Hoe wisten ze vroeger of een tweeling een- of twee-eiig was.Bestaat er ook drie-eiig?

Voor dat echoscopie e.d. bestond.

Heb je bij een tweeeiïge tweeling ook twee nageboortes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

3-eiig zou natuurlijk geen tweeling, maar een drieling opleveren. En ja; dat kan. Sterker nog: Bij KI is dat normaal.

Hoe ze het vroeger wisten: Wellicht aan het uiterlijk? 1 eiig zijn identiek. Twee-eiig zeker niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gokte men.
Bij een een-eiige tweeling (bevruchting van 1 eitje met 1 zaadje, waarbij de vrucht zich splitst in 2 delen die ieder uitgroeien tot een heel mens) hebben de twee kinderen dezelfde genen. Het zijn dan altijd twee jongens of twee meisjes die sprekend op elkaar lijken.
Bij een twee-eiige tweeling (bevruchting van 2 eitjes door 2 verschillende zaadjes) ontstaan er twee verschillende kinderen die net zoveel van elkaar schelen wat genen betreft als 'normale' broers en zussen. In geval van een tweeling met een jongen en een meisje moet het dus wel twee eiig zijn.
Het probleem doet zich voor als er (bv) twee meisjes worden geboren die erg veel op elkaar lijken. Is dit met zekerheid een een-eiige tweeling? Nee, want soms lijken 'gewone' zusjes ook sprekend op elkaar.
De enige zekerheid is dus een tweeling van 2 verschillende geslachten of een tweeling waarvan de kinderen totaal niet op elkaar lijken. Die zijn altijd twee-eiig.
De rest zal moeten worden getest (DNA).

Drie-eiig bestaat ook, maar dan is het natuurlijk een drieling... Die kunnen een-eiig (3 keer zelfde genen, dus zelfde geslacht + uiterlijk), twee-eiig (dus een tweeling + broertje/zusje) of drie-eiig (3 verschillende broertjes/zusjes) zijn

Toegevoegd op 11-05-2009 13:20:19
Trouwens, heel vroeger, toen men nog niet wist dat een baby ontstond uit een zaadje en een eitje, zullen deze termen niet een bestaan hebben. Toen had je dus geen verschil tussen een-eiige en twee-eiige tweelingen, je had gewoon tweelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf van een tweeling (twee-eiig overigens) en mijn moeder wist 39 jaar geleden niet eens dat ze een 2-ling kreeg voordat ze een week voor de bevalling ineens van de verloskundige te horen kreeg dat er 2 hartjes aan het kloppen waren. Dus heel vroeger wisten mensen pas dat er een tweeling kwam toen de kids geboren waren.
Het verschil tussen een-eiig en twee-eiig is dat bij een-eiige tweelingen de beide kinderen er exact hetzelfe uitzien. Tweelingen die er beide anders uitzien, en natuurlijk ook als het een jongen/meisje-tweeling is zijn altijd 2-eiig.

drie-eiige tweelingen bestaan niet, net als twee-eiige eenlingen. drie-eiige drielingen bestaan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie-eiig is idd gewoon een drieling.
De eenvoudigste methode om voor de uitvinding van DNA testen te zien of een tweeling een-eiig is lijkt mij de gelijkenis. Als alleen de moeder ze uit elkaar houd is het hoogstwaarschijnlijk een een-eiige tweeling.....
Twee-eiige tweelingen lijken niet MEER op elkaar dat gewone broers/zussen dat doen (geld ook voor meerlingen).