Bestaat zwangerschapsdementie nu echt?

Als je zwanger bent schijnt het zo te zijn dat je meer dingen vergeet dan wanneeer je niet zwanger bent. Kan dit wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja,dit kan zeker:
Ongeveer 2/3 van de zwangere vrouwen heeft tijdens de zwangerschap last van warrigheid, vergeetachtigheid en concentratieproblemen.
Het kan heel vervelend en lastig zijn, maar troost je met de gedachte dat het meestal vanzelf weer over gaat in de eerste maanden na de bevalling.
De zwangerschapsdementie wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. Dit hormoon heeft ook invloed op de hersenen. Het deel van de hersenen waar de herinneringen opgeslagen en opgehaald worden kan sterk beïnvloedt worden door progesteron. Ook het reactievermogen kan hier flink last van hebben.
Er zijn geen middeltjes om de vergeetachtigheid te bestrijden of verhelpen. De enige tips die we je mee kunnen geven: schrijf alles op en slaap voldoende! Slaap is namelijk ook van invloed op het functioneren van de hersenen!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die begint soms al voor de zwangerschap, bij het vergeten van de pil.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook zwangerschapsdementie val in de categorie nonsens-diagnoses. Tijdens een zwangerschap gebeurt er heel veel met je lichamelijke (allerlei hormonen gaan te keer), psychisch, je moet heel veel regelen en je wordt gewoon moe. Logisch dat je wel eens wat vergeet. maar dat lijken we tegenwoordig niet meer te kunnen hebben, dat we soms gewoon een steek laten vallen. Maar gelukkig is daar de excuus-diagnose "zwangerschapsdementie".
Nee...het ligt niet aan mij ik heb ... (vul maar in).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu vrouwen steeds ouder zwanger worden is zwangerschapsdementie niet denkbeeldig, maar verstrooidheid t.g.v. een ingrijpende hormonale verandering is nog geen dementie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring: JA! Ik was een wandelende nachtmerrie, ik vergat de raarste dingen en ik merkte het heel erg goed tijdens de studie. Ik kon iets lezen en het een dag later kwijt zijn, dat kwam deels doordat ik me minder goed kon concentreren maar het kwam ook echt door de zwangerschap. Ook na de zwangerschap heeft het weer een tijd geduurd voordat het weer op normaal niveau zat. Dus een keiharde JA!