Wat motiveert een vrouw om draagmoeder te worden?

En dan heb ik het niet over vriendinnen of familieleden die een onvruchtbare vrouw helpen..
Ik bedoel de draagmoeders die degene met kinderwens nog nooit ontmoet hebben..

Wat zijn voor- en nadelen van draagmoeder zijn?
Hoe word een vrouw draagmoeder?
Wanneer komt een vrouw in aanmerking om draagmoeder te zijn (buiten gezondheid) ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit nog een technisch verschil tussen een draag- en een leenmoeder. Bij een leenmoeder is het DNA echt van de adoptieouders, bij een draagmoeder hooguit gedeeltelijk (eicel of sperma). Juridisch blijft degene die het kind baart, de moeder.

Het beste antwoord

Informatie over hoe het in z'n werk gaat kun je hier vinden:

http://www.kindjeopkomst.nl/zwanger-worden/draagmoeder.htm

http://www.freya.nl/web_medisch/drm.php

Via de tweede link vind je ook een maillijst en een ervaring van mensen met een draagmoeder.
Dat maakt al een en ander duidelijk over de voor- en nadelen.
Ik vermoed dat bij een draagmoeder die puur contact heeft met de wensouders vanwege het draagmoederschap, waarbij beide partijen elkaar dus nog niet kenden, vaak vooral geld zal meespelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vaak is er een financiële motivatie. De draagmoeder krijgt er over het algemeen goed voor betaald.

Nadeel van draagmoederschap is waarschijnlijk wel dat het geestelijke problemen op kan leveren voor de moeder. Bijna iedere moeder hecht zich al direct na de geboorte aan een kindje en als het dan afgestaan moet worden...

Meestal komt een draagmoeder via via in contact met mensen met een kinderwens.
13 jaar geleden
Ik heb er zelfs over nagedacht om draag moeder te zijn voor een vriendin, dus om iemand te helpen en na de "zieke" tijd kun je je zo gelukkig voelen maar toch doe ik het niet het is raar als het niet je eigen kind is die je draagt en als je bevallen bent kun je er denk ik geen afschijt van nemen

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vriend is daar ook niet erg blij mee want de hormonen spelen niet alleen af in het lijf van de zwangere maar in t hele gezin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In India is het industrie. Daar doen ze het voor het geld.
Schande voor de westerse wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt van moeder tot moeder.
De financiën zijn natuurlijk altijd een groot motief, als het niet uit naastenliefde of hulpvaardigheid is.

Maar ik heb ook wel eens een vrouw gehoord die gewoon ontzettend genoot van zwanger zijn, maar niet per se almaar meer kinderen wilde (en ze vrij eenvoudig en zonder complicaties kreeg).

Commercieel draagmoederschap in Nederland is strafbaar, dus je zult hier al een ander motief moeten hebben om het voor iemand te willen doen. Er staan soms oproepjes voor draagmoeders in kranten of op Internet, maar de meeste draagmoeders worden gevonden binnen het eigen netwerk.

Of je in aanmerking komt bepaalt dan vooral de wensmoeder. De een eist een ijzersterke waterdichte gezondheidsverklaring en legt je liefst maandenlang aan de ketting (vooral bij commercieel draagmoederschap zie je dat nog wel eens gebeuren), de ander doe het op basis van vertrouwen en je eigen inzicht.

Als je al eerder kinderen hebt gekregen en daar zijn veel complicaties bij opgetreden, wordt het in het algemeen niet aangeraden. Kwestie van gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
financieel, of leuk vinden zwanger te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas gaat dit bijna altijd om financiele motieven.