewicht afgezet tegen de duur van de zwangerschap.

Met een echo kan het geboortegewicht eventueel iets nauwkeuriger geschat worden, (meting schedel en buikomvang) maar ook daar komen enorme afwijkingen voor. Ter indicatie : mijn dochter werd na zeer nauwkeurige meting op 1100 gram geschat, maar woog - 24 uur later - 1420 ; een afwijking van meer dan 25 % !! Op zo'n prulletje niet veel, maar of een kind 3 of 4 kilo weegt, dat maakt nogal uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verloskundigen proberen nog wel eens door de grootte van het kind / de baarmoeder te voelen een schatting te maken, maar die zitten er ook niet zelden minstens een pond naast. Hooguit is het een iets meer ' educated quess' maar het blijft een gok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je niet. Dat kan alleen een gynaecoloog. Die doet metingen waarmee ze het kunnen schatten. Maar ook die zitten er vaak naast. Het blijft millimeter werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gedeelte klopt, maar een verloskundige kan het ook en ik vraag me af Hoe ze dat doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die voelen meer naar de grootte van de baarmoeder. En of die grootte overeen komt met je zwangerschapsduur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar de ervaring leert dat ze er heel vaak naast zitten. Het blijft een schatting.
Met echo had de verloskungige had verteld dat mijn baby minimaal 4 kg zou worden, hij is 4.5 kg uitgekomen.. Dus ze kunnen wel vertellen hoe zwaar de baby is door calculaties tijdens echo.