Een zwangere die in het ziekenhuis wil bevallen moet een ponskaart klaarleggen. Moet zij dan eerst naar het ziekenhuis om er ééntje op te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Een ponskaart is ouderwets. Tegenwoordig gebeurt alles digitaal. Vaak heb je in ieder geval een legitimatiebewijs nodig om je in te kunnen laten schrijven. Als je met spoed naar het ziekenhuis moet zullen ze niet eerst uitgebreid te tijd nemen om je in te schrijven, maar je uiteraard direct helpen. Mocht de opname gepland zijn, dan kan de inschrijving natuurlijk wel eerst.

Informeer van te voren even bij het ziekenhuis wat je mee moet nemen. Dan weet je het zeker en zit je niet op het moment supreme erom verlegen (wat dan vaak heel vervelend is (-;)

Toegevoegd na 30 seconden:
Oh ja, en natuurlijk je verzekeringsbewijs meenemen!

Toegevoegd na 8 minuten:
Als een opname niet gepland is, de zwangere zal in principe thuis bevallen, dan hoef je m.i. je niet van te voren al in te schrijven. Mag wel, maar als je je legitimatiebewijs en verzekeringspapieren klaarlegt bij de "movekit" dan kunnen ze in het ziekenhuis je prima alsnog inschrijven. Als je daar al bekend bent (omdat je recent nog in het ziekenhuis geweest bent voor onderzoek, consult of behandeling, dan zul je zeker in het systeem staan en zijn je naam en geboortedatum vaak al voldoende om je in de systemen te kunnen opsporen. Vaak heb je dan ook al een inschrijvingsbewijs in je bezit. Neem die dan mee.

Nogmaals: informeer bij je ziekenhuis even wat de procedure is of vraag het je verloskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in de gelegenheid bent om zo'n ponsplaatje van tevoren te laten maken, dan is dat makkelijk (zowel voor jou als voor het ziekenhuis). Maar als dat onmogelijk is, dan maken ze er eentje wanneer je in het ziekenhuis komt. Dat kost soms nogal tijd (als er bv. net toevallig veel mensen zo'n ding willen hebben) en dat is als je haast hebt niet fijn. Dus: regeren is vooruit zien: wanneer je in de buurt van het ziekenhuis bent; efkes naar binnen!
het is niet zo dat als je geen ponsplaatje hebt, je het ziekenhuis niet in komt, maar het is gewoon handiger (en je hebt wel iets anders aan je hoofd als je op het punt staat om te bevallen, lijkt me...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ging naart ziekenhuis om te bevallen, zei wie ik was en er werd een verloskamer aangewezen, uitgekleed, op bed gaan liggen en toen kwamen ze bij mij voor vragen, maar ik heb niks geen ponskaartje, ziekenfondskaartje, legitimatie of wat dan ook hoeven te laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een geplande bevalling wil in het ziekenhuis dan ben je daar ook bekend, neem ik aan.
Wil je in het ziekenhuis bevallen onder begeleiding van je eigen verloskundige, vraag dit dadn ook even aan je eigen verlos. Meestal is het wel zo dat als je moet bevallen je meteen naar de verlosafdeling kan gaan en niet eerst een kaartje hoeft te laten maken. Dit komt nadat de baby is geboren wel, of als het kan komen de verpleegkundige je een aantal vragen stellen, doen ze toch al, en geven dit door bij de administratie.