Welke onderzoeken zijn er naar de oorzaken van miskramen?

Sinds mijn 5e miskraam heb ik een chromosomen onderzoek lopen. Vandaag mijn 6e miskraam. Welke onderzoeken zijn nuttig. Of heeft het geen zin om meer onderzoeken te doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb wel twee kinderen gekregen, dus het kan wel goed gaan. 1 van de mk was met 15 weken. De rest tussen 6 en 8 weken zwangerschap.
Rook niet, drink niet, eet goed, slik zwanger vitamines, krijg sinds 2 maand b12 injecties omdat dat bij mij niet goed was. Vind het erg vaak mis gaan voor puur pech.

Toegevoegd na 1 uur:
En ik ben nog maar 28, dus leeftijd moet ook goed zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
bamibal
12 jaar geleden
Dat zal wel zwaar voor je zijn. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, dat moet zwaar zijn. Sterkte hoor, ik hoop dat je wat wijzer wordt.

Het beste antwoord

Dat zal een ongelofelijk moeilijke situatie voor je zijn zeg!

Chromosoomonderzoek is inderdaad een van de mogelijkheden om te onderzoeken waarom het steeds mis gaat. Maar dit geeft alleen informatie over het kindje zelf. Herhaalde miskramen kunnen ook andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld de vorm of functie/conditie van de baarmoeder.

Andere mogelijke onderzoeken zijn:
Echografie
- Diagnostische hysteroscopie: via de schede met een buisje in de baarmoederholte kijken. Ze maken beelden van de binnenkant van de buik.
- Hysterosalpingogram: een röntgenonderzoek dat informatie geeft over de baarmoederholte.
- Bloedonderzoek: in het bloed kunnen ze verschillende bepalingen doen om de oorzaak van de miskramen op te sporen, zoals:
* chromosoomafwijkingen
* antistoffen
* stollingsfactoren

Om deze gebeurtenissen te verwerken, kan je misschien contact opnemen met het FIOM. www.fiom.nl
Zij bieden professionele hulp bij verwerking van moeilijke dingen rondom zwanger zijn en (herhaalde) zwangerschapsverlies.

Heel veel sterkte gewenst in deze tijd joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Heb je al een vlokkentest laten doen? En een vruchtwaterpunctie?
Het is beter als je dit aan jouw dokter/ geanecoloog(hoe schrijf je dat ook al weer?) vraagt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van miskramen. Kijk ook eens in de onderstaande link.
12 jaar geleden
Allereerst veel sterkte toegewenst!
Dat ligt eraan wat er uit het chromosomenonderzoek is gekomen en waarom je telkens een miskraam krijgt.
Bij ons was het chromosomenonderzoek goed, maar was er telkens een miskraam voor het kloppen van het hartje. Uiteindelijk heb ik wel 2 kinderen uitgedragen, maar heb plat moeten liggen vanaf de 19e en 11e week. Beiden zijn veel te vroeg en met complicaties geboren en bij de laatste zwangerschap heb ik wekelijks een injectie gehad om het kindje vast te houden. Omdat ik steeds eerder in een "goede" zwangerschap problemen krijg om het kindje vast te houden is afgeraden (voor zowel kind als moeder) om ooit nog zwanger te worden. De oorzaak waarom is nooit vastgesteld.
Je kunt je gynaecoloog vragen wat je nog kunt onderzoeken en je kunt eventueel een second opinion vragen.
Nogmaals heel veel sterkte toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel sterkte ik heb er drie gehad weet hoe je je voelt!! Je kan idd een chromosomen onderzoek doen en een eileider onderzoek dan kijken ze naar de toegankelijkheid... Veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allereerst wil je sterkte wensen, ik hoop dat jullie kinderwens in vervulling mag gaan.

het kan altijd zin hebben om onderzoek te doen in de hoop dat er een oplossing is voor de oorzaak, of een grotere kans om de zwangerschap te voldragen.
helaas geen onderzoek geen garantie, en soms zien moeders dan ook af van de medische malle molen.

waar wellicht nog onderzoek naar kan worden gedaan:

afwijkende vorm van de baarmoeder of de baarmoederholte

De ziekte van Wilson

Een overmaat van het hormoon LH

Stollingsafwijkingen in de familie van de vrouw

Een overmaat aan homocysteïne (eventueel een methioninebelastingstest)

aanwezigheid van antifosfolipide-antistoffen in het bloed

de leeftijd en gevaar van het roken is waarschijnlijk al bekend of besproken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek eens informatie op bij de belangenvereniging Freya. Zij hebben vanuit patiëntenperspectief veel ervaring met dit soort problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de factoren die vermoedelijk bij kunnen dragen is een verhoogd homocysteïne (zie Freya links hierboven).
Een verhoogd homocysteïne zie je bijvoorbeeld ook bij vitB12 tekorten.

Verder zie je als een vitB12 tekort door een auto-immuunziekte is (tegen maagkliertjes) dat er soms ook een (beginnend) schildklierprobleem is. Is dat uitgezocht? Is je schildklierfunctie normaal? Soms kan een schildklier in de zwangerschap niet harder werken dan nodig is. Dat is zo bij vrouwen wiens schildklier nog wel normaal werkt, maar in de zwangerschap de grotere behoefte aan schildklierhormoon niet bij kan benen. Antistoffen tegen schildklier zouden eigenlijk ook altijd bepaald moeten worden bij een zwangerschapswens (bij vrouwen met een verhoogd risico wordt dat al gedaan, hoewel niet iedere arts daarvan weet) of bij herhaalde miskramen.

Mijn advies, maar realiseer dat het maar één van de oorzaken is voor herhaalde miskramen: homocysteïne bepalen en schildklierfunctie TSH en FT4, antistoffen schildklier: TSI en FT4.
En vooral ook zo gauw je zwanger bent de TSH en FT4 weer laten bepalen.

Is de TSH voor de zwangerschap hoger dan 2.5 EN zijn er antistoffen, vraag een verwijzing naar een goede endocrinoloog!

Is de TSH onder de 2.5, laat het bij zwangerschap meteen weer bepalen. Is het hoger, vraag een spoedafspraak bij een endocrinoloog (of telefonisch overleg), mogelijk moet je dan snel schildklierhormoon slikken.

Maar nogmaals, het is maar één van de vele oorzaken voor miskramen. Ik werd getriggerd door je vitB12 tekort.
Vandaar deze, een beetje eenzijdig, maar zie in andere berichten voor waardevolle informatie, monoloog.

Heel veel sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.